TOC logical branch as a tool in teaching Polish as a foreign/second/heritage language to children

Authors

  • Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Języka Polskiego, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin https://orcid.org/0000-0002-7886-5894

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.18

Keywords:

TOC tools, a logical branch, teaching Polish as a foreign/second/heritage language, Polish language as a foreign/second/heritage language for children

Abstract

This article is devoted to the presentation of the author`s solutions in adapting one of the TOC thought tools to teaching Polish as a foreign/second/heritage language, specifically to children. TOC tools were primarily developed for the business sector as a tool for diagnosing areas which should be modified or improved. Applied in the sphere of education, the tools turned out to be universal methods of supporting students’ cognitive processes. In the existing research on the possible applications of the TOC methodology, no attention was paid to its use in the field of Polish as a non-native language didactics, and the TOC tools seem to be a useful solution in teaching foreign languages to children. The article presents proposals for the use of the so-called logical branch to explain grammar rules in teaching Polish to children. The discussed tool may perform this function well as it conforms to the standards of the methodology appropriate in children’s language education: It is attractive as a graphic tool, it shows the structure of the Polish language system in a transparent and orderly manner, it has mnemonic values, it can be also used for games, as well as allowing for flexibility (differentiation) of the didactic process.

References

Bilbrough N., 2011, Memory Activities for Language Learning, Cambridge.
Google Scholar

Brzeziński J., 1987, Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa.
Google Scholar

Jagodzińska M., 2003, Rozwój pamięci dziecka w dzieciństwie, Gdańsk.
Google Scholar

Jędryka B., 2012, Język polski w polonijnej szkole. Na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa.
Google Scholar

Kamińska D., 2012, Jak bawić się i uczyć z pasją? Zastosowanie narzędzi myślowych TOC w pracy z dziećmi, Kraków.
Google Scholar

Karbowniczek J., 2012, Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z językiem angielskim, Warszawa.
Google Scholar

Kotorowicz-Jasińska K., Śpiewak G., 2016, Train your brain. Ideas and activities for remembering easily and revising wisely, Warszawa.
Google Scholar

Lipińska E., Seretny A., 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie szkolnictwa polonijnego w Chicago, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 2010, Polszczyzna jako język drugi. Definicja języka drugiego, in: J. S. Gruchała, H. Kurek (eds.), Silva Rerum Philologicarum. Studia oferowane profesor Marii Strycharskiej-Brzezinie z okazji Jej jubileuszu, Kraków, pp. 233–246.
Google Scholar

Miodunka W., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar

ORPEG, 2019, Narzędzia TOC wspomagające procesy edukacyjne w polskiej szkole poza granicami kraju, http://www.orpeg.pl/index.php/aktalnosci-pcn/48-aktualnosci-pcn/1654-narzedzia-toc-wspomagajace-procesy-edukacyjne-w-polskiej-szkole-poza-granicami-kraju [20.04.2019].
Google Scholar

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych: od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar

Przewęda R., 1981, Rozwój somatyczny i motoryczny, Warszawa.
Google Scholar

Rokita-Jaśkow J., 2015, Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych, ”Języki Obce w Szkole”, no. 1, pp. 31–35.
Google Scholar

Schaffer H. R., 2006, Psychologia dziecka, Warszawa.
Google Scholar

Sobczyńska D., 2016, Praktyka czyni (prawie) mistrza, czyli jak uczyć po angielsku nie tylko angielskiego, ”Języki Obce w Szkole”, no. 3, pp. 105–198.
Google Scholar

Szewczuk W., 2000, Podstawy psychologii. Podręcznik akademicki, Warszawa.
Google Scholar

Szybura A., 2016, Potrzeby językowe uczniów przybywających z zagranicy w zakresie nauczania języka polskiego, ”Języki Obce w Szkole”, no. 2, pp. 99–105.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2015, Spotkanie kultur: komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice.
Google Scholar

Downloads

Published

2019-12-19

How to Cite

Smoleń-Wawrzusiszyn, M. (2019). TOC logical branch as a tool in teaching Polish as a foreign/second/heritage language to children. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 259–270. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.18