Motywy podejmowania organizacyjnych zachowań obywatelskich przez zróżnicowane pokoleniowo grupy pracowników
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.346.06Słowa kluczowe:
organizacyjne zachowania obywatelskie, pokolenia pracownikówAbstrakt
Problematyka podejmowania organizacyjnych zachowań obywatelskich (OCB) w przedsiębiorstwach, ze względu na ich szeroki i pozytywny wpływ na wiele aspektów działalności organizacyjnej, pozostaje w obszarze zainteresowań teoretyków i praktyków zarządzania. Zachowania te, wychodzące poza formalną rolę zawodową pracowników, wpływają na jakość wykonywanej pracy, efektywność finansową, poprawiają atmosferę pracy, stymulują rozwój kompetencji i zachowań innowacyjnych oraz zadowolenie klientów. Nie w pełni zidentyfikowane pozostają jednak determinanty i uwarunkowania, w których pracownicy działają dla dobra organizacji, nie oczekując za to wynagrodzenia. Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja i analiza motywów podejmowania zachowań obywatelskich przez przedstawicieli grup pracowniczych zróżnicowanych pokoleniowo. Eksploracyjny charakter problemu przesądził o przyjęciu postępowania jakościowego. W opracowaniu wykorzystano metodę studium przypadku, a w jej ramach wywiady częściowo ustrukturyzowane oraz analizę dokumentów firmy.
Pobrania
Bibliografia
Aniszewska G. (2015), Zmiany pokoleniowe a decyzje i wybory konsumenckie, „Marketing i Rynek”, nr 1(22), s. 2–7.
Google Scholar
Blatt R. (2008), Organizational citizenship behavior of temporary knowledge employees, „Organization Studies”, t. 6, nr 29, s. 849–866.
Google Scholar
Bolino M. C., Klotz A. C., Turnley W. H., Harvey J. (2013), Exploring the dark side of organizational citizenship behawior, „Journal of Organizational Behavior”, nr 34, s. 542–559.
Google Scholar
Bolino M. C., Turnley W. H., Gilstrap J. B., Suazo M. M. (2010), Citizenship under pressure: What’s a “good soldier” to do?, „Journal of Organizational Behavior”, nr 31, s. 835–855.
Google Scholar
Bommer W. H., Miles E. W., Grover S. L. (2003), Does one good turn deserve another? Coworker influences on employee citizenship, „Journal of Organizational Behavior”, nr 24, s. 181–196.
Google Scholar
Britt T. W., McKibben E. S., Greene Shortridge T. M., Odle Dusseau H. N., Herleman H. A. (2012), Selfengagement moderates the mediated relationship between organizational constraints and organizational citizenship behaviors via rated leadership, „Journal of Applied Social Psychology”, t. 8, nr 42, s. 1830–1846.
Google Scholar
Chen Ch.V., Tang Y. Y., Wang S. J. (2009), Interdependence and organizational citizenship behavior: exploring the mediating effect of group cohesion in multilevel analysis, „The Journal of Psychology”, t. 6, nr 143, s. 625–640.
Google Scholar
Chwalibóg E. (2013), Wyzwalanie zachowań obywatelskich pracowników jako krok w dążeniu do doskonałości organizacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Management Forum”, nr 322, s. 18–28.
Google Scholar
Cialdini R. B. (2013), Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Cohen A. (2006), The relationship between multiple commitments and organizational citizenship behavior in Arab and Jewish culture, „Journal of Vocational Behavior”, t. 1, nr 69, s. 105–118.
Google Scholar
Cohen A., Vigoda E. (2000), Do good citizens make good organizational citizens? An empirical examination of the relationship between general citizenship and organizational citizenship behavior in Israel, „Administration & Society”, t. 5, nr 32, s. 596–624.
Google Scholar
Cropanzano R., Mitchell M. S. (2005), Social exchange theory: An interdisciplinary review, “Journal of Management”, t. 6, nr 31, s. 874–900.
Google Scholar
Fassina N. E., Jones D. A., Uggerslev K. L. (2008), Meta‑analytic tests of relationships between organizational justice and citizenship behavior: testing agent‑system and Shared‑Variance Models, „Journal of Organizational Behavior”, nr 29, s. 805–828.
Google Scholar
Fenney C. (2012), Managing and Communicating across the Generations, http://sbr.com.sg/hr‑education/commentary/managing‑and‑communicating‑across‑generations (dostęp: 27.07.2018).
Google Scholar
Fowler J. G. (2013), Customer citizenship behavior: an expanded theoretical understanding, „International Journal of Business and Social Science”, t. 5, nr 4, s. 1–8.
Google Scholar
Glińska‑Neweś A., Lis A. (2016), Paradoks współwystępowania organizacyjnych zachowań obywatelskich i kontrproduktywnych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 422, s. 265–274.
Google Scholar
Gore J. S., Kiefner A. E., Combs K. M. (2012), Personality traits that predict academic citizenship behavior, „Journal of Applied Social Psychology”, t. 10, nr 42, s. 2433–2456.
Google Scholar
Grant A. M., Mayer D. M. (2009), Good soldiers and good actors: prosocial and impression management motives as interactive predictors of affiliative citizenship behaviors, „Journal of Applied Psychology”, nr 94, s. 900–912.
Google Scholar
Greguras G. J., Diefendorff J. M. (2010), Why does proactive personality predict employee life satisfaction and work behaviors? A Field Investigation of The Mediating Role of The Self‑Concordance Model, „Personnel Psychology”, nr 63, s. 539–560.
Google Scholar
Kostera M. (2003), Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Lewicka D., Wiernek B. (2004), Psychologia w pracy menedżera, Akademia Górniczo‑Hutnicza. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo‑Dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar
Lin Ch.P., Lyau N. M., Tsai Y. H., Chen W. Y., Chiu Ch.K. (2010), Modeling corporate citizenship and its relationship with organizational citizenship behaviors, „Journal of Business Ethics”, nr 95, s. 357–372.
Google Scholar
Organ D. W., Podsakoff P. M., MacKenzie S. B. (2006), Organizational citizenship behavior: its nature, antecedents, and consequences, Sage Publications, Thousand Oaks.
Google Scholar
Podsakoff N. P., Whiting S. W., Podsakoff P. M., Blume B. D. (2009), Individual‑and organizational‑level consequences of organizational citizenship behaviors: A meta‑analysis, „Journal of Applied Psychology”, nr 94, s. 122–141.
Google Scholar
Punjaisri K., Wilson A. (2007), The role of internal branding in delivery of employee brand promise, „Brand Management”, t. 1, nr 15, s. 57–70.
Google Scholar
Robbins S., Judge T. (2011), Organizational Behavior, Pearson, New York.
Google Scholar
Rusak P. (2013), X, Y, Z: pokoleniowa bitwa biurowa, „Przewodnik Pracodawcy 2013/2014”, s. 10–12.
Google Scholar
Ryan R. M., Deci E. L. (2000), Self‑Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well‑Being, „American Psychologist”, t. 1, nr 55, s. 68–78.
Google Scholar
Snell R. S., Wong Y. L. (2007), Differentiating good soldiers from good actors, „Journal of Management Studies”, nr 44, s. 883–909.
Google Scholar
Spence J. R., Ferris D. L., Brown D. J., Heller D. (2011), Understanding daily citizenship behaviors: A social comparison perspective, „Journal of Organizational Behavior”, nr 32, s. 547–571.
Google Scholar
Turek D. (2013), Rola zachowań obywatelskich w kreowaniu wewnętrznego wizerunku pracodawcy, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 30(4), s. 25–39.
Google Scholar
Turek D., Czaplińska I. (2014), Praktyki ZZL, klimat organizacyjny i postrzeganie wsparcia menedżerskiego a zachowania obywatelskie pracowników, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4(164), s. 115–140.
Google Scholar
Van Dyne L., Ellis J. B. (2004), Job creep: a reactance theory perspective on organizational citizenship behavior as overfulfillment of obligations, [w:] J. A.M. Coyle Shapiro, L. M. Shore, M. S. Taylor, L. E. Tetrick (red.), The Employment relationship: examining psychological and contextual perspectives, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar
Van Dyne L., LePine J. A. (1998), Helping and voice extra‑role behaviors: evidence of construct and predictive validity, „Academy of Management Journal”, nr 41, s. 108–119.
Google Scholar
Vigoda‑Gadot E. (2006), Compulsory citizenship behavior: theorizing some dark sides of the good soldier syndrome in organizations, „Journal for the Theory of Social Behaviour”, nr 36, s. 77–93.
Google Scholar
Whiting S. W., Podsakoff P. M., Pierce J. R. (2008), Effects of task performance, helping, voice, and organizational loyalty on performance appraisal ratings, „Journal of Applied Psychology”, nr 93, s. 125–139.
Google Scholar
Yun S., Takeuchi R., Liu W. (2007), Employee self enhancement motives and job performance behaviors: investigating the moderating effects of employee role ambiguity and managerial perceptions of employee commitment, „Journal of Applied Psychology”, nr 92, s. 745–756.
Google Scholar