Sylwetka uczącego się języka polskiego jako obcego dla celów biznesowych. Motywacje, problemy, potrzeby

Autor

  • Ewa Komorowska Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki; Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.12

Słowa kluczowe:

nauczanie w biznesie, uczący się, nauczanie języków specjalistycznych, potrzeby uczących się, nauczanie dorosłych

Abstrakt

Ze względu na stosunkowo dobrą sytuację ekonomiczną w ostatnich latach, Polska stała się atrakcyjnym miejscem międzynarodowych inwestycji. Zagraniczne firmy razem z kapitałem przywożą do naszego kraju także pracowników, którzy często rozpoczynają w naszym kraju naukę języka polskiego. Profil tych studentów różni się znacznie od profilu innych uczących się, np. szkolnych lub akademickich. Biznesmeni chcą łączyć naukę języka ogólnego z elementami zawodowymi, dlatego mają odmienne motywacje, potrzeby czy problemy niż uczący się języka ogólnego. Często odmienny profil tych osób nie jest uwzględniany ani przez prowadzących kursy języka polskiego jako obcego (jpjo), ani autorów podręczników. Ze względu na specyfikę procesu nauczania/uczenia się języka w kontekście biznesowym konieczne jest zredefiniowanie relacji nauczyciel/uczący się, a także wskazanie nowych ról, w które wchodzą.

Bibliografia

Chłopek Z., 2011, Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław.
Google Scholar

Czetwertyńska G., 2008., Autonomia nauczania – uczeń dorosły, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 84–88.
Google Scholar

Frendo E., 2005, How to teach business English, Edinburgh Gate: Pearson Education Limited.
Google Scholar

Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar

Gębal P., 2008, O kształceniu lektorów/nauczycieli języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
Google Scholar

Gębal P., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech: w stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2011, Nauczanie języka specjalistycznego – kolejne wyzwanie glottodydaktyki polonistycznej, w: S. Piotrowski (red.), O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, Lublin.
Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN [online], http://sjp.pwn.pl/szukaj/ekspat.html, [20.05.2017].
Google Scholar

Wilczyńska W., 2008, Autonomia a rozwijanie osobistej kompetencji komunikacyjnej, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 5–15.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-08

Jak cytować

Komorowska, E. (2017). Sylwetka uczącego się języka polskiego jako obcego dla celów biznesowych. Motywacje, problemy, potrzeby. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 24, 167–181. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.12