Zmiana położenia środka ciężkości miast województwa łódzkiego w świetle potencjału transportowego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.24.05

Słowa kluczowe:

dostępność transportowa, województwo łódzkie, infrastruktura drogowa, transport indywidualny, elipsa odchylenia standardowego

Abstrakt

W niniejszym artykule przedstawiono zmiany położenia środka ciężkości miast województwa łódzkiego wynikające z ich wewnątrzregionalnej dostępności czasowej oraz towarzyszących im przemian w dostępności potencjałowej związanej z dynamicznym rozwojem infrastruktury drogowej. Badanie poszerzono o zastosowanie opisowych metod statystyki przestrzennej oraz eksploracyjnej analizy danych przestrzennych ze szczególnym uwzględnieniem statystyk dyspersji w postaci elipsy odchylenia standardowego. Cechy elips wykreślonych dla poszczególnych momentów w rozwoju regionalnych powiązań infrastrukturalnych pozwalają na określenie przemian potencjału transportowego miast województwa w ujęciu przestrzennym.

Bibliografia

Bartosiewicz B., Pielesiak I., 2012, Powiązania transportowe w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym (Transport Connections in the Łódź Metropolitan Area), [in:] Bartosiewicz B., Marszał T., Pielesiak I. (ed.), Spójność terytorialna Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, „Studia KPZK PAN”, 147, Warsaw, p. 105–137.
Google Scholar

Gadziński J., 2010, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania (Evaluation of Urban Area Transport Accessibility as Exemplified by Poznań), „Biuletyn Instytutu Geografii i Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM”, 13, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar

Gęsiarz Z., 1982, Zarys geografii transportu (Outline of Transport Geography), WSiP, Warsaw.
Google Scholar

Guzik R. (ed.), 2012, Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego w świetle relacji przestrzennych i dostępności komunikacyjnej (Factors and Limitations to Development of Pomerania’s Towns in the Light of Spatial Relations and Transport Accessibility), The Marshal’s Office of the Pomeranian Province, Gdańsk.
Google Scholar

Hansen W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use, „Journal of the American Institute of Planners”, 25, p. 73–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01944365908978307

Jażdżewska I., 2006, Zmiana położenia środka ciężkości miast i ludności miejskiej w Polsce w XX wieku (Change to the Centre of Gravity of Towns and Urban Population in Poland), „Przegląd Geograficzny”, 78(4), Warsaw, p. 561–574.
Google Scholar

Kachnic M., 2010, Ocena rozpoznania hydrogeologicznego na przykładzie wybranego fragmentu Pojezierza Pomorskiego – Bory Tucholskie, „Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego – Hydrogeologia”, 442(11), s. 89–94.
Google Scholar

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2009, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej (Spatial Accessibility as Prerequisite for Shaping Polish Transport Policy), „Biuletyn KPZK PAN”, 241, Warsaw.
Google Scholar

Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski (Impact of Construction of Motorways and Expressways on Poland’s Social, Economic and Territorial Development), Warsaw.
Google Scholar

Local Data Bank of the Central Statistical Office of Poland (GUS), http://stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks.
Google Scholar

Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., 2013, Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym (Proposed Measurements of Spatial Accessibility in Public Transport), „Przegląd Komunikacyjny”, 12, p. 10–17.
Google Scholar

Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim (Land Accessibility of Poland in the European Dimension), „Prace Geograficzne”, 233, IGiPZ PAN, Warsaw.
Google Scholar

Rosik P., Stępniak M., Komornicki T., Pomianowski W., 2012, Monitoring spójności terytorialnej gmin w skali krajowej i międzynarodowej w latach 1995–2030 (Monitoring of Territorial Cohesion of Communes on a National and International Scale between 1995 and 2030), IGiPZ PAN, Warsaw.
Google Scholar

Opublikowane

2016-01-01

Jak cytować

Wiśniewski, S. (2016). Zmiana położenia środka ciężkości miast województwa łódzkiego w świetle potencjału transportowego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (24), 61–71. https://doi.org/10.18778/1508-1117.24.05