Kultura organizacji wirtualnych. Charakterystyka e-kultury
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.04Słowa kluczowe:
e-kultura, organizacja wirtualna, analiza czynnikowaAbstrakt
Przemiany społeczno-gospodarcze przyczyniły się do zmiany paradygmatów zarządzania przedsiębiorstwem. Organizacja wirtualna stanowi odpowiedź na wyzwania nowej gospodarki. Skuteczna implementacja wirtualności w przedsiębiorstwie wymaga odpowiednich działań w zakresie społecznej strony organizacji. Dotyczy to zarządzania przez kulturę. W organizacjach wirtualnych mamy do czynienia z nową formą kultury e-kulturą. Specyfika e-kultury związana jest z wirtualną organizacją i dostosowywaniem przedsiębiorstwa do nowych warunków. Artykuł opisuje najistotniejsze elementy e-kultury w badanych organizacjach IT działających w Polsce. Wskazane zostaną specyficzne czynniki charakteryzujące e-kulturę tych przedsiębiorstw. Celem artykułu jest opis e-kultury w badanych organizacjach IT w oparciu o badania ilościowe przeprowadzone na próbie 92 organizacji. Na podstawie eksploracyjnej analizy czynnikowej scharakteryzowano podstawowe wymiary e-kultury cechujące współczesne przedsiębiorstwa IT działające w Polsce.
Pobrania
Bibliografia
Armstrong M. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Babbie E. (2009), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bedyńska S., Brzezicka A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych, Academica SWPS, Warszawa.
Google Scholar
Cameron K. S., Quinn R. E. (2003), Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Castells M. (2009), Koniec tysiąclecia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Drucker P. F. (1999), Knowledge-Worker Productivity: The Biggest Challenge, “California Management Review”, vol. 41, no. 2, p. 79–90.
Google Scholar
Drucker P. F. (2009), Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, MT Biznes, Warszawa.
Google Scholar
Dworzecki Z. (2002), Przedsiębiorstwo kooperujące, EuroExpert Warszawa.
Google Scholar
Griffin R. M. (2004), Podstawy zarządzani organizacjami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2010), Sustainability w biznesie czyli Przedsiębiorstwo Przyszłości, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Google Scholar
Kanter M. R. (2001), Evolve!. Succeding In the Digital Culture of Tomorrow, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar
Kisielnicki J. (2004), Zarządzanie organizacją, WSHiP, Warszawa.
Google Scholar
Klein M. M. (1994), The Virtue of being a virtual corporation, “Best’s Review”, October, vol. 95, no. 6, p. 89–94.
Google Scholar
Kline P. (2002), An easy guide to factor analysis, Routledge, New York.
Google Scholar
Kotter J. P., Heskett J. L. (1992), Corporate culture & performance, A Division of MacMillan, New York.
Google Scholar
Masłyk-Musiał E., Rakowska A., Krajewska-Bińczyk E. (2012), Zarządzanie dla inżynierów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Masłyk-Musiał E. (2011), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Google Scholar
Mowshowitz A. (1997), On the Theory of Virtual Organization, “Systems Research and Behavioral Science” no. 14, s. 373–384.
Google Scholar
Oppenheim A. N. (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar
Sankowska A. (2009), Organizacja wirtualna. Koncepcja i jej wpływ na innowacyjność, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Schein E. H. (2004), Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco.
Google Scholar
Skyrme D. (1998), The Realities of Virtuality, “Organizational Virtuaness”, (ed.) P. Sieber, J. Griese, Simova Verlag Bern, Bern.
Google Scholar
Xiaoming C., Junchen H. (2012), A Literature Review on Organziation Culture and Corporate Performance, “International Journal of Business Administration, vol. 3, no. 2, March.
Google Scholar