Applying panel data models to estimate road safety in Poland 2001–2012

Authors

  • Anna Danuta Weszczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.325.01

Keywords:

road safety, panel data models

Abstract

This paper presents econometric model for road safety in different regions of Poland in 2001–2012. The study is an attempt to indicate the socio-economic determinants of road safety. On the basic of literature and reports of institutions studied the issue and taking into account the data availability following variables were considered: the expenditure of local governments in Department 600 – Transportation and communication, roads quality, motorization rate, length of road network and share of heavy vehicles in all vehicles. The study was conducted for three different risk indictors: number of fatalities per 1 million inhabitants, number of fatalities per 1 million vehicles and number of fatalities per 100 road accidents. Panel data models – fixed effect model (FEM) and random effects model (REM) were used to estimate parameters of equation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anbarci N., Escaleras M., Register C. (2006), Traffic fatalities and public sectror corrupion, “Kyklos”, vol. 59, nr 3.
Google Scholar

Bohatkiewicz J., Biernacki S., Drach M., Kozłowski D., Nowak P. (2008), Zasady uspokajania ruchu na drogach za pomocą fizycznych środków technicznych, Biuro Ekspertyz i Budownictwa Komunikacyjnego „EKKOM”, Kraków.
Google Scholar

Castillo-Manzano J.I. (2014), Could being in the European Union save lives? An econometric analysis of the 3rd European Road Safety Action Program, http://www.ub.edu/graap/europeization.pdf.
Google Scholar

Dańska-Borsiak B. (2011), Dynamiczne modele panelowe w badaniach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Domańska A. (2006), Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Jaździk-Osmólska A. (2013), Metoda oraz wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec 2012 roku z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych zdarzeń drogowych na sieci TEN-T, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Zakład Ekonomiki, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2005), Wypadki drogowe w Polsce w 2004 roku, Biuro Taktyki Zwalczania Przestępczości. Wydział Analiz Przestępczości, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2006), Wypadki drogowe w Polsce w 2005 roku, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2007), Wypadki drogowe w Polsce w 2006 roku, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki w Ruchu Drogowym, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2008), Wypadki drogowe w Polsce w 2007 roku, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki w Ruchu Drogowym, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2009), Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Wydział Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2010), Wypadki drogowe w Polsce w 2009 roku, Biuro Ruchu Drogowego.Wydział Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2011), Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2012), Wypadki drogowe w Polsce w 2011 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar

Komenda Główna Policji (2013), Wypadki drogowe w Polsce w 2012 roku, Biuro Ruchu Drogowego. Zespół Profilaktyki i Analiz, Warszawa.
Google Scholar

Kopits E., Cropper M. (2003), Traffic fatalities and economic growth, “Policy Research Working Paper” nr 3035.
Google Scholar

Koren C., Borsos A. (2013), From increasing to decreasing fatality figures: where is a turning point?, “Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies”, vol. 9.
Google Scholar

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (2013), Narodowy program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, Materiał na posiedzenie plenarne KRBRD w dniu 08.01.2013.
Google Scholar

Kufel T. (2007), Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Maddala G.S. (2008), Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Ministerstwo Infrastruktury, Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005–2007–2013. GAMBIT 2005, Dokument przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 19.04.2005.
Google Scholar

Rajchel K., Nowakowski Z. (2006), Pojęcie wypadku drogowego i system ewidencji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej”, z. 7, Rzeszów.
Google Scholar

Schreyer D., Schneider Ch., Maibach M., Rothengatter W., Doll C., Schmedding D. (2004), External costs of transport. Update study. Final Report, INTRANS/IWW, Zurich–Karlsruhe.
Google Scholar

Wachnicka J., Smolarek L. (2013), Model of multilevel stochastic analysis of road safety on regional level, “Reliability: Theory & Applications” 8(29), s. 39–48.
Google Scholar

WHO (2013), Global status report on road safety. Time for action, Genewa.
Google Scholar

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/index_en.htm
Google Scholar

http://stat.gov.pl/
Google Scholar

Published

2017-05-19

How to Cite

Weszczak, A. D. (2017). Applying panel data models to estimate road safety in Poland 2001–2012. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 5(325), [5]-21. https://doi.org/10.18778/0208-6018.325.01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.