Changes to the centroid of Łódź province towns in the light of transport potential
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.24.05Keywords:
Transport accessibility, Łódź Province, road infrastructure, individual transport, standard deviation ellipseAbstract
This article presents changes to the location of the centroid of Łódź province towns resulting from their intraregional time accessibility as well as from transformations in the potential accessibility connected with the dynamic development of road infrastructure. The research was extended through using descriptive methods of spatial statistics as well as spatial data exploratory analysis with focus on dispersion statistics in the form of standard deviation ellipse. Features of ellipses elaborated for individual moments in the development of intraregional infrastructure connections allow to define transformations of transport potential of the province’s towns from the spatial perspective.
References
Bartosiewicz B., Pielesiak I., 2012, Powiązania transportowe w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym (Transport Connections in the Łódź Metropolitan Area), [in:] Bartosiewicz B., Marszał T., Pielesiak I. (ed.), Spójność terytorialna Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, „Studia KPZK PAN”, 147, Warsaw, p. 105–137.
Google Scholar
Gadziński J., 2010, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania (Evaluation of Urban Area Transport Accessibility as Exemplified by Poznań), „Biuletyn Instytutu Geografii i Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM”, 13, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Gęsiarz Z., 1982, Zarys geografii transportu (Outline of Transport Geography), WSiP, Warsaw.
Google Scholar
Guzik R. (ed.), 2012, Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego w świetle relacji przestrzennych i dostępności komunikacyjnej (Factors and Limitations to Development of Pomerania’s Towns in the Light of Spatial Relations and Transport Accessibility), The Marshal’s Office of the Pomeranian Province, Gdańsk.
Google Scholar
Hansen W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use, „Journal of the American Institute of Planners”, 25, p. 73–76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01944365908978307
Jażdżewska I., 2006, Zmiana położenia środka ciężkości miast i ludności miejskiej w Polsce w XX wieku (Change to the Centre of Gravity of Towns and Urban Population in Poland), „Przegląd Geograficzny”, 78(4), Warsaw, p. 561–574.
Google Scholar
Kachnic M., 2010, Ocena rozpoznania hydrogeologicznego na przykładzie wybranego fragmentu Pojezierza Pomorskiego – Bory Tucholskie, „Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego – Hydrogeologia”, 442(11), s. 89–94.
Google Scholar
Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2009, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej (Spatial Accessibility as Prerequisite for Shaping Polish Transport Policy), „Biuletyn KPZK PAN”, 241, Warsaw.
Google Scholar
Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski (Impact of Construction of Motorways and Expressways on Poland’s Social, Economic and Territorial Development), Warsaw.
Google Scholar
Local Data Bank of the Central Statistical Office of Poland (GUS), http://stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks.
Google Scholar
Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., 2013, Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym (Proposed Measurements of Spatial Accessibility in Public Transport), „Przegląd Komunikacyjny”, 12, p. 10–17.
Google Scholar
Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim (Land Accessibility of Poland in the European Dimension), „Prace Geograficzne”, 233, IGiPZ PAN, Warsaw.
Google Scholar
Rosik P., Stępniak M., Komornicki T., Pomianowski W., 2012, Monitoring spójności terytorialnej gmin w skali krajowej i międzynarodowej w latach 1995–2030 (Monitoring of Territorial Cohesion of Communes on a National and International Scale between 1995 and 2030), IGiPZ PAN, Warsaw.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.