Kultura wysoka na kursach języka polskiego jako obcego. Kilka uwag praktycznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.11

Słowa kluczowe:

kultura wysoka, nauczanie języka polskiego jako obcego, Szkoła Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Abstrakt

W praktyce glottodydaktycznej od wielu lat podkreśla się konieczność powiązania nauczania języka z wprowadzaniem elementów kultury danego kraju. Zwraca się szczególną uwagę na zapoznanie słuchaczy z kulturą użytkową, z zachowaniami w różnych kontekstach społecznych, pozwalającymi na sprawne funkcjonowanie w życiu codziennym. Czy jest jednak miejsce na kulturę wysoką na lekcjach języka polskiego jako obcego? Na rozwijanie kompetencji lingwistycznych wraz z wrażliwością literacką czy muzyczną? Artykuł pokazuje przykłady działań dydaktycznych stosowanych na kursach organizowanych w Szkole Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, przybliżających cudzoziemcom polską kulturę narodową i dzieje Polski, ukazujące jej bogactwo i różnorodność, stanowiące wyzwanie intelektualne i przeżycie emocjonalne. Autorki prezentują praktyki, które otwierają na inność i stają się spoiwem łączącym ludzi pochodzących z różnych kręgów kulturowych.

Bibliografia

Achtelik A., 2010, Kolekcja – rzecz o spotkaniu z kulturą polską, w: A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor (red.), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 2, Katowice, s. 172–178.
Google Scholar

Cudak R., 2010, Edukacja literacka na kursach języka polskiego jako obcego, w: A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor (red.), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 2, Katowice, s. 117–130.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar

Gębal P.E., 2006, Realia i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 205–242.
Google Scholar

Jaskółowa E., 2009, Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 1, Katowice, s. 125–140.
Google Scholar

Kowalewski J., 2008, Nauczanie kultury polskiej jako obcej – stan obecny – próba polemiki, „Postscriptum Polonistyczne”, t. 2, s. 159–176.
Google Scholar

Mackiewicz W., 2012, Kompetencje językowe a rozwój współczesnego społeczeństwa europejskiego, w: H. Komorowska, J. Zając (red.), Kompetencje językowe podstawą sukcesu zawodowego i społecznego w Europie. Multilingual Competences for Professional and Social Succes in Europe, tłum. A. Podoracka, Warszawa, s. 31–38.
Google Scholar

Nawracka M.J., 2020, Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków–Gliwice.
Google Scholar

Próchniak W., 2012, Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin.
Google Scholar

Rowiński C., 1992, Wprowadzenie elementów wiedzy o historii kultury polskiej i kulturze współczesnej Polski na lektoratach języka polskiego dla cudzoziemców (poziom średni i zaawansowany), w: B. Bartnicka, L. Kacprzak, E. Rohozińska (red.), Vademecum lektora języka polskiego, Warszawa, s. 177–188.
Google Scholar

Seretny A., 2006a, Nauka o literaturze i teksty literackie w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 243–279.
Google Scholar

Seretny A., 2006b, Tekst literacki w dydaktyce języka polskiego jako obcego. Między percepcją a recepcją dzieła, w: R. Cudak (red.), Literatura polska w świecie. Zagadnienia odbioru i recepcji, t. 1, Katowice, s. 292–306.
Google Scholar

Szałastra-Rogowska B., 2009, Tekst literacki i malarski w nauczaniu cudzoziemców. Sposoby pracy na zajęciach lektoratowych, w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, t. 1, Katowice, s. 141–152.
Google Scholar

Wacławek M., 2021, Plus minus wiersz – o metodzie analizy i twórczego wykorzystania wzorów na lekcji języka polskiego jako obcego, w: I. Wieczorek, A. Roter-Bourkane (red.), Glottodydaktyka polonistyczna. Strategie – wartości – wyzwania, Poznań, s. 105–119.
Google Scholar

Zarzycka G., 2004, Linguakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, Wrocław, s. 435–443.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06 — zaktualizowane 2024-10-04

Wersje

Jak cytować

Czempka-Wewióra, M., & Gałęziowska-Krzystolik, A. (2024). Kultura wysoka na kursach języka polskiego jako obcego. Kilka uwag praktycznych. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 171–182. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.11 (Original work published 6 wrzesień 2024)