Potencjał transportowo-osadniczy małych miast województwa łódzkiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.19.08

Słowa kluczowe:

dostępność transportowa, małe miasta, województwo łódzkie

Abstrakt

Dostępność transportowa jest jednym z najważniejszych przedmiotów badań geografii transportu. Analizy dostępności pozwalają nie tylko na tworzenie diagnoz dotyczących ruchu ludności i towarów, ale przede wszystkim przyczyniają się do prowadzenia odpowiedniej polityki transportowej, co odzwierciedla niezwykle ważny wymiar aplikacyjny tego rodzaju badań. W przypadku województwa łódzkiego dostępność transportowa nabiera szczególnego znaczenia, zważywszy na jego położenie w aktualnej i kreowanej przez Unię Europejską transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). W opracowaniu przedstawiono pojęcie dostępności oraz jej ugruntowanie w polityce Unii Europejskiej, a jako metodę analizy zjawiska przyjęto podejście potencjałowe. Określenie atrakcyjności miast oraz ustalenie efektywnych połączeń drogowych i kolejowych pozwoliło na zbadanie potencjału transportowo-osadniczego województwa łódzkiego ze szczególnym uwzględnieniem małych miast.

Bibliografia

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Łodzi.
Google Scholar

Handy S.L., Niemeier D.A., 1997, Measuring Accessibility: an Exploration of Issues and Alternative, „Environment and Planning”, A(29), s. 1175–1194.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1068/a291175

Hansen W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use, „Journal of the American Institute of Planners”, 25, s. 73–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01944365908978307

Isard W., 1954, Location Theory and Trade Theory: Short-Run Analysis, „Quarterly Journal of Economics”, 68(1), s. 305–322.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1884452

Karlqvist A., 1975, Some Theoretical Aspects of Accessibility-based Location Models, [w:] Karlqvist A., Lundqvist L., Snickars F. (ed.), Dynamic Allocation of Urban Space, DC Health, Lexington, Mass.
Google Scholar

Komornicki T., Śleszyński P., Pomianowski W., Rosik P., Siłka P., Stępniak M., 2008, Opracowanie metodologii liczenia wskaźnika międzygałęziowej dostępności transportowej terytorium Polski oraz jego oszacowanie, opracowanie wykonane dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2009, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, „Biuletyn KPZK PAN”, 241, Warszawa.
Google Scholar

Komunikat COM/2011/676 Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Trybunału Sprawiedliwości, Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 19 października 2011 r., Pakiet na rzecz rozwoju zintegrowanych infrastruktur europejskich.
Google Scholar

Kudłacz T., 1981, Zastosowanie metod grawitacji i grafów do hierarchizacji jednostek przestrzennych, „Przegląd Geograficzny”, 53(3), Warszawa.
Google Scholar

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Zakład Linii Kolejowych w Łodzi.
Google Scholar

Polityka spójności 2014–2020, Inwestycje w rozwój gospodarczy i wzrost zatrudnienia, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, http://ec.europa.eu/inforegio
Google Scholar

Regionalny program operacyjny województwa łódzkiego na lata 2007–2013, 2007, Łódź.
Google Scholar

Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, „Prace Geograficzne”, 233, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar

Serwis internetowy Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego.
Google Scholar

Śleszyński P., 2009, Rozwój nowoczesnej drogowej sieci transportowej a efektywność połączeń głównych ośrodków miejskich (1989–2015), „Magazyn Autostrady”, 7, Katowice.
Google Scholar

Vickerman R.W., 1974, Accessibility, Attraction, and Potential: a Review of Some Concepts and their Use in Determining Mobility, „Environment and Planning”, A(6), s. 675–691.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1068/a060675

Wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr C 326 z 26 października 2012 r.
Google Scholar

Wiśniewski S., 2015, Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-521-8

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, Wydział Dróg.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Wiśniewski, S. (2015). Potencjał transportowo-osadniczy małych miast województwa łódzkiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (19), 113–128. https://doi.org/10.18778/1508-1117.19.08