Organizational culture in virtual corporations. The characteristic of e-culture

Authors

  • Helena Bulińska-Stangrecka Politechnika Warszawska, Wydział Administracji i Nauk Społecznych.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.04

Keywords:

e-culture, virtual organization, factor analysis

Abstract

Socio-economical transformation changes the way organizations are managed. Virtual organization is a new type of enterprise that adjusts to these changes. Effective implementation of vitality requires sufficient actions that refer to the social aspect of organization. It is represented by management by organizational culture. In virtual organizations there is a new type of culture – e-culture. The specifics of e-cultures based on organizational adjustment to new conditions. This paper describes the key elements of e-culture. It points the main areas that specify e-culture. The main purpose of this paper is to describe the e-culture in polish IT enterprises. Based on quantities research, conducted on the 92 organizations, the exploratory factor analysis allows to characterize core elements of e-culture in IT enterprises in Poland.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armstrong M. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar

Babbie E. (2009), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Bedyńska S., Brzezicka A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych, Academica SWPS, Warszawa.
Google Scholar

Cameron K. S., Quinn R. E. (2003), Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar

Castells M. (2009), Koniec tysiąclecia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Drucker P. F. (1999), Knowledge-Worker Productivity: The Biggest Challenge, “California Management Review”, vol. 41, no. 2, p. 79–90.
Google Scholar

Drucker P. F. (2009), Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, MT Biznes, Warszawa.
Google Scholar

Dworzecki Z. (2002), Przedsiębiorstwo kooperujące, EuroExpert Warszawa.
Google Scholar

Griffin R. M. (2004), Podstawy zarządzani organizacjami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2010), Sustainability w biznesie czyli Przedsiębiorstwo Przyszłości, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Google Scholar

Kanter M. R. (2001), Evolve!. Succeding In the Digital Culture of Tomorrow, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Kisielnicki J. (2004), Zarządzanie organizacją, WSHiP, Warszawa.
Google Scholar

Klein M. M. (1994), The Virtue of being a virtual corporation, “Best’s Review”, October, vol. 95, no. 6, p. 89–94.
Google Scholar

Kline P. (2002), An easy guide to factor analysis, Routledge, New York.
Google Scholar

Kotter J. P., Heskett J. L. (1992), Corporate culture & performance, A Division of MacMillan, New York.
Google Scholar

Masłyk-Musiał E., Rakowska A., Krajewska-Bińczyk E. (2012), Zarządzanie dla inżynierów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Masłyk-Musiał E. (2011), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Google Scholar

Mowshowitz A. (1997), On the Theory of Virtual Organization, “Systems Research and Behavioral Science” no. 14, s. 373–384.
Google Scholar

Oppenheim A. N. (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar

Sankowska A. (2009), Organizacja wirtualna. Koncepcja i jej wpływ na innowacyjność, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

Schein E. H. (2004), Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco.
Google Scholar

Skyrme D. (1998), The Realities of Virtuality, “Organizational Virtuaness”, (ed.) P. Sieber, J. Griese, Simova Verlag Bern, Bern.
Google Scholar

Xiaoming C., Junchen H. (2012), A Literature Review on Organziation Culture and Corporate Performance, “International Journal of Business Administration, vol. 3, no. 2, March.
Google Scholar

Published

2016-10-10

How to Cite

Bulińska-Stangrecka, H. (2016). Organizational culture in virtual corporations. The characteristic of e-culture. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 3(321), [55]–69. https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.04

Issue

Section

Economics