Scientific and Official Styles in Preparatory Courses of Polish as a Foreign Language for Persons Planning to Study in the Polish Language

Authors

  • Maria Czempka-Wewióra Uniwersytet Śląski w Katowicach, Szkoła Języka i Kultury Polskiej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.03

Keywords:

glottodidactics of the Polish language, academic style, official style

Abstract

Foreigners who decide to study in Poland often do not speak Polish at all or speak it very poorly. They need one year to learn the language enabling them to succeed in the following year in studies at their chosen university in Poland. During this preparatory course, it is not enough sufficient to only use one of popular textbooks for teaching the Polish language, since mastering the academic and official styles is a very important prerequisite. These styles are reflected in all language skills and should be practiced while teaching all of them. Students should master certain genres, language functions and selected structures both in speech and in writing.

References

Achtelik A., Niesporek-Szamburska B., 2012, Dialog kultur, czyli o podręczniku dla dzieci do nauczania języka polskiego jako drugiego, w: „Postscriptum Polonistyczne”, Katowice, s. 199–218.
Google Scholar

Cieszyńska M., 2006, Kocham uczyć czytać, Kraków.
Google Scholar

Dakowska M., 2005, Teaching English as a Foreign Language, Warszawa.
Google Scholar

Dębski R., 1996, Komputer w nauczaniu języka polskiego. Przetwarzanie języka w programach dydaktycznych, Kraków.
Google Scholar

Gajda S., 1999, Język nauk humanistycznych, w: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków, s. 12–31.
Google Scholar

Gajda S., Styl naukowy, 2001, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 183–199.
Google Scholar

Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Lipińska E., 2010, Nie ma róży bez kolców, Kraków.
Google Scholar

Łuczyński E., Maćkiewicz J., 2000, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk.
Google Scholar

Malinowska E., 2013, Styl – dyskurs – komunikacja urzędową, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 474–479.
Google Scholar

Okoń W., 1992, Słownik pedagogiczny, Warszawa.
Google Scholar

Skudrzyk A., Warchala J., 2013, Język potoczny – dyskurs potoczny, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 35–48.
Google Scholar

Steil L., Miller W.D., 1982, Effective listening, Minnesota.
Google Scholar

Słownik terminów literackich, 2008, (red.) M. Głowiński, Wrocław.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2013, Polski, krok po kroku 1, Kraków.
Google Scholar

Wojtak M., 2001, Styl urzędowy, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 155–171.
Google Scholar

Published

2017-12-08

How to Cite

Czempka-Wewióra, M. (2017). Scientific and Official Styles in Preparatory Courses of Polish as a Foreign Language for Persons Planning to Study in the Polish Language. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 24, 27–43. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.03