Dezinternacjonalizacja w handlu detalicznym – model teoretyczny
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.23.01Słowa kluczowe:
dezinternacjonalizacja, handel detaliczny, teoria legitymizacjiAbstrakt
Artykuł przedstawia model teoretyczny procesów dezinternacjonalizacji w handlu detalicznym. Punktem wyjścia opracowania modelu jest przegląd literatury przedmiotu dotyczącej dezinternacjonalizacji w sektorze handlu detalicznego oraz teoria legitymizacji.
Bibliografia
Alexander N., Quinn B. (2002), International retail divestment, „International Journal of Retail & Distribution Management”, nr 30(2), s. 112–115.
Google Scholar
Alexander N., Quinn B. i Cairns P. (2005), International retail divestment activity, „International Journal of Retail & Distribution Management”, nr 33(1), s. 5–22.
Google Scholar
Benito G.R.G. (2005), Divestment and international business strategy, „Journal of Economic Geography”, nr 5(2), s. 235–251.
Google Scholar
Bianchi C.C., Arnold S.J. (2004), An institutional perspective on retail internationalization success: Home Depot in Chile, „International Review of Retail, Distribution and Consumer Research”, nr 14(2), s. 149–169.
Google Scholar
Bianchi C.C., Ostale E. (2006), Lessons learned from unsuccessful internationalisation attempts: examples of multi–international retailers in Chile,„Journal of Business Research”, nr 59(1), s. 140–147.
Google Scholar
Borusiak B. (2008), Modele wzrostu przedsiębiorstw handlu detalicznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Burt S.L., Mellahi K., Jackson T.P., Sparks L. (2002), Retail internationalisation and retail failure: issues from the case of Marks and Spencer, „International Review of Retail, Distribution & Consumer Research”, nr 12(2), s. 191–219.
Google Scholar
Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2003), Failure in international retailing: Research propositions, „International Review of Retail, Distribution and Consumer Research”, nr 13(4), s. 355–373.
Google Scholar
Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2004), The international divestment activities of European grocery retailers, „European Management Journal”, nr 22(5), s. 483–492.
Google Scholar
Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2008), International retail divesment: Reviews, case studies and (e)merging agenda [w:] Swoboda B., Morschett D., Rudolph T., Schnedlitz P., Schramm-Klein H. (red.), European Retail Research, Gabler, Wiesbaden.
Google Scholar
Cairns P., Doherty A.M., Alexander N., Quinn B. (2008), Understanding the International Retail Divestment Process, „Journal of Strategic Marketing”,nr 16(2), s. 111–128.
Google Scholar
Cairns P., Quinn B., Alexander N., Doherty A.M. (2010), The Role of Leadership in International Retail Divestment, „European Business Review”,nr 22(1), s. 25–42.
Google Scholar
Dacin M., Oliver C., Roy J. (2007), The legitimacy of strategic alliances: an institutional perspective, „Strategic Management Journal”, nr 28(2), s. 169–189.
Google Scholar
Diez-Martin F., Prado-Roman C., Blanco-Gonzales A. (2013), Beyond legitimacy: legitimacy types and organizational success, „Management Decision”,nr 51(10), s. 1954–1964.
Google Scholar
DiMaggio P.J., Powell W.W. (1983), The iron cage revisited – institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields, „American Sociological Review”, nr 48(2), s. 147–160.
Google Scholar
Duhaime I.M., Grant J.H. (1984), Factors influencing the deinvestment decision-making: evidence from a field study, „Strategic Management Journal”,nr 5(4), s. 301–318.
Google Scholar
El-Amir A., Burt S.L. (2008), Sainsbury’s in Egypt: the strange case of Dr Jeykll and Mr Hyde?, „International Journal of Retail & Distribution Management”, nr 36(4), s. 300–322.
Google Scholar
Forest J., Mehier C. (2001), Simon on the concept of rationality [w:] Commons J.R., Herbert A. (eds.), „Journal of Economic Issues”, nr 35(3), s. 591–605.
Google Scholar
Godley A., Fletcher S.R. (2001), International Retailing in Britain 1850–1993, „Service Industries Journal”, nr 21(2), s. 31–46.
Google Scholar
Grzesiuk A. (2006a), Międzynarodowe dywestycje w handlu detalicznym, „Marketing i Rynek”, nr 1, s. 28–34.
Google Scholar
Grzesiuk A. (2006b), Dywestycje w internacjonalizacji handlu, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 2, s. 54–60.
Google Scholar
Grzesiuk A. (2016), Dywestycje w handle detalicznym – doświadczenia rynku polskiego [w:] Sławińska M. (red.), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 86–96.
Google Scholar
Huang Y., Sternquist B. (2007), Retailers’ foreign market entry decisions: an institutional perspective, „International Business Review”, nr 16(5), s. 613–629.
Google Scholar
Kostova T., Zaheer S. (1999), Organizational legitimacy under conditions of complexity: the case of the multinational enterprise, „Academy of Management Review”, nr 24(1), s. 64–81.
Google Scholar
Meyer J.W., Rowan B. (1977), Institutionalized organizations – formal-structure as myth and ceremony, „American Journal of Sociology”, nr 83(2), s. 340–363.
Google Scholar
Palmer M. (2004), International retail restructuring and divestment: the experience of Tesco, „Journal of Marketing Management”, nr 20(10), s. 1075–1105.
Google Scholar
Palmer M. (2005), Retail multinational learning: a case study of Tesco, „International Journal of Retail and Distribution Management”, nr 33(1), s. 23–48.
Google Scholar
Palmer M., Quinn B. (2007), The nature of international retail divestment: insights from Ahold, „International Marketing Review”, nr 24(1), s. 26–44.
Google Scholar
Scott W.R. (1995), Institution and organizations, Thousand Oaks (CA), Sage.
Google Scholar
Scott W.R., Christensen S. (eds.) (1995), The institutional construction of organizations, Thousand Oaks (CA), Sage.
Google Scholar
Sternquist B. (1997), International expansion of US retailers, „International Journal of Retail & Distribution Management”, nr 25(8), s. 262–268.
Google Scholar
Suchman M. (1995), Managing legitimacy: strategic and institutional approaches, „Academy of Management Review”, nr 20(3), s. 571–610.
Google Scholar
Trojanowski M. (2013), Postawy konsumentów wobec sprzedaży wysyłkowej w Polsce – ujęcie dynamiczne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Tutner C. (2011), Coercive deinternationalisation and host institutional legitimacy, „European Business Review”, nr 23(2), s. 190–202.
Google Scholar
Westney D. (1987), Imitation and innovation: the transfer of western organizational patterns to Meiki, Cambridge (MA), Harvard University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674437036
Wrigley N., Currah A. (2003), The ‘stresses’ of retail internationalisation: lessons from Royal Ahold’s experience in Latin America, „International Review of Retail, Distribution & Consumer Research”, nr 13(3), s. 221–243.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.