Knowledge transfer. On teaching languages for specific purposes in the context of CLIL pedagogy

Authors

  • Małgorzata Rzeszutko-Iwan Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08

Keywords:

language, language for specific purposes, students’ needs, creativity

Abstract

This article aims to show how to use content and language integrated teaching/learning (CLIL – Content and Language Integrated Learning) in Polish as a foreign language course. The assumption is that teaching special varieties of the Polish language is, in fact, transferring knowledge. Language, thanks to which it is possible to learn new information, becomes at the same time a constitutive element of the constructed knowledge of a particular sphere of life. Therefore, there follows full integration of teaching/learning content and the language itself. In the article a proposal is outlined of how to written text and drama as a form consistent with the CLIL approach.

References

Bartmiński J., 1991, Odmiany a style języka, w: Wariancja w języku, S. Gajda (red.), Opole, s. 11–16.
Google Scholar

Bloom B., Stern G., Stein M., 1954, Methods in personality assessment, New York.
Google Scholar

Choduń A., 2007, Słownictwo tekstów aktów prawnych w zasobie leksykalnym współczesnej polszczyzny, Warszawa.
Google Scholar

Dakowska M., 2010, Dydaktyka języków obcych we współczesności, w: Studia językoznawcze: od językoznawstwa teoretycznego do stosowanego, J. Fisiak (red.), Kraków, s. 147–179.
Google Scholar

Dejna K., 1980, Ile mamy języków polskich?, „Język Polski”, z. 1, s. 30–34.
Google Scholar

Dziedzic A., Pichalska J. i in. (red.), 1995, Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej, Warszawa.
Google Scholar

Gajewska, Sowa 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar

Grabias S., 1993, Środowiskowe i zawodowe odmiany języka – socjolekty, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2., Współczesny język polski, J. Bartmiński (red.), Wrocław, s. 223–245.
Google Scholar

Handzel A., 2014, Contetnt and Language Integrated Learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych, w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 21, I. Dembowska-Wosik, B. Grochala, E. Pałuszyńska, M. Wojenka-Karasek (red.), Łódź, s. 145–153.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.
Google Scholar

Janus-Sitarz A., 2013, Polskie i europejskie doświadczenie pedagogiki CLIL (Content and Language Integrated Learning), w: Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), t. 1, Lublin, s. 231–241.
Google Scholar

Komorowska H., 2003, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar

Malinowska E., 2001, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole.
Google Scholar

Ostromęcka-Frączak B. (red.), 1996, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” nr 7/8, Łódź.
Google Scholar

Rzeszutko M., 2003, Rozprawa sądowa w świetle lingwistyki tekstu, Lublin.
Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M., 2013, Terminy język prawny i język prawniczy w ostatnim 70-leciu, w: 70 lat współczesnej polszczyzny. Zjawiska – procesy – tendencje, A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), Lublin, s. 485–501.
Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M., 2014, Język polski czy polskawy? – kształcenie językowe w dobie zmian językowo-kulturowych, w: Z problematyki kształcenia językowego, t. V, E. Awramiuk (red.), Białystok, s. 135–159.
Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M., 2016, Pedagogika CLIL, czyli o nauczaniu językowo-przedmiotowym na lektoracie języka polskiego jako obcego, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, t. 1, red. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, Lublin, s. 331–347.
Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M., Od lingwistyki teoretycznej do lingwistyki stosowanej – znaczenie koncepcji i paradygmatów językoznawczych w procesie glottodydaktycznym, w: Materiały międzynarodowej konferencji naukowej (w druku).
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Waltoś S., 1995, Proces karny (zarys systemu), Warszawa.
Google Scholar

Wilkoń A., 1987, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.
Google Scholar

Wróblewski B., 1948, Język prawny i prawniczy, Kraków.
Google Scholar

Zieliński M., 1999, Języki prawne i prawnicze, w: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, W. Pisarek (red.), Kraków.
Google Scholar

Published

2017-07-10

How to Cite

Rzeszutko-Iwan, M. (2017). Knowledge transfer. On teaching languages for specific purposes in the context of CLIL pedagogy. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 23, 97–113. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08