Sharing economy w przestrzeni polskich metropolii i miast turystycznych na przykładzie Airbnb

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2543-9421.03.02

Słowa kluczowe:

ekonomia współdzielenia, Airbnb, gospodarka turystyczna, studia miejskie, najem krótkoterminowy

Abstrakt

Ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy) stała się nieodłącznym elementem współczesnej gospodarki turystycznej. Jako alternatywny sposób oferowania dóbr i usług, poza tradycyjnym rynkiem, wywarła istotne zmiany zarówno w sferze funkcjonalnej, jak i przestrzennej turystyki. W artykule podjęto próbę przedstawienia – na przykładzie działalności amerykańskiego serwisu Airbnb – istoty zjawiska sharing economy w turystyce w przestrzeni polskich metropolii i miast turystycznych. Analizie poddano rozmiary tego zjawiska w Polsce, dynamikę jego rozwoju, specyfikę oferty dla turystów, a także kwestie przestrzennego zróżnicowania stopnia jego rozwoju. W badaniach wykorzystano dane źródłowe pozyskane z portalu AirDNA (stan na listopad 2017 r.).

Bibliografia

Adamiak, Cz. (2018). Mapping Airbnb supply in European cities. Annals of Tourism Research, 71 (C), s. 67–71.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2018.02.008

AirDNA. Pobrane z: https://www.airdna.co/ (15.11.2017).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s12449-017-0021-6

Botsman, R. (2013). The sharing economy lacks a shared definition. Fast Company (21 Nov.).
Google Scholar

Buhalis, D. (2003). eTourism: Information technology for strategic tourism management. London: Pearson (Financial Times/ Prentice Hall).
Google Scholar

Czernek, K., Wójcik, D. (2017). Gospodarka współdzielenia z perspektywy przedsiębiorców sektora turystycznego. Handel Wewnętrzny. Tom I, 3 (368), s. 66–76.
Google Scholar

Dredge, D., Gyimóthy, S. (2015). The collaborative economy and tourism: Critical perspectives, questionable claims and silenced voices. Tourism Recreation Research, 40 (3), s. 286–302.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02508281.2015.1086076

Freytag, T., Bauder, M. (2018). Bottom-up touristification and urban transformations in Paris. Tourism Geographies, 20 (3), s. 443–460.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14616688.2018.1454504

Gutiérrez, J., García-Palomares, J.C., Romanillos, G., Salas-Olmedo, M.H. (2017). The eruption of Airbnb in tourist cities: Comparing spatial patterns of hotels and peer-to-peer accommodation in Barcelona. Tourism Management, 62, s. 278–291.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.05.003

Guttentag, D. (2015). Airbnb: disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector. Current Issues in Tourism, 18 (12), s. 1192–1217.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2013.827159

Gyódi, K. (2018). Airbnb and the hotel industry in Warsaw: An example of the sharing economy? Central European Economic Journal, 2 (49), s. 23–34.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/ceej-2017-0007

Habibi, M.R., Kim, A., Laroche, M. (2016). From sharing to exchange: An extended framework of dual modes of collaborative non ownership consumption. Journal of the Association for Consumer Research, 1 (2), s. 277–294.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/684685

Hamari, J., Sjöklint, M., Ukkonen, A. (2016). The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67 (9), s. 2047–2059.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/asi.23552

Kowalczyk-Anioł, J. (2018). Koncepcja gentryfikacji turystycznej i jej współczesne rozumienie. Prace Geograficzne, 154, s. 35–54.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20833113PG.18.009.8965

Kowalczyk-Anioł, J., Zmyślony, P. (2017). Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony. Turystyka Kulturowa, 2, s. 7–36.
Google Scholar

Lyons, K., Wearing, S. (2015). The sharing economy issues, impacts and regulatory responses in the context of the NSW Visitor Economy. Sydney: NSW Business Chamber.
Google Scholar

Majchrzak, K. (2016). Ekonomia dzielenia się i jej przejawy w turystyce. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 33, s. 21–30.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/ept.2016.1.33-02

Mermet, A.C. (2017). Airbnb and tourism gentrification: Critical insights from the exploratory analysis of the ‘Airbnb syndrome’ in Reykjavik. W: M. Gravari-Barbas, S. Guinand (eds.), Tourism and gentrification in contemporary metropolises (s. 52–74). London: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315629759-3

Paulauskaite, D., Powell, R., Coca-Stefaniak, J.A., Morrison, A.M. (2017). Living like a local: Authentic tourism experiences and the sharing economy. International Journal of Tourism Research, 19 (6), s. 619–628.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.2134

Pawlusiński, R. (2017). Ekonomia współdzielenia: istota zjawiska oraz wyzwania dla sektora turystyki w miastach. W: M. Drewnik, M. Mika (red.) Człowiek i jego działania. Spojrzenie geografa. Prace dedykowane Profesorowi Włodzimierzowi Kurkowi (s. 179–191). Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Pizam, A. (2014). Peer-to-peer travel: Blessing or blight? International Journal of Hospitality Management, 38, s. 118–119.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.02.013

Sans, A.A., Quaglieri Domínguez, A.Q. (2016). Unravelling Airbnb: Urban perspectives from Barcelona. W: A.P. Russo, G. Richards (eds.), Reinventing the local in tourism: Producing, consuming and negotiating place (s. 209–228). Bristol: Channel View Publications.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21832/9781845415709-015

Sigala, M. (2017). Collaborative commerce in tourism: implications for research and industry. Current Issues in Tourism, 20 (4), s. 346–355.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2014.982522

Sinclair, M. (2016). Fair and efficient regulation of the sharing economy. Economic Affairs, 36 (2), s. 204–211.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/ecaf.12179

Skalska, T., Markiewicz, E., Pędzierski, M. (2016). Konsumpcja kolaboratywna w obszarze turystyki. Próba prezentacji zjawiska na rynku polskim, Folia Turistica, 41, s. 165–190.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4007

Stors, N., Kagermeier, A. (2015). Motives for using Airbnb in metropolitan tourism—Why do people sleep in the bed of a stranger? Regions Magazine, 299 (1), s. 17–19.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13673882.2015.11500081

Stors, N., Kagermeier, A. (2017). The sharing economy and its role in metropolitan tourism. Tourism and gentrification in contemporary metropolises: International perspectives. W: M. Gravari-Barbas, S. Guinand (red.), Tourism and gentrification in contemporary metropolies (s. 181–206). London: Routledge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315629759-8

Wachsmuth, D., Weisler, A. (2018). Airbnb and the rent gap: Gentrification through the sharing economy. Environment and Planning A: Economy and Space, 50 (6), s. 1147–1170.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0308518X18778038

Wyrwińska, K., Wyrwiński, M. (2018). Platformy internetowe jako narzędzia ekonomii współdzielenia. Transformacje Prawa Prywatnego, 2, s. 91–112.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Kowalczyk-Anioł, J., & Pawlusiński, R. (2018). Sharing economy w przestrzeni polskich metropolii i miast turystycznych na przykładzie Airbnb. Konwersatorium Wiedzy O Mieście, 31(3), 15–22. https://doi.org/10.18778/2543-9421.03.02

Numer

Dział

Articles