Kształcenie nauczycieli języków obcych w Niemczech, Iranie i Polsce – studium porównawcze
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.07Słowa kluczowe:
pedeutologia, kształcenia nauczycieli, profesjonalizacja kształcenia, europejskie standardy pedeutologiczneAbstrakt
Artykuł prezentuje problematykę akademickiego kształcenia nauczycieli języków obcych w trzech różnych systemach edukacyjnych. Ukazuje ją w kontekście kultury edukacji oraz kultury szkoły, przedstawiając ich wpływ na sposób organizacji i realizacji procesów kształcenia.
Szkoła i generalnie edukacja, w tym także uniwersyteckie przygotowanie do zawodu nauczycielskiego to miejsce rozbudowywania tzw. kapitału społecznego. Refleksja nad tym, jak wyglądają te procesy, odgrywa kluczową rolę dla planowania i realizowania efektywnych działań edukacyjnych, także z wykorzystaniem tzw. dobrych praktyk każdego z systemów.
W odniesieniu do koncepcji badań porównawczych, analizom komparatystycznym poddane zostają wyznaczniki pedeutologiczne kształcenia nauczycieli i nauczycielek w Iranie, Niemczech i Polsce. Ramą porównawczą są zaś europejskie standardy kształcenia nauczycieli.
Bibliografia
Attard-Tonna M., Madalińska-Michalak J., 2018, Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, Warszawa.
Google Scholar
Bruner J., 2006, Kultura edukacji, Kraków.
Google Scholar
Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2008, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Polish version). Warszawa.
Google Scholar
Dobrowolska B., 2015, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły, Studium społeczno-pedagogiczne, Kraków.
Google Scholar
Empfehlungen zur Aktualisierung der Lehrerbildung in Hessen. Bericht der Expertengruppe Lehrerausbildun, 2002, Wiesbaden.
Google Scholar
Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków (Polish version), 2007, Warszawa.
Google Scholar
Gębal P. E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar
Kelly M., Grenfell M., 2006, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Materiał pomocniczy – zarys treści kształcenia (Polish version), Warszawa.
Google Scholar
Kutrowska B., 2016, Zawodowe kompetencje nauczycielskie w perspektywie biograficznej, Wrocław.
Google Scholar
Kwiatkowska H., 2012, Pedeutologia, Warszawa.
Google Scholar
Marek E., 2015, Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Piotrków Trybunalski.
Google Scholar
Schön A., 1996, Educating the reflective practitioner. Toward a new design for teaching and learning in the professions, San Francisco.
Google Scholar
Szempruch J., 2013, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków.
Google Scholar
Terhart E., Bennewitz H., Rothland M., 2014, Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Münster.
Google Scholar
Warneke D., 2007, Aktionsforschung und Praxisbezug in der DaF-Lehrerausbildung, Kassel.
Google Scholar
Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.