Badanie stanu relacji inwestorskich na polskim rynku giełdowym
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.30.03Słowa kluczowe:
relacje inwestorskie, rynek kapitałowy, inwestorzy, narzędzia IRAbstrakt
Relacje inwestorskie są istotnym narzędziem zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie. Odpowiednia komunikacja między podmiotami występującymi na rynku oraz efektywne ustalanie kwestii finansowo-ekonomicznych między spółkami i inwestorami to główne obszary ich działania. Celem artykułu jest przedstawienie stanu relacji inwestorskich w Polsce. Dokonano przeglądu polskich i anglojęzycznych pozycji literaturowych. Skupiono uwagę na istocie, celach i narzędziach relacji inwestorskich. Najlepsze wyniki na współczesnym rynku kapitałowym osiągają wyłącznie spółki, które angażują się w nowe rozwiązania technologiczne wykorzystywane, np. wideokonferencje, conference call, telekonferencje, Facebook, Twitter. Przeprowadzone badanie ankietowe wśród polskich inwestorów indywidualnych wskazuje jakie preferencje informacyjne i wymagania mają inwestorzy w Polsce. Co więcej, analiza odpowiedzi inwestorów ukazała, iż temat jest ważny i aktualny, lecz w Polsce świadomość o relacjach inwestorskich jest na przeciętnym poziomie. Autorzy wskazali rozwiązania, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia zaangażowania polskich spółek giełdowych w komunikację wykorzystując nowe technologie. Autorzy wskazali dostępne na rynku kapitałowym modele IR, a przede wszystkim zarekomendowali współczesny model relacji inwestorskich z konkretnymi propozycjami zmian. Przeprowadzone badanie własne potwierdza, iż spółki zauważają jak ważne są nowe technologie, natomiast nie wdrażają ich do swojej działalności. Z jednej strony chcą się rozwijać i przekazywać otoczeniu biznesowemu transparentne i aktualne informacje, a z drugiej strony przyzwyczaili się do tradycyjnego modelu i nie chcą angażować się w nowinki technologiczne.
Bibliografia
Agarwal V., Taffler R.J., Bellotti X., Nash E.A. (2016), Investor relations, information asymmetry and market value, „Accounting and Business Research”, 46(1), s. 31–50.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00014788.2015.1025254
Almaşi R., Gomoi B.C., Cuc L.D. (2015), The financial communication and the accounting – audit – valuation trinomial, „Journal of Economics and Business Research”, 21(2).
Google Scholar
Andrzejewski P., Kot, W. (2006), Medialne public relations. Poznań: Wydawnictwo Forum Naukowe, s. 45.
Google Scholar
Bassen A., Basse Mama J. (2016), Neglected disciplinary effects of investor relations: evidence from corporate cash holdings, „ Journal of Business Economics”, 87(2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11573-016-0818-4
Cole B. (2004), The New Investor Relations. USA: Bloomberg Press.
Google Scholar
Corbin J. (2004), Investor Relations: The Art of Communicating Value. USA: Thomson/Aspatore.
Google Scholar
Czerwińska T. (2004), Relacje inwestorskie w spółkach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytet Gdański, s. 233.
Google Scholar
Đorđević B., Đorđević M., Stanujkić D. (2012), Investor relations on the internet: analysis of companies on Serbian stock market, „Economic Annals”, 67(193), s. 113–132.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2298/EKA1293113D
Dziawgo D. (2011), Relacje inwestorskie: ewolucja, funkcjonowanie, wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 16, 29, 31.
Google Scholar
Dziawgo L. (2009), Społeczna odpowiedzialność biznesu i relacje inwestorskie jako wyzwania dla współczesnej bankowości komercyjnej. Warszawa: SGH, s. 222.
Google Scholar
EY (2018), Taking it to heart, https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY_Taking_it_to_heart/$FILE/ey-taking-it-to-heart-ir-survey.pdf (data dostępu: 20.05.2020).
Google Scholar
FEE (2015), The Future of Corporate Reporting – creating the dynamics for change, https://www.accountancyeurope.eu/wp-content/uploads/FEECogitoPaper_-_TheFutureofCorporateReporting.pdf (data dostępu: 20.05.2020).
Google Scholar
Gajewski J.-F., Li L. (2015), Can internet-based disclosure reduce information asymmetry? „Advances in Accounting”, 31(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.adiac.2015.03.013
Goban-Klas T. (1997), Public Relations, czyli promocja reputacji: pojęcia, definicje, uwarunkowania. Warszawa: Business Press, s. 35.
Google Scholar
Hoffmann A.O.I., Pennings J.M.E., Wies S. (2010), The Role of Marketing in Managing Investor Relations. Conference: 32nd INFORMS Marketing Science Conference.
Google Scholar
Hoffmann C.H, Fieseler C.H. (2014), Investor relations beyond financials. non-financial factors and capital market image building, „Corporate Communications: An International Journal”, 17, s. 138–155.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/13563281211220265
Hoffmann C.P., Fieseler, C. (2012), Investor relations beyond financials, „Corporate Communications: An International Journal”, 17(2), s. 138–155.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/13563281211220265
Hoffmann C.P., Bronn P.S., Fieseler C. (2016), A good reputation: protection against shareholder activism, „Corporate Reputation Review”, 19(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/crr.2015.27
Hutchins H.R. (2005), Investor Relations – Encyclopedia of Public Relations. California: Sage Publishing, Thousand Oaks, s. 445.
Google Scholar
Kim T., Jeon S. (2015), The Effect of Investor Relations on Corporate Bond Credit Rating’, „Academy of Accounting and Financial Studies Journal”, 19(1), s. 198–208.
Google Scholar
Krawczyk S. (2015), Trendy w relacjach inwestorskich. Warszawa: ITBC Communication.
Google Scholar
Krug A. (2010), Relacje inwestorskie we współczesnej spółce giełdowej. Warszawa: Wydawnictwo Poligraf, s. 9, 51–52, 54.
Google Scholar
Łukasik G. (2013), Relacje inwestorskie spółek kapitałowych. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Marcus B. (2005), Competing for Capital – Investor Relations in a Dynamic World. New York: John Wiley & Sons.
Google Scholar
NASDAQ (2000), The Strategy and Practice of Investor Relations. New York.
Google Scholar
National Investor Relations Institute (NIRI) (2020), https://www.niri.org/about-niri (data dostępu: 20.05.2020).
Google Scholar
Nel G.F., Brummer L.M. (2016), The Development of a Measurement Instrument to Measure the Quality of Internet Investor Relations’, „South African Journal of Business Management”, 47(4), s. 15–26.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4102/sajbm.v47i4.71
Nel G.F., Smit E.v.d.M., Brummer L.M. (2019), The Impact of Internet Investor Relations on the Cost of Capital: Evidence from Companies Listed on the Johannesburg Stock Exchange, „Australian Accounting Review”, 88(29), s. 36–48.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/auar.12216
Niedziółka D. (2008), Relacje Inwestorskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 30.
Google Scholar
Nowak T., Wysocka K. (2020), The direction of the development of investor relations on the Polish financial market, Working Papers, Poznań University of Economics and Business, Poznań.
Google Scholar
Pierce T. (2010), Investor Relations. A practical Guide. London: London Stock Exchange, s. 5.
Google Scholar
Pozniak L., Bellanca S., Vullo F. (2016), Determinants of internet financial communication: evidence from AIM Italia, „International Advances in Economic Research”, 22(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11294-015-9555-7
Seitel F.P. (2003), Public Relations w praktyce. Warszawa: Feiberg SJA, s. 504.
Google Scholar
Stabryła A. (2005), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
State of Social Report (2019), http://www.buffer.com/state-of-social-2019 (data dostępu: 20.07.2020).
Google Scholar
Taylor E.Z., Dzuranin A.C. (2010), Interactive Financial Reporting: An Introduction to eXtensible Business Reporting Language (XBRL), „ISSUES IN ACCOUNTING EDUCATION, American Accounting Association”, 25(1), s. 71–83.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2308/iace.2010.25.1.71
The Stock Exchange of Thailand (2014), IR as a Value-Creation Strategy, https://www.setsustainability.com/download/azqp4xc7nmofejd (data dostępu: 20.05.2020).
Google Scholar
Tworzydło D. (2008), Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 270, 272.
Google Scholar
Usarkiewicz P. (2003), Relacje inwestorskie – klasyfikacja instrumentów w zależności od adresatów. Warszawa: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, s. 113.
Google Scholar
Valentine D.R. (2015), Online Marketing to Investors: How to Develop Effective Investor Relations. New York: Business Expert Press.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.