Kształcenie nauczycieli języków obcych w Niemczech, Iranie i Polsce – studium porównawcze

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.07

Słowa kluczowe:

pedeutologia, kształcenia nauczycieli, profesjonalizacja kształcenia, europejskie standardy pedeutologiczne

Abstrakt

Artykuł prezentuje problematykę akademickiego kształcenia nauczycieli języków obcych w trzech różnych systemach edukacyjnych. Ukazuje ją w kontekście kultury edukacji oraz kultury szkoły, przedstawiając ich wpływ na sposób organizacji i realizacji procesów kształcenia.

Szkoła i generalnie edukacja, w tym także uniwersyteckie przygotowanie do zawodu nauczycielskiego to miejsce rozbudowywania tzw. kapitału społecznego. Refleksja nad tym, jak wyglądają te procesy, odgrywa kluczową rolę dla planowania i realizowania efektywnych działań edukacyjnych, także z wykorzystaniem tzw. dobrych praktyk każdego z systemów.

W odniesieniu do koncepcji badań porównawczych, analizom komparatystycznym poddane zostają wyznaczniki pedeutologiczne kształcenia nauczycieli i nauczycielek w Iranie, Niemczech i Polsce. Ramą porównawczą są zaś europejskie standardy kształcenia nauczycieli.

Bibliografia

Attard-Tonna M., Madalińska-Michalak J., 2018, Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, Warszawa.
Google Scholar

Bruner J., 2006, Kultura edukacji, Kraków.
Google Scholar

Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2008, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Polish version). Warszawa.
Google Scholar

Dobrowolska B., 2015, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły, Studium społeczno-pedagogiczne, Kraków.
Google Scholar

Empfehlungen zur Aktualisierung der Lehrerbildung in Hessen. Bericht der Expertengruppe Lehrerausbildun, 2002, Wiesbaden.
Google Scholar

Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków (Polish version), 2007, Warszawa.
Google Scholar

Gębal P. E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar

Kelly M., Grenfell M., 2006, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Materiał pomocniczy – zarys treści kształcenia (Polish version), Warszawa.
Google Scholar

Kutrowska B., 2016, Zawodowe kompetencje nauczycielskie w perspektywie biograficznej, Wrocław.
Google Scholar

Kwiatkowska H., 2012, Pedeutologia, Warszawa.
Google Scholar

Marek E., 2015, Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Piotrków Trybunalski.
Google Scholar

Schön A., 1996, Educating the reflective practitioner. Toward a new design for teaching and learning in the professions, San Francisco.
Google Scholar

Szempruch J., 2013, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków.
Google Scholar

Terhart E., Bennewitz H., Rothland M., 2014, Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Münster.
Google Scholar

Warneke D., 2007, Aktionsforschung und Praxisbezug in der DaF-Lehrerausbildung, Kassel.
Google Scholar

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-19

Jak cytować

Gębal, P. E., & Nawracka, M. J. (2019). Kształcenie nauczycieli języków obcych w Niemczech, Iranie i Polsce – studium porównawcze. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 121–137. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.07