Rola stylu naukowego i urzędowo-kancelaryjnego na kursie przygotowującym kandydatów do podjęcia studiów w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.03Słowa kluczowe:
glottodydaktyka języka polskiego, styl naukowy, styl urzędowo-kancelaryjnyAbstrakt
Na podjęcie studiów w Polsce decydują się często obcokrajowcy, którzy nie znają języka polskiego zupełnie lub poznali go w niewielkim stopniu. Zmuszeni są więc w ciągu dwóch semestrów opanować nowy język na tyle, by w następnym roku akademickim podjąć studia na wybranym przez siebie uniwersytecie w Polsce. Podczas opracowywania programu kursu dla wymienionej grupy odbiorców i jego realizowania nie można ograniczać się do wykorzystania popularnych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego. Niezwykle istotnym elementem w przygotowaniu obcokrajowców do studiowania i uczestniczenia w życiu społeczności akademickiej jest opanowanie stylów naukowego i urzędowo-kancelaryjnego. Wyznaczniki owych stylów powinny być ćwiczone w sposób zintegrowany w ramach wszystkich sprawności językowych. W tym celu przyszli studenci winni analizować i opanowywać określone gatunki, wyrażać towarzyszące im funkcje językowe, umieć rozpoznawać, rozumieć i stosować wybrane struktury gramatyczne zarówno w rozumieniu ze słuchu i tekstów pisanych, jak i wypowiedzi ustnej oraz pisemnej.
Bibliografia
Achtelik A., Niesporek-Szamburska B., 2012, Dialog kultur, czyli o podręczniku dla dzieci do nauczania języka polskiego jako drugiego, w: „Postscriptum Polonistyczne”, Katowice, s. 199–218.
Google Scholar
Cieszyńska M., 2006, Kocham uczyć czytać, Kraków.
Google Scholar
Dakowska M., 2005, Teaching English as a Foreign Language, Warszawa.
Google Scholar
Dębski R., 1996, Komputer w nauczaniu języka polskiego. Przetwarzanie języka w programach dydaktycznych, Kraków.
Google Scholar
Gajda S., 1999, Język nauk humanistycznych, w: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków, s. 12–31.
Google Scholar
Gajda S., Styl naukowy, 2001, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 183–199.
Google Scholar
Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., 2010, Nie ma róży bez kolców, Kraków.
Google Scholar
Łuczyński E., Maćkiewicz J., 2000, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk.
Google Scholar
Malinowska E., 2013, Styl – dyskurs – komunikacja urzędową, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 474–479.
Google Scholar
Okoń W., 1992, Słownik pedagogiczny, Warszawa.
Google Scholar
Skudrzyk A., Warchala J., 2013, Język potoczny – dyskurs potoczny, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 35–48.
Google Scholar
Steil L., Miller W.D., 1982, Effective listening, Minnesota.
Google Scholar
Słownik terminów literackich, 2008, (red.) M. Głowiński, Wrocław.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2013, Polski, krok po kroku 1, Kraków.
Google Scholar
Wojtak M., 2001, Styl urzędowy, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 155–171.
Google Scholar