Developing mediation activities from the basic level – Polish as a foreign language for dental students
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.17Keywords:
action-oriented approach, mediation activities, English for Specific PurposesAbstract
The aim of this paper was to present how to support mediation activities and strategies at the A1 level. An example was a course of Polish as a foreign language for dental students who study at the Foreign Languages Center of the Medical University of Lodz. The analysis of needs was described. It resulted in planning 40 hours of a specialty course, as well as the main assumptions of the course – in accordance to the action-oriented approach. There are no textbooks for teaching Polish as a foreign language (even general language) at the A1 level based on the action-oriented approach. Therefore, CEFR (2001) and CEFR-CV (2020) quoted information justifying the specific rules for designing such a course. On the basis of selected mediation tasks, the possibilities and difficulties of introducing mediation activities at such a low level were discussed. Finally, the results of the evaluation surveys were presented, confirming the effectiveness of the proposed methodological solutions.
References
Bączar K., 2023, O tekstach autentycznych w nauczaniu języka obcego w szkole średniej, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 35–42.
Google Scholar
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume, 2020, [CEFR-CV; CEFR – Companion volume], Strasbourg, [online], https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [20.03.2023].
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, [ESOKJ], Warszawa.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar
Gębal E.P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 19–33. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.23.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.02
Gębal E.P., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.
Google Scholar
Gębal E.P., Miodunka T.W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar
Janowska I., 2010, Tekst i jego rozumienie w podejściu zadaniowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 561–571.
Google Scholar
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381386807
Jasińska A., Szymkiewicz A., Małolepsza M., 2010, Polski w pracy, Berlin.
Google Scholar
Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu, Kraków.
Google Scholar
Long M., 2005, Methodologicalissues in learnerneedsanalysis, w: M. Long (red.) Second languageneedsanalysis, Cambridge, s. 19–76. https://doi.org/10.1017/CBO9780511667299.002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511667299.002
Sowa M., 2020, Gramatyka jako element treści nauczania języków obcych dla potrzeb zawodowych, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 93–101.
Google Scholar
Swoboda-Rydz U., 2015, Język polski dla stomatologów, Warszawa.
Google Scholar
Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.
Google Scholar
http://stomatologiajarzebiny.pl/ [20.03.2023].
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2024-02-16 (2)
- 2023-12-07 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.