Zastosowanie modeli panelowych do badania bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w latach 2001–2012
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.325.01Słowa kluczowe:
transport, bezpieczeństwo ruchu drogowego, modele paneloweAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest scharakteryzowanie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w poszczególnych regionach Polski w latach 2001–2012 przy wykorzystaniu modeli ekonometrycznych. W opracowaniu zostanie podjęta próba wyznaczenia społeczno-ekonomicznych determinantów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na podstawie literatury przedmiotu oraz raportów instytucji zajmujących się badanym zagadnieniem, a także uwzględniając dostępność danych liczbowych, za zmienne takie uznano: wydatki jednostek samorządowych w Dziale 600 – Transport i łączność, jakość dróg, wskaźnik zmotoryzowania społeczeństwa, długość sieci drogowej oraz udział pojazdów ciężkich w ogóle pojazdów. Badaniu zostały poddane trzy wskaźniki zagrożenia: liczba ofiar śmiertelnych na 1 mln mieszkańców, liczba ofiar śmiertelnych na 1 mln pojazdów oraz liczba ofiar śmiertelnych na 100 wypadków drogowych. Do estymacji parametrów równania wykorzystano modele panelowe – modele z efektami stałymi (fixed effect model, FEM) oraz modele z efektami losowymi (random effect model, REM).
Pobrania
Bibliografia
Anbarci N., Escaleras M., Register C. (2006), Traffic fatalities and public sectror corrupion, “Kyklos”, vol. 59, nr 3.
Google Scholar
Bohatkiewicz J., Biernacki S., Drach M., Kozłowski D., Nowak P. (2008), Zasady uspokajania ruchu na drogach za pomocą fizycznych środków technicznych, Biuro Ekspertyz i Budownictwa Komunikacyjnego „EKKOM”, Kraków.
Google Scholar
Castillo-Manzano J.I. (2014), Could being in the European Union save lives? An econometric analysis of the 3rd European Road Safety Action Program, http://www.ub.edu/graap/europeization.pdf.
Google Scholar
Dańska-Borsiak B. (2011), Dynamiczne modele panelowe w badaniach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Domańska A. (2006), Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Jaździk-Osmólska A. (2013), Metoda oraz wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec 2012 roku z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych zdarzeń drogowych na sieci TEN-T, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Zakład Ekonomiki, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2005), Wypadki drogowe w Polsce w 2004 roku, Biuro Taktyki Zwalczania Przestępczości. Wydział Analiz Przestępczości, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2006), Wypadki drogowe w Polsce w 2005 roku, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2007), Wypadki drogowe w Polsce w 2006 roku, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki w Ruchu Drogowym, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2008), Wypadki drogowe w Polsce w 2007 roku, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki w Ruchu Drogowym, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2009), Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2010), Wypadki drogowe w Polsce w 2009 roku, Biuro Ruchu Drogowego.Wydział Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2011), Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2012), Wypadki drogowe w Polsce w 2011 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2013), Wypadki drogowe w Polsce w 2012 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar
Kopits E., Cropper M. (2003), Traffic fatalities and economic growth, “Policy Research Working Paper” nr 3035.
Google Scholar
Koren C., Borsos A. (2013), From increasing to decreasing fatality figures: where is a turning point?, “Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies”, vol. 9.
Google Scholar
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (2013), Narodowy program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, Materiał na posiedzenie plenarne KRBRD w dniu 08.01.2013.
Google Scholar
Kufel T. (2007), Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Maddala G.S. (2008), Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Ministerstwo Infrastruktury, Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005–2007–2013. GAMBIT 2005, Dokument przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 19.04.2005.
Google Scholar
Rajchel K., Nowakowski Z. (2006), Pojęcie wypadku drogowego i system ewidencji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej”, z. 7, Rzeszów.
Google Scholar
Schreyer D., Schneider Ch., Maibach M., Rothengatter W., Doll C., Schmedding D. (2004), External costs of transport. Update study. Final Report, INTRANS/IWW, Zurich–Karlsruhe.
Google Scholar
Wachnicka J., Smolarek L. (2013), Model of multilevel stochastic analysis of road safety on regional level, “Reliability: Theory & Applications” 8(29), s. 39–48.
Google Scholar
WHO (2013), Global status report on road safety. Time for action, Genewa.
Google Scholar
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/index_en.htm
Google Scholar