Rola stylu naukowego i urzędowo-kancelaryjnego na kursie przygotowującym kandydatów do podjęcia studiów w Polsce

Autor

  • Maria Czempka-Wewióra Uniwersytet Śląski w Katowicach, Szkoła Języka i Kultury Polskiej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.03

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka języka polskiego, styl naukowy, styl urzędowo-kancelaryjny

Abstrakt

Na podjęcie studiów w Polsce decydują się często obcokrajowcy, którzy nie znają języka polskiego zupełnie lub poznali go w niewielkim stopniu. Zmuszeni są więc w ciągu dwóch semestrów opanować nowy język na tyle, by w następnym roku akademickim podjąć studia na wybranym przez siebie uniwersytecie w Polsce. Podczas opracowywania programu kursu dla wymienionej grupy odbiorców i jego realizowania nie można ograniczać się do wykorzystania popularnych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego. Niezwykle istotnym elementem w przygotowaniu obcokrajowców do studiowania i uczestniczenia w życiu społeczności akademickiej jest opanowanie stylów naukowego i urzędowo-kancelaryjnego. Wyznaczniki owych stylów powinny być ćwiczone w sposób zintegrowany w ramach wszystkich sprawności językowych. W tym celu przyszli studenci winni analizować i opanowywać określone gatunki, wyrażać towarzyszące im funkcje językowe, umieć rozpoznawać, rozumieć i stosować wybrane struktury gramatyczne zarówno w rozumieniu ze słuchu i tekstów pisanych, jak i wypowiedzi ustnej oraz pisemnej.

Bibliografia

Achtelik A., Niesporek-Szamburska B., 2012, Dialog kultur, czyli o podręczniku dla dzieci do nauczania języka polskiego jako drugiego, w: „Postscriptum Polonistyczne”, Katowice, s. 199–218.
Google Scholar

Cieszyńska M., 2006, Kocham uczyć czytać, Kraków.
Google Scholar

Dakowska M., 2005, Teaching English as a Foreign Language, Warszawa.
Google Scholar

Dębski R., 1996, Komputer w nauczaniu języka polskiego. Przetwarzanie języka w programach dydaktycznych, Kraków.
Google Scholar

Gajda S., 1999, Język nauk humanistycznych, w: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków, s. 12–31.
Google Scholar

Gajda S., Styl naukowy, 2001, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 183–199.
Google Scholar

Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Lipińska E., 2010, Nie ma róży bez kolców, Kraków.
Google Scholar

Łuczyński E., Maćkiewicz J., 2000, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk.
Google Scholar

Malinowska E., 2013, Styl – dyskurs – komunikacja urzędową, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 474–479.
Google Scholar

Okoń W., 1992, Słownik pedagogiczny, Warszawa.
Google Scholar

Skudrzyk A., Warchala J., 2013, Język potoczny – dyskurs potoczny, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 35–48.
Google Scholar

Steil L., Miller W.D., 1982, Effective listening, Minnesota.
Google Scholar

Słownik terminów literackich, 2008, (red.) M. Głowiński, Wrocław.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2013, Polski, krok po kroku 1, Kraków.
Google Scholar

Wojtak M., 2001, Styl urzędowy, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 155–171.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-08

Jak cytować

Czempka-Wewióra, M. (2017). Rola stylu naukowego i urzędowo-kancelaryjnego na kursie przygotowującym kandydatów do podjęcia studiów w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 24, 27–43. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.03