Sharing economy w przestrzeni polskich metropolii i miast turystycznych na przykładzie Airbnb
DOI:
https://doi.org/10.18778/2543-9421.03.02Słowa kluczowe:
ekonomia współdzielenia, Airbnb, gospodarka turystyczna, studia miejskie, najem krótkoterminowyAbstrakt
Ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy) stała się nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki turystycznej. Jako alternatywny sposób oferowania dóbr i usług, poza tradycyjnym rynkiem, wywarła istotne zmiany zarówno w sferze funkcjonalnej, jak i przestrzennej turystyki. W artykule podjęto próbę przedstawienia – na przykładzie działalności amerykańskiego serwisu Airbnb – istoty zjawiska sharing economy w turystyce w przestrzeni polskich metropolii i miast turystycznych. Analizie poddano rozmiary tego zjawiska w Polsce, dynamikę jego rozwoju, specyfikę oferty dla turystów, a także kwestie przestrzennego zróżnicowania stopnia jego rozwoju. W badaniach wykorzystano dane źródłowe pozyskane z portalu AirDNA (stan na listopad 2017 r.).
Bibliografia
Adamiak, Cz. (2018). Mapping Airbnb supply in European cities. Annals of Tourism Research, 71 (C), s. 67–71.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.02.008
AirDNA. Pobrane z: https://www.airdna.co/ (15.11.2017).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s12449-017-0021-6
Botsman, R. (2013). The sharing economy lacks a shared definition. Fast Company (21 Nov.).
Google Scholar
Buhalis, D. (2003). eTourism: Information technology for strategic tourism management. London: Pearson (Financial Times/ Prentice Hall).
Google Scholar
Czernek, K., Wójcik, D. (2017). Gospodarka współdzielenia z perspektywy przedsiębiorców sektora turystycznego. Handel Wewnętrzny. Tom I, 3 (368), s. 66–76.
Google Scholar
Dredge, D., Gyimóthy, S. (2015). The collaborative economy and tourism: Critical perspectives, questionable claims and silenced voices. Tourism Recreation Research, 40 (3), s. 286–302.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02508281.2015.1086076
Freytag, T., Bauder, M. (2018). Bottom-up touristification and urban transformations in Paris. Tourism Geographies, 20 (3), s. 443–460.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14616688.2018.1454504
Gutiérrez, J., García-Palomares, J.C., Romanillos, G., Salas-Olmedo, M.H. (2017). The eruption of Airbnb in tourist cities: Comparing spatial patterns of hotels and peer-to-peer accommodation in Barcelona. Tourism Management, 62, s. 278–291.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.05.003
Guttentag, D. (2015). Airbnb: disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector. Current Issues in Tourism, 18 (12), s. 1192–1217.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2013.827159
Gyódi, K. (2018). Airbnb and the hotel industry in Warsaw: An example of the sharing economy? Central European Economic Journal, 2 (49), s. 23–34.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/ceej-2017-0007
Habibi, M.R., Kim, A., Laroche, M. (2016). From sharing to exchange: An extended framework of dual modes of collaborative non ownership consumption. Journal of the Association for Consumer Research, 1 (2), s. 277–294.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/684685
Hamari, J., Sjöklint, M., Ukkonen, A. (2016). The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67 (9), s. 2047–2059.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/asi.23552
Kowalczyk-Anioł, J. (2018). Koncepcja gentryfikacji turystycznej i jej współczesne rozumienie. Prace Geograficzne, 154, s. 35–54.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/20833113PG.18.009.8965
Kowalczyk-Anioł, J., Zmyślony, P. (2017). Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony. Turystyka Kulturowa, 2, s. 7–36.
Google Scholar
Lyons, K., Wearing, S. (2015). The sharing economy issues, impacts and regulatory responses in the context of the NSW Visitor Economy. Sydney: NSW Business Chamber.
Google Scholar
Majchrzak, K. (2016). Ekonomia dzielenia się i jej przejawy w turystyce. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 33, s. 21–30.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/ept.2016.1.33-02
Mermet, A.C. (2017). Airbnb and tourism gentrification: Critical insights from the exploratory analysis of the ‘Airbnb syndrome’ in Reykjavik. W: M. Gravari-Barbas, S. Guinand (eds.), Tourism and gentrification in contemporary metropolises (s. 52–74). London: Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315629759-3
Paulauskaite, D., Powell, R., Coca-Stefaniak, J.A., Morrison, A.M. (2017). Living like a local: Authentic tourism experiences and the sharing economy. International Journal of Tourism Research, 19 (6), s. 619–628.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.2134
Pawlusiński, R. (2017). Ekonomia współdzielenia: istota zjawiska oraz wyzwania dla sektora turystyki w miastach. W: M. Drewnik, M. Mika (red.) Człowiek i jego działania. Spojrzenie geografa. Prace dedykowane Profesorowi Włodzimierzowi Kurkowi (s. 179–191). Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Pizam, A. (2014). Peer-to-peer travel: Blessing or blight? International Journal of Hospitality Management, 38, s. 118–119.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.02.013
Sans, A.A., Quaglieri Domínguez, A.Q. (2016). Unravelling Airbnb: Urban perspectives from Barcelona. W: A.P. Russo, G. Richards (eds.), Reinventing the local in tourism: Producing, consuming and negotiating place (s. 209–228). Bristol: Channel View Publications.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21832/9781845415709-015
Sigala, M. (2017). Collaborative commerce in tourism: implications for research and industry. Current Issues in Tourism, 20 (4), s. 346–355.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2014.982522
Sinclair, M. (2016). Fair and efficient regulation of the sharing economy. Economic Affairs, 36 (2), s. 204–211.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/ecaf.12179
Skalska, T., Markiewicz, E., Pędzierski, M. (2016). Konsumpcja kolaboratywna w obszarze turystyki. Próba prezentacji zjawiska na rynku polskim, Folia Turistica, 41, s. 165–190.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4007
Stors, N., Kagermeier, A. (2015). Motives for using Airbnb in metropolitan tourism—Why do people sleep in the bed of a stranger? Regions Magazine, 299 (1), s. 17–19.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13673882.2015.11500081
Stors, N., Kagermeier, A. (2017). The sharing economy and its role in metropolitan tourism. Tourism and gentrification in contemporary metropolises: International perspectives. W: M. Gravari-Barbas, S. Guinand (red.), Tourism and gentrification in contemporary metropolies (s. 181–206). London: Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315629759-8
Wachsmuth, D., Weisler, A. (2018). Airbnb and the rent gap: Gentrification through the sharing economy. Environment and Planning A: Economy and Space, 50 (6), s. 1147–1170.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0308518X18778038
Wyrwińska, K., Wyrwiński, M. (2018). Platformy internetowe jako narzędzia ekonomii współdzielenia. Transformacje Prawa Prywatnego, 2, s. 91–112.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.