Lojalność konsumentów wobec wybranych marek smartfonów
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.31.02Słowa kluczowe:
lojalność, lojalność emocjonalna, lojalność behawioralna, smartfony, telefony komórkowe, Samsung, Huawei, segmentacjaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ocenienie poziomu lojalności polskich użytkowników smartfonów wobec dwóch marek – Samsunga oraz Huawei. Artykuł zawiera przegląd głównych pojęć i zagadnień związanych z lojalnością nabywców, ze szczególnym uwzględnieniem mocno zarysowanego w literaturze przedmiotu podziału na lojalność behawioralną oraz lojalność emocjonalną. W zależności od powtarzalności zakupów oraz względnego stosunku do marki (lojalności emocjonalnej) wyróżnić można cztery postawy: brak lojalności, lojalność bierną, lojalność ukrytą oraz lojalność prawdziwą.
W artykule przedstawiono najważniejsze dane statystyczne dotyczące rynku smartfonów zarówno w Polsce, jak i na świecie. Aby ocenić lojalność użytkowników smartfonów, porównano dwie marki, Samsung oraz Huawei, które są wiodącymi koncernami technologicznymi i zarazem największymi sprzedawcami telefonów komórkowych na świecie. Zasadniczą część artykułu stanowi analiza wyników badania przeprowadzonego w marcu 2020 r. na próbie 1200 polskich respondentów, z których 329 było użytkownikami smartfonów marki Samsung, a 304 – Huawei. Analizie poddano zarówno lojalność behawioralną, jak i emocjonalną. Zidentyfikowano istotne różnice w ocenie lojalności wobec obu marek wynikające z behawioralnych, demograficznych oraz geograficznych kryteriów segmentacji.
Bibliografia
Balding C., Clarke D. (2019), Who owns Huawei? Social Science Research Network, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3372669 (data dostępu: 21.09.2020).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3372669
Baloglu S. (2002), Dimensions of customer loyalty, „Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly”, 6 (February).
Google Scholar
Cichosz M. (2003), Lojalność klienta wobec firmy, „Marketing i Rynek”, 8(7).
Google Scholar
Cossío-Silva F.J. i in. (2016), Value co-creation and customer loyalty, „Journal of Business Research”, 69(5).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.028
Cunningham R.M. (1956), Brand loyalty – what, where, how much?, „Harvard Business Review”, 34 (January–February).
Google Scholar
Day G.S. (1969), A two-dimensional concept of brand loyalty, „Journal of Advertising Research”, 9(3).
Google Scholar
Dick A.S., Basu K. (1994), Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework, „Journal of the Academy of Marketing Science”, 22(2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0092070394222001
Ewing M.T. (2000), Brand and retailer loyalty: Past behavior and future intentions, „Journal of Product & Brand Management”, 9(2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/10610420010322161
Fortune Global 500 (2020), https://fortune.com/global500/2019/search/?sector=Technology (data dostępu: 22 .09.2020).
Google Scholar
Givon M. (1984), Variety seeking through brand switching, „Marketing Science”, 3(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1287/mksc.3.1.1
Huawei Investment & Holding Co. Ltd. 2019 Annual Report (2020), http://www.huawei.com/en/annual-report/2019 (data dostępu: 21.09.2020).
Google Scholar
Iglesias O., Singh J.J., Batista-Foguet J.M. (2011), The role of brand experience and affective commitment in determining brand loyalty, „Journal of Brand Management”, 18(8).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/bm.2010.58
Jacoby J., Kyner D.B. (1973), Brand loyalty vs. repeat purchasing behavior, „Journal of Marketing Research”, 10(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3149402
Jarvis L.P., Mayo E.J. (1986), Winning the market-share game, „Cornell Hotel Restaurant Administration Quarterly”, 27 (November).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/001088048602700315
Jensen J.M., Hansen T. (2006), An empirical examination of brand loyalty, „Journal of Product and Brand Management”, 15(7).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/10610420610712829
Kabiraj S., Shanmugan J. (2011), Development of a conceptual framework for brand loyalty: A Euro-Mediterranean perspective, „Journal of Brand Management”, 18(4–5).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/bm.2010.42
Kahn B., Kalwani D.M. (1986), Measuring variety-seeking and reinforcement behaviors using panel data, „Journal of Marketing Research”, 23(2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3151656
Kim M.K. i in. (2016), Determinants of customer loyalty in the Korean smartphone market: Moderating effects of usage characteristics, „Telematics and Informatics”, 33(4).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.02.006
Knox S., Walker D. (2001), Measuring and managing brand loyalty, „Journal of Strategic Marketing”, 9(2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/713775733
Lin T.C., Huang S.L. i Hsu C.J. (2015), A dual-factor model of loyalty to IT product – The case of smartphones, „International Journal of Information Management”, 35(2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2015.01.001
Lotko A. (2018), Pomiar lojalności behawioralnej klientów warsztatów samochodowych, „The Archives of Automotive Engineering – Archiwum Motoryzacji”, 79(1).
Google Scholar
McConnell J.D. (1968), The development of brand loyalty: An experimental study, „Journal of Marketing Research”, 5(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3149788
Michalska-Dudek I. (2013), Pojęcie, rodzaje i motywy lojalności klientów przedsiębiorstw turystycznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 304(207).
Google Scholar
Mikowska M., Skalna A., Śliwiński K. (2018), Polska jest mobi 2018, http://jestem.mobi/2018/04/raport-polska-jest-mobi-2018-do-pobrania/ (data dostępu: 21.09.2020).
Google Scholar
Mittal V., Kamakura W.A. (2001), Satisfaction, repurchase intent, and repurchase behavior: Investigating the moderating effect of customer characteristics, „Journal of Marketing Research”, 38(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1509/jmkr.38.1.131.18832
Ndubisi N.O. (2006), Effect of gender on customer loyalty: A relationship marketing approach, „Marketing Intelligence and Planning”, 24(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/02634500610641552
Number of smartphones sold to end users worldwide (2020), Statista.com, http://www.statista.com/statistics/263437/global-smartphone-sales-to-end-users-since-2007/ (data dostępu: 21.09.2020).
Google Scholar
Oliver R.L. (1999), Whence consumer loyalty?, „Journal of Marketing”, 63.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1252099
Pietrzak J. (2004), Zarządzanie Procesem Lojalności Konsumenckiej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, 179.
Google Scholar
Punniyamoorthy M., Prasanna Mohan Raj M. (2007), An empirical model for brand loyalty measurement, „Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing”, 15(4).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jt.5750044
Redda E.H., Shezi N.E. (2019), Antecedents of customer satisfaction and brand loyalty of smartphones among generation Y students, „Polish Journal of Management Studies”, 20(2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17512/pjms.2019.20.2.37
Reichheld F.F. (2003), The one number you need to grow, „Harvard Business Review”, 81(12).
Google Scholar
Şahin A., Zehir C., Kitapçi H. (2011), The effects of brand experiences, trust and satisfaction on building brand loyalty; an empirical research on global brands, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, 24.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.09.143
Samsung Electronics Company Profile, Financials and Metrics (2020), https://craft.co/samsung-electronics (data dostępu: 22.09.2020).
Google Scholar
Sulikowski P. (2015), Uwarunkowania lojalności, retencji i churnu klientów na przykładzie branży telekomunikacyjnej, „Handel Wewnętrzny”, 3(356).
Google Scholar
Susilowati E., Ardhita Putra M.G. (2020), Smartphone Brand Loyalty and Consumer Heterogeneity, „Management: Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies”, 25(2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7595/management.fon.2020.0007
Van Trijp H.C.M., Hoyer W.D., Inman J.J. (1996), Why switch? Product category-level explanations for true variety-seeking behavior, „Journal of Marketing Research”, 33(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3152125
Tucker W.T. (1964), The development of brand loyalty, „Journal of Marketing Research”, 1(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/3150053
Worldwide smartphone sales to end users by vendor in 2019 (2020), http://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2020-03-03-gartner-says-global-smartphone-sales-fell-slightly-in (data dostępu: 21.09.2020).
Google Scholar
Xiaomi i Samsung liderami polskiego rynku smartfonów (2020), http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/xiaomi-i-samsung-liderami-polskiego-rynku-smartfonow-apple-z-najwiekszymi-wzrostami-xiaomi-smartfony-gdzie-kupic-cena-parametry-opinie (data dostępu: 21.09.2020).
Google Scholar
Yeh C.H., Wang Y.S., Yieh K. (2016), Predicting smartphone brand loyalty: Consumer value and consumer-brand identification perspectives, „International Journal of Information Management”, 36(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2015.11.013
Yi Y., Jeon H. (2003), Effects of loyalty programs on value perception, program loyalty, and brand loyalty, „Journal of the Academy of Marketing Science”, 31(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0092070303031003002
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.