Potencjał transportowo-osadniczy małych miast województwa łódzkiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.19.08Słowa kluczowe:
dostępność transportowa, małe miasta, województwo łódzkieAbstrakt
Dostępność transportowa jest jednym z najważniejszych przedmiotów badań geografii transportu. Analizy dostępności pozwalają nie tylko na tworzenie diagnoz dotyczących ruchu ludności i towarów, ale przede wszystkim przyczyniają się do prowadzenia odpowiedniej polityki transportowej, co odzwierciedla niezwykle ważny wymiar aplikacyjny tego rodzaju badań. W przypadku województwa łódzkiego dostępność transportowa nabiera szczególnego znaczenia, zważywszy na jego położenie w aktualnej i kreowanej przez Unię Europejską transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). W opracowaniu przedstawiono pojęcie dostępności oraz jej ugruntowanie w polityce Unii Europejskiej, a jako metodę analizy zjawiska przyjęto podejście potencjałowe. Określenie atrakcyjności miast oraz ustalenie efektywnych połączeń drogowych i kolejowych pozwoliło na zbadanie potencjału transportowo-osadniczego województwa łódzkiego ze szczególnym uwzględnieniem małych miast.
Bibliografia
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Łodzi.
Google Scholar
Handy S.L., Niemeier D.A., 1997, Measuring Accessibility: an Exploration of Issues and Alternative, „Environment and Planning”, A(29), s. 1175–1194.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1068/a291175
Hansen W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use, „Journal of the American Institute of Planners”, 25, s. 73–76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01944365908978307
Isard W., 1954, Location Theory and Trade Theory: Short-Run Analysis, „Quarterly Journal of Economics”, 68(1), s. 305–322.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1884452
Karlqvist A., 1975, Some Theoretical Aspects of Accessibility-based Location Models, [w:] Karlqvist A., Lundqvist L., Snickars F. (ed.), Dynamic Allocation of Urban Space, DC Health, Lexington, Mass.
Google Scholar
Komornicki T., Śleszyński P., Pomianowski W., Rosik P., Siłka P., Stępniak M., 2008, Opracowanie metodologii liczenia wskaźnika międzygałęziowej dostępności transportowej terytorium Polski oraz jego oszacowanie, opracowanie wykonane dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar
Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2009, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, „Biuletyn KPZK PAN”, 241, Warszawa.
Google Scholar
Komunikat COM/2011/676 Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Trybunału Sprawiedliwości, Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 19 października 2011 r., Pakiet na rzecz rozwoju zintegrowanych infrastruktur europejskich.
Google Scholar
Kudłacz T., 1981, Zastosowanie metod grawitacji i grafów do hierarchizacji jednostek przestrzennych, „Przegląd Geograficzny”, 53(3), Warszawa.
Google Scholar
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Zakład Linii Kolejowych w Łodzi.
Google Scholar
Polityka spójności 2014–2020, Inwestycje w rozwój gospodarczy i wzrost zatrudnienia, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, http://ec.europa.eu/inforegio
Google Scholar
Regionalny program operacyjny województwa łódzkiego na lata 2007–2013, 2007, Łódź.
Google Scholar
Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, „Prace Geograficzne”, 233, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar
Serwis internetowy Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego.
Google Scholar
Śleszyński P., 2009, Rozwój nowoczesnej drogowej sieci transportowej a efektywność połączeń głównych ośrodków miejskich (1989–2015), „Magazyn Autostrady”, 7, Katowice.
Google Scholar
Vickerman R.W., 1974, Accessibility, Attraction, and Potential: a Review of Some Concepts and their Use in Determining Mobility, „Environment and Planning”, A(6), s. 675–691.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1068/a060675
Wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr C 326 z 26 października 2012 r.
Google Scholar
Wiśniewski S., 2015, Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-521-8
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, Wydział Dróg.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.