Historyczne uwarunkowania rozwoju korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk na obszarze Polski

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.17.08

Słowa kluczowe:

Korytarz Transportowy Bałtyk–Adriatyk, sieć transportowa, Polska, przepływy ładunków, zmiany granic

Abstrakt

W artykule przedstawiono etapy rozwoju relacji transportowych łączących Bałtyk z Adriatykiem ze szczególnym uwzględnieniem ziem polskich. Odniesiono się zarówno do ewolucji systemów transportowych, jak i zmian w przepływach ładunków w poszczególnych okresach rozwoju Polski oraz na tle zmian granic krajów, przez które wiedzie transeuropejski korytarz transportowy nr VI.

Bibliografia

Dziadek S., 1999, Transport kolejowy a organizacja przestrzeni państwa Europy Środkowo-Wschodniej, [w:] Kitowski J. (red.), Problematyka geopolityczna Europy Środkowej i Wschodniej, Rzeszów, s. 345–354.
Google Scholar

Kmieciński J., 1989, Pradzieje ziem polskich, t. 1, Od paleolitu do środkowego okresu lateńskiego, t. 2, Epoka brązu i początek epoki żelaza, PWN, Warszawa–Łódź.
Google Scholar

Koziarski S., 1999, Paneuropejskie układy komunikacyjne, [w:] Kitowski. J. (red.), Problematyka geopolityczna Europy Środkowej i Wschodniej, Rzeszów, s. 355–387.
Google Scholar

Lijewski T., 1986, Geografia transportu Polski, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Lijewski T., 2003, Szlaki tranzytowe przez Polskę, [w:] Stasiak A. (red.), Księga poświę- cona pamięci profesora Marcina Marii Rościszewskiego, „Geopolitical Studies”, 10, IGiPZ PAN, Warszawa, s. 61–68.
Google Scholar

Łowmiański H., 1957, Historia Polski do roku 1764, t. 1, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie, http://www.mbpr.pl/bac.html.
Google Scholar

Moczulski L., 1999, Geopolityka. Potęga w czasie i przestrzeni, Bellona, Warszawa.
Google Scholar

Piskozub A., 1987, Dziedzictwo polskiej przestrzeni. Geograficzno-historyczne podstawy struktur przestrzennych ziem polskich, Ossolineum, Wrocław.
Google Scholar

Raport o stanie zaawansowania prac nad budową infrastruktury liniowej oraz punktowej w strefie korytarza transportowego Bałtyk–Adriatyk w Polsce na rok 2012, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Gdańsk.
Google Scholar

Rosen-Przeworska J., 1979, Spadek po Celtach, Wrocław.
Google Scholar

Rościszewski M., 2003, Polska granica wschodnia, [w:] Stasiak A. (red.), Księga poś- więcona pamięci profesora Marcina Marii Rościszewskiego, „Geopolitical Studies”, 10, IGiPZ PAN, Warszawa, s. 196–263.
Google Scholar

Sobczyński M., 2005, Europejskie uzasadnienie przebiegu autostrady A-1, [w:] Konferencja: Autostrada A-1 i łódzki węzeł komunikacyjny – drogi integrujące Polskę, 17 listopada 2004, Łódź, Materiały Konferencyjne, Wydział Strategii i Analiz Urzędu Miasta Łodzi, Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej, Łódź.
Google Scholar

Szymański J., 2004, Nauki pomocnicze historii, wyd. VI, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Taylor Z., 2007, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, IGiPZ PAN, Monografie, 7, Warszawa.
Google Scholar

TENtec Information System, http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/tentec/index_en.htm.
Google Scholar

Tyszkiewicz J., 2013, Geografia historyczna. Zarys problematyki, Instytut Historii PAN, Wydawnictwo DIG, Warszawa.
Google Scholar

Wendt J., 1999, Geopolityczne aspekty tranzytu w Europie Środkowej, „Geopolitical Studies”, 6, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar

Wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej Nr C 326 z 26 października 2012 r.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Wiśniewski, S. (2014). Historyczne uwarunkowania rozwoju korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk na obszarze Polski. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (17), 185–202. https://doi.org/10.18778/1508-1117.17.08

Numer

Dział

Artykuł