The Learner of Polish as a Foreign Language in a Business Context Motivations, Problems and Needs

Authors

  • Ewa Komorowska Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki; Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.12

Keywords:

teaching in business, LSP, learner, learners needs, teaching adults, Polish as a foreign language

Abstract

Thanks to relatively good economic situation in the past years, Poland has become an attractive place for international investments. Companies with foreign capital also bring expatriates who often start learning Polish language. The profile of these students is significantly different from those who learn the language in academic or school context. Businessmen want to combine every day language learning with work related elements, thus their needs, motivations and problems are different than other language learners. Often, specific profile of those students is not taken into account by their teachers or textbook authors. Due to the nature of teaching / learning process in business context, it is necessary to redefine the relation between teacher and learner and to indicate new roles for both of them.

References

Chłopek Z., 2011, Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław.
Google Scholar

Czetwertyńska G., 2008., Autonomia nauczania – uczeń dorosły, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 84–88.
Google Scholar

Frendo E., 2005, How to teach business English, Edinburgh Gate: Pearson Education Limited.
Google Scholar

Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar

Gębal P., 2008, O kształceniu lektorów/nauczycieli języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
Google Scholar

Gębal P., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech: w stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2011, Nauczanie języka specjalistycznego – kolejne wyzwanie glottodydaktyki polonistycznej, w: S. Piotrowski (red.), O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, Lublin.
Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN [online], http://sjp.pwn.pl/szukaj/ekspat.html, [20.05.2017].
Google Scholar

Wilczyńska W., 2008, Autonomia a rozwijanie osobistej kompetencji komunikacyjnej, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 5–15.
Google Scholar

Published

2017-12-08

How to Cite

Komorowska, E. (2017). The Learner of Polish as a Foreign Language in a Business Context Motivations, Problems and Needs. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 24, 167–181. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.12