This is an outdated version published on 2024-09-06. Read the most recent version.

High culture in Polish as a foreign language courses some practical remarks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.11

Keywords:

high culture, teaching Polish as a foreign language, School of Polish Language and Culture of the University of Silesia in Katowice

Abstract

In glottodidactic practice, the need to link language teaching with the introduction of elements of the culture of a given country has been emphasized for many years. Particular attention is paid to acquainting students with the culture of utility, with behaviors in various social contexts, allowing for efficient functioning in everyday life. However, is there a place for high culture in Polish as a foreign language classes? To develop linguistic competences along with literary or musical sensitivity? The article shows examples of didactic activities used during courses organized at the School of Polish Language and Culture of the University of Silesia in Katowice, which familiarize foreigners with Polish national culture and the history of Poland, showing its richness and diversity, being an intellectual challenge and an emotional experience. The authors present practices that open to otherness and become a binder connecting people from different cultures.

References

Achtelik A., 2010, Kolekcja – rzecz o spotkaniu z kulturą polską, w: A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor (red.), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 2, Katowice, s. 172–178.
Google Scholar

Cudak R., 2010, Edukacja literacka na kursach języka polskiego jako obcego, w: A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor (red.), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 2, Katowice, s. 117–130.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar

Gębal P.E., 2006, Realia i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 205–242.
Google Scholar

Jaskółowa E., 2009, Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 1, Katowice, s. 125–140.
Google Scholar

Kowalewski J., 2008, Nauczanie kultury polskiej jako obcej – stan obecny – próba polemiki, „Postscriptum Polonistyczne”, t. 2, s. 159–176.
Google Scholar

Mackiewicz W., 2012, Kompetencje językowe a rozwój współczesnego społeczeństwa europejskiego, w: H. Komorowska, J. Zając (red.), Kompetencje językowe podstawą sukcesu zawodowego i społecznego w Europie. Multilingual Competences for Professional and Social Succes in Europe, tłum. A. Podoracka, Warszawa, s. 31–38.
Google Scholar

Nawracka M.J., 2020, Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków–Gliwice.
Google Scholar

Próchniak W., 2012, Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin.
Google Scholar

Rowiński C., 1992, Wprowadzenie elementów wiedzy o historii kultury polskiej i kulturze współczesnej Polski na lektoratach języka polskiego dla cudzoziemców (poziom średni i zaawansowany), w: B. Bartnicka, L. Kacprzak, E. Rohozińska (red.), Vademecum lektora języka polskiego, Warszawa, s. 177–188.
Google Scholar

Seretny A., 2006a, Nauka o literaturze i teksty literackie w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 243–279.
Google Scholar

Seretny A., 2006b, Tekst literacki w dydaktyce języka polskiego jako obcego. Między percepcją a recepcją dzieła, w: R. Cudak (red.), Literatura polska w świecie. Zagadnienia odbioru i recepcji, t. 1, Katowice, s. 292–306.
Google Scholar

Szałastra-Rogowska B., 2009, Tekst literacki i malarski w nauczaniu cudzoziemców. Sposoby pracy na zajęciach lektoratowych, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, t. 1, Katowice, s. 141–152.
Google Scholar

Wacławek M., 2021, Plus minus wiersz – o metodzie analizy i twórczego wykorzystania wzorów na lekcji języka polskiego jako obcego, w: I. Wieczorek, A. Roter-Bourkane (red.), Glottodydaktyka polonistyczna. Strategie – wartości – wyzwania, Poznań, s. 105–119.
Google Scholar

Zarzycka G., 2004, Linguakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, Wrocław, s. 435–443.
Google Scholar

Published

2024-09-06

Versions

How to Cite

Czempka-Wewióra, M., & Gałęziowska-Krzystolik, A. (2024). High culture in Polish as a foreign language courses some practical remarks. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 171–182. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.11