Gałązka logiczna TOC w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego dzieci
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.18Słowa kluczowe:
narzędzia myślowe TOC, gałązka logiczna, glottodydaktyka polonistyczna, nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego dzieciAbstrakt
Artykuł jest poświęcony prezentacji autorskich rozwiązań w zakresie adaptacji jednego z narzędzi myślowych TOC dla potrzeb glottodydaktyki polonistycznej, a konkretnie – w nauczaniu języka polskiego jako obcego, drugiego bądź odziedziczonego dzieci. Narzędzia myślowe TOC zostały prymarnie wypracowane dla sfery biznesu jako narzędzia do diagnozowania obszarów wymagających poprawy lub usprawnienia. Przeniesione do sfery edukacji okazały się uniwersalnymi metodami wspierania procesów poznawczych uczniów. W dotychczasowych badaniach nad możliwymi zastosowaniami metodologii TOC nie zwracano uwagi na jej wykorzystanie w działaniach glottodydaktycznych, a tymczasem narzędzia TOC wydają się przydatnym rozwiązaniem w nauczaniu języków obcych dzieci. W artykule przedstawione są propozycje wykorzystania tzw. gałązki logicznej do objaśniania reguł gramatycznych w nauczaniu języka polskiego dzieci. Omawiane narzędzie dydaktyczne może dobrze spełniać tę funkcję, ponieważ odpowiada standardom metodyki odpowiedniej w kształceniu językowym dzieci: jest atrakcyjne jako narzędzie graficzne, pokazuje struktury systemu polszczyzny w sposób przejrzysty i uporządkowany, ma walory mnemotechniczne, może być wykorzystane do gier i zabaw glottodydaktycznych, jak również pozwala na elastyczność (różnicowanie) procesu dydaktycznego.
Bibliografia
Bilbrough N., 2011, Memory Activities for Language Learning, Cambridge.
Google Scholar
Brzeziński J., 1987, Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa.
Google Scholar
Jagodzińska M., 2003, Rozwój pamięci dziecka w dzieciństwie, Gdańsk.
Google Scholar
Jędryka B., 2012, Język polski w polonijnej szkole. Na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa.
Google Scholar
Kamińska D., 2012, Jak bawić się i uczyć z pasją? Zastosowanie narzędzi myślowych TOC w pracy z dziećmi, Kraków.
Google Scholar
Karbowniczek J., 2012, Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z językiem angielskim, Warszawa.
Google Scholar
Kotorowicz-Jasińska K., Śpiewak G., 2016, Train your brain. Ideas and activities for remembering easily and revising wisely, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., Seretny A., 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie szkolnictwa polonijnego w Chicago, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 2010, Polszczyzna jako język drugi. Definicja języka drugiego, in: J. S. Gruchała, H. Kurek (eds.), Silva Rerum Philologicarum. Studia oferowane profesor Marii Strycharskiej-Brzezinie z okazji Jej jubileuszu, Kraków, pp. 233–246.
Google Scholar
Miodunka W., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar
ORPEG, 2019, Narzędzia TOC wspomagające procesy edukacyjne w polskiej szkole poza granicami kraju, http://www.orpeg.pl/index.php/aktalnosci-pcn/48-aktualnosci-pcn/1654-narzedzia-toc-wspomagajace-procesy-edukacyjne-w-polskiej-szkole-poza-granicami-kraju [20.04.2019].
Google Scholar
Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych: od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar
Przewęda R., 1981, Rozwój somatyczny i motoryczny, Warszawa.
Google Scholar
Rokita-Jaśkow J., 2015, Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych, ”Języki Obce w Szkole”, no. 1, pp. 31–35.
Google Scholar
Schaffer H. R., 2006, Psychologia dziecka, Warszawa.
Google Scholar
Sobczyńska D., 2016, Praktyka czyni (prawie) mistrza, czyli jak uczyć po angielsku nie tylko angielskiego, ”Języki Obce w Szkole”, no. 3, pp. 105–198.
Google Scholar
Szewczuk W., 2000, Podstawy psychologii. Podręcznik akademicki, Warszawa.
Google Scholar
Szybura A., 2016, Potrzeby językowe uczniów przybywających z zagranicy w zakresie nauczania języka polskiego, ”Języki Obce w Szkole”, no. 2, pp. 99–105.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2015, Spotkanie kultur: komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.