Paradoks przestrzeni konsumpcji, czyli obszarów przesyconych handlem obok upadłych centrów handlowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.338.02Słowa kluczowe:
analiza przestrzenna, teoria lokalizacji handlu, centra handlowe, ekspansja sieci handlu detalicznegoAbstrakt
Jesteśmy świadkami paradoksu obecnego w przestrzeni konsumpcji, która rozumiana jest jako obszar aktywności handlu detalicznego w dużych sklepach, zarówno w miastach, jak i na przedmieściach. Paradoks obejmuje z jednej strony przestrzeń przesyconą handlem detalicznym, pełną centrów handlowych i sklepów wielkopowierzchniowych należących do sieci handlu detalicznego, z drugiej zaś niezagospodarowane, porzucone centra handlowe nazywane umarłymi (dead malls). Umarłe centra są powszechne w USA, zauważalne w Kanadzie i Chinach, dopiero zaczynają „obumierać” w Europie. Paradoks może być po części wyjaśniony za pomocą wielu pojedynczych koncepcji lub teorii, ale tutaj akcent położony jest na zrozumienie przyczyn ekonomiczno‑społecznych i przestrzennych powiązań. Zastosowana metoda empiryczna to eksploracyjna analiza danych przestrzennych.Pobrania
Bibliografia
ACH (2017), Wielka przemiana Galerii Plaza. Powstanie centrum outletowe, “Gazeta Wyborcza”, Kraków, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,21986065,wielka‑przemiana‑galerii‑plaza‑powstanie‑centrum‑outletowe.html [accessed: 31.07.2017].
Google Scholar
Atanasiu B., Bointner R., Toleikyte A., Woods R., Ferrari A. De, Farinea C., Norris F. (2014), Shopping malls features in EU–28 and Norway: CommonONEnergy project, http://commonenergyproject.eu/news/articles/29 [accessed: 20.02.2017].
Google Scholar
Bannock G. (2003), Anchor stores, [in:] The new Penguin Business Dictionary, Penguin, London, http://search.credoreference.com/content/entry/penguinbus/anchor_store [accessed: 20.04.2016].
Google Scholar
Bednarowska Z. (2015), A spatial regression model of retail chains development in Poland, “Econometrics”, vol. 3(49), pp. 45–54, doi: 10.15611/ekt.2015.3.04.
Google Scholar
Bednarowska Z. (2016), American dead malls as a prompt for social community building in European understanding, manuscript.
Google Scholar
Bednarowska Z., Chrzanowski M.A. (2017), Strategic Imperatives and Core Competencies in the Era of Robotics and Artificial Intelligence, [in:] R. Batko, A Szopa. (eds), Strategic Imperatives and Core Competencies in the Era of Robotics and Artificial Intelligence, IGI Global, pp. 223–247, doi: 10.4018/978–1–5225–1656–9.
Google Scholar
Bertazzon S., Zaninotto E. (1996), A trend surface analysis of retail location: an Italian case study, “Ricerche Economiche”, vol. 50(2), pp. 193–208, doi: 10.1006/reco.1996.0013.
Google Scholar
Bivand R.S., Pebesma E., Gómez‑Rubio V. (2008), Applied Spatial Data Analysis with R, Applied Spatial Data Analysis with R, Springer‑Verlag, New York.
Google Scholar
Blackbird P., Florence B. (2015), Dead malls, http://deadmalls.com/ [accessed: 5.10.2015].
Google Scholar
Bolanowski J. (2016), ‘Biedronkizacja’ Warszawy. Jak sieć dyskontów podbiła stolicę, http://finanse.wp.pl/kat,1038021,title,Biedronkizacja‑Warszawy‑Jak‑siec‑dyskontow‑podbila‑stolice,wid,17574211,wiadomosc.html [accessed: 15.04.2016].
Google Scholar
Brown S. (1992), Retail location: a micro‑scale perspective, Avebury, Aldershot, Brookfield.
Google Scholar
Bureau U.S.C. (2016), Unemployment rate, https://www.census.gov/ [accessed: 10.06.2016].
Google Scholar
Ertekin O., Dokmeci V., Unlukara T., Ozus E. (2008), Spatial distribution of shopping malls and analysis of their trade areas in Istanbul, “European Planning Studies”, vol. 16(1), pp. 143–155, doi: 10.1080/09654310701748017.
Google Scholar
Eurostat (2016), Net earnings, http://ec.europa.eu/eurostat [accessed: 10.06.2016].
Google Scholar
González‑Benito Ó., González‑Benito J. (2005), The role of geodemographic segmentation in retail location strategy, “International Journal of Market Research”, vol. 47(3), pp. 295–316.
Google Scholar
ICSC (2015), Shopping statistics, www.icsc.org [accessed: 5.11.2015].
Google Scholar
JLL (2016), Rynek handlowy w Polsce I kwartał 2016, http://www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=26335 [accessed: 6.06.2016].
Google Scholar
Joseph L., Kuby M. (2013), Regionalism in US retailing, “Applied Geography”, vol. 37(1), pp. 150–159.
Google Scholar
Makowski G. (2003), Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, TRIO, Warszawa.
Google Scholar
Miller D. (1998), Shopping, place, and identity, Routledge, New York.
Google Scholar
Molga T. (2016), Pierwsza galeria handlowa w Warszawie bliska upadku. ‘Nie znam tu nikogo, kto nie ma strat’, http://natemat.pl/176639,pierwsza‑galeria‑handlowa‑w‑warszawie‑bliska‑upadku‑nie‑znam‑tu‑nikogo‑kto‑nie‑ma‑strat [accessed: 30.07.2016].
Google Scholar
Murad A.A. (2015), Using GIS for Retail Location Assessment at Jeddah City, “International Journal of Advanced Computer Science and Applications”, vol. 6(7), pp. 125–134.
Google Scholar
Nadis F. (2011), Big box stores, [in:] World history encyclopedia, ABC‑CLIO, Santa Barbara, http://search.credoreference.com/content/entry/abccliow/big_box_stores [accessed: 20.04.2016].
Google Scholar
Oldenburg R. (1999), The great good place: Cafés, coffee shops, bookstores, bars, hair salons, and other hangouts at the heart of a community, Marlowe: Distributed by Group West, New York.
Google Scholar
Ozuduru B.H., Varol C. (2011), Spatial statistics methods in retail location research: A case study of Ankara, Turkey, “Procedia Environmental Sciences”, vol. 7, pp. 287–292, doi: 10.1016/j. proenv.2011.07.050.
Google Scholar
Reigadinha T., Godinho P., Dias J. (2017), Portuguese food retailers – Exploring three classic theories of retail location, “Journal of Retailing and Consumer Services”, vol. 34, pp. 102–116.
Google Scholar
Rochmińska A. (2014), Centra handlowe jako przestrzenie hybrydowe, „Space–Society–Economy”, vol. 13, pp. 281–297.
Google Scholar
Sanburn J. (2017), Why the Death of Malls Is About More Than Shopping, Time, http://time.com/4865957/death‑and‑life‑shopping‑mall/ [accessed: 21.10.2017).
Google Scholar
Smelser N.J., Swedberg R. (2005), The Handbook of Economic Sociology, Princeton University Press, New York, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.
Google Scholar
Solomon M., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M.K. (2006), Consumer behaviour : A European perspective, 3rd ed., Financial Times/Prentice Hall, Harlow–New York, doi: 10.1007/ s11096–005–3797‑z.
Google Scholar
Statista (2016), Statista – The portal for statistics, www.statista.com [accessed: 10.06.2016].
Google Scholar
Staube T., Geipele I. (2012), Is There Enough Space for the Shopping Malls in Latvia?, “Business Systems and Economics”, vol. 2(1), pp. 78–91.
Google Scholar
Suchecki B. (2010), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Ward M.D., Gleditsch K.S. (2008), Spatial Regression Models, Sage, Thousand Oaks.
Google Scholar
The World Bank (2016), Country at a glance, www.worldbank.org/en/country [accessed: 10.06.2016].
Google Scholar
Záboj M. (2009), Spatial analysis and retail saturation of the shopping centres in Czech Republic, “Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis Sborník Mendelovy Zemědělské a Lesnické Univerzity v Brně”, vol. LVII(6), pp. 335–342.
Google Scholar