Błędy nauczycieli na kursach języka polskiego jako obcego w biznesie
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.12Słowa kluczowe:
błędy nauczycieli, nauczanie języków specjalistycznych, język biznesu, lekcje w firmachAbstrakt
Coraz więcej zagranicznych firm inwestuje w Polsce, co przyczynia się do rozpowszechnienia nauczania języka polskiego jako obcego w biznesie. Artykuł opisuje specyfikę kursów biznesowych na podstawie modelu glottodydaktycznego P. Gębala. Na tymże modelu została również przeprowadzona analiza błędów popełnianych przez nauczycieli w nauczaniu biznesowym. Niestety, wiele kursów biznesowych odbywa się bez uwzględnienia szczególnych potrzeb uczącego się, czyli dorosłego pracującego w Polsce. Bardzo często zdarza się również, że nauczyciele nie posiadają przygotowania teoretycznego do nauczania języków specjalistycznych, co skutkuje licznymi błędami popełnianymi w czasie prowadzenia zajęć biznesowych. Tezy artykułu oparte są na badaniach ankietowych, wywiadach oraz obserwacjach uczestniczących, a także na własnym doświadczeniu autorki jako lektora JPJO.
Bibliografia
Dąbrowska A., Pasieka M., 2014, Badania błędów cudzoziemców prowadzone w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców UWr, w: Dąbrowska A., Dobesz U. (red.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław.
Google Scholar
Gębal P., 2008, O kształceniu lektorów/nauczycieli języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
Google Scholar
Gębal P., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech: w stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar
Gębka-Wolak M., 2011, Przygotowanie lektorów do nauczania języka specjalistycznego, w: Pluskota K., Tarczyńska K. (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń.
Google Scholar
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Kubacka K., 2013, Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 20.
Google Scholar
Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar
Lipińska E., 2005, Nauczyciel języka polskiego jako obcego/drugiego w Polsce i na obczyźnie, w: Garncarek P. (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa.
Google Scholar
Marzec U., 2009, Obraz polonistyki włoskiej w świetle badań ankietowych, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., 2011, Nauczanie języka specjalistycznego – kolejne wyzwanie glottodydaktyki polonistycznej, w: Piotrowski S. (red.), O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, Lublin.
Google Scholar
Słownik Języka Polskiego PWN [on-line], http://sjp.pwn.pl/szukaj/b%C5%82%C4%85d.html [29.03.2015].
Google Scholar
Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar
Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2008 r., 2009, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [18.03.2015].
Google Scholar
Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2012 r., 2013, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [18.03.2015].
Google Scholar
Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2014 r., 2015, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [1.04.2015].
Google Scholar
Dembińska K., Małyska A., 2010, Start 1. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.
Google Scholar
Dembińska K., Małyska A., 2013, Start 2. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A1, Warszawa.
Google Scholar
Jasińska A., Szymkiewicz A., Małolepsza M., 2010, Polski w pracy, Berlin.
Google Scholar
Krztoń J., 2013, Słownictwo w pracy, Kraków.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra. Po polsku 1: podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 2002, Cześć! Jak się masz? Podręcznik do nauki języka polskiego dla początkujących, Kraków.
Google Scholar
Stempek I. (et al.), 2010, Polski krok po kroku, polish-courses.com, Kraków.
Google Scholar
Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2013, Polski jest cool, Lublin.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.