Dezinternacjonalizacja w handlu detalicznym – model teoretyczny

Autor

  • Grzegorz Karasiewicz Uniwersytet Warszawski, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.23.01

Słowa kluczowe:

dezinternacjonalizacja, handel detaliczny, teoria legitymizacji

Abstrakt

Artykuł przedstawia model teoretyczny procesów dezinternacjonalizacji w handlu detalicznym. Punktem wyjścia opracowania modelu jest przegląd literatury przedmiotu dotyczącej dezinternacjonalizacji w sektorze handlu detalicznego oraz teoria legitymizacji.

Bibliografia

Alexander N., Quinn B. (2002), International retail divestment, „International Journal of Retail & Distribution Management”, nr 30(2), s. 112–115.
Google Scholar

Alexander N., Quinn B. i Cairns P. (2005), International retail divestment activity, „International Journal of Retail & Distribution Management”, nr 33(1), s. 5–22.
Google Scholar

Benito G.R.G. (2005), Divestment and international business strategy, „Journal of Economic Geography”, nr 5(2), s. 235–251.
Google Scholar

Bianchi C.C., Arnold S.J. (2004), An institutional perspective on retail internationalization success: Home Depot in Chile, „International Review of Retail, Distribution and Consumer Research”, nr 14(2), s. 149–169.
Google Scholar

Bianchi C.C., Ostale E. (2006), Lessons learned from unsuccessful internationalisation attempts: examples of multi–international retailers in Chile,„Journal of Business Research”, nr 59(1), s. 140–147.
Google Scholar

Borusiak B. (2008), Modele wzrostu przedsiębiorstw handlu detalicznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Burt S.L., Mellahi K., Jackson T.P., Sparks L. (2002), Retail internationalisation and retail failure: issues from the case of Marks and Spencer, „International Review of Retail, Distribution & Consumer Research”, nr 12(2), s. 191–219.
Google Scholar

Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2003), Failure in international retailing: Research propositions, „International Review of Retail, Distribution and Consumer Research”, nr 13(4), s. 355–373.
Google Scholar

Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2004), The international divestment activities of European grocery retailers, „European Management Journal”, nr 22(5), s. 483–492.
Google Scholar

Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2008), International retail divesment: Reviews, case studies and (e)merging agenda [w:] Swoboda B., Morschett D., Rudolph T., Schnedlitz P., Schramm-Klein H. (red.), European Retail Research, Gabler, Wiesbaden.
Google Scholar

Cairns P., Doherty A.M., Alexander N., Quinn B. (2008), Understanding the International Retail Divestment Process, „Journal of Strategic Marketing”,nr 16(2), s. 111–128.
Google Scholar

Cairns P., Quinn B., Alexander N., Doherty A.M. (2010), The Role of Leadership in International Retail Divestment, „European Business Review”,nr 22(1), s. 25–42.
Google Scholar

Dacin M., Oliver C., Roy J. (2007), The legitimacy of strategic alliances: an institutional perspective, „Strategic Management Journal”, nr 28(2), s. 169–189.
Google Scholar

Diez-Martin F., Prado-Roman C., Blanco-Gonzales A. (2013), Beyond legitimacy: legitimacy types and organizational success, „Management Decision”,nr 51(10), s. 1954–1964.
Google Scholar

DiMaggio P.J., Powell W.W. (1983), The iron cage revisited – institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields, „American Sociological Review”, nr 48(2), s. 147–160.
Google Scholar

Duhaime I.M., Grant J.H. (1984), Factors influencing the deinvestment decision-making: evidence from a field study, „Strategic Management Journal”,nr 5(4), s. 301–318.
Google Scholar

El-Amir A., Burt S.L. (2008), Sainsbury’s in Egypt: the strange case of Dr Jeykll and Mr Hyde?, „International Journal of Retail & Distribution Management”, nr 36(4), s. 300–322.
Google Scholar

Forest J., Mehier C. (2001), Simon on the concept of rationality [w:] Commons J.R., Herbert A. (eds.), „Journal of Economic Issues”, nr 35(3), s. 591–605.
Google Scholar

Godley A., Fletcher S.R. (2001), International Retailing in Britain 1850–1993, „Service Industries Journal”, nr 21(2), s. 31–46.
Google Scholar

Grzesiuk A. (2006a), Międzynarodowe dywestycje w handlu detalicznym, „Marketing i Rynek”, nr 1, s. 28–34.
Google Scholar

Grzesiuk A. (2006b), Dywestycje w internacjonalizacji handlu, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 2, s. 54–60.
Google Scholar

Grzesiuk A. (2016), Dywestycje w handle detalicznym – doświadczenia rynku polskiego [w:] Sławińska M. (red.), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 86–96.
Google Scholar

Huang Y., Sternquist B. (2007), Retailers’ foreign market entry decisions: an institutional perspective, „International Business Review”, nr 16(5), s. 613–629.
Google Scholar

Kostova T., Zaheer S. (1999), Organizational legitimacy under conditions of complexity: the case of the multinational enterprise, „Academy of Management Review”, nr 24(1), s. 64–81.
Google Scholar

Meyer J.W., Rowan B. (1977), Institutionalized organizations – formal-structure as myth and ceremony, „American Journal of Sociology”, nr 83(2), s. 340–363.
Google Scholar

Palmer M. (2004), International retail restructuring and divestment: the experience of Tesco, „Journal of Marketing Management”, nr 20(10), s. 1075–1105.
Google Scholar

Palmer M. (2005), Retail multinational learning: a case study of Tesco, „International Journal of Retail and Distribution Management”, nr 33(1), s. 23–48.
Google Scholar

Palmer M., Quinn B. (2007), The nature of international retail divestment: insights from Ahold, „International Marketing Review”, nr 24(1), s. 26–44.
Google Scholar

Scott W.R. (1995), Institution and organizations, Thousand Oaks (CA), Sage.
Google Scholar

Scott W.R., Christensen S. (eds.) (1995), The institutional construction of organizations, Thousand Oaks (CA), Sage.
Google Scholar

Sternquist B. (1997), International expansion of US retailers, „International Journal of Retail & Distribution Management”, nr 25(8), s. 262–268.
Google Scholar

Suchman M. (1995), Managing legitimacy: strategic and institutional approaches, „Academy of Management Review”, nr 20(3), s. 571–610.
Google Scholar

Trojanowski M. (2013), Postawy konsumentów wobec sprzedaży wysyłkowej w Polsce – ujęcie dynamiczne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Tutner C. (2011), Coercive deinternationalisation and host institutional legitimacy, „European Business Review”, nr 23(2), s. 190–202.
Google Scholar

Westney D. (1987), Imitation and innovation: the transfer of western organizational patterns to Meiki, Cambridge (MA), Harvard University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674437036

Wrigley N., Currah A. (2003), The ‘stresses’ of retail internationalisation: lessons from Royal Ahold’s experience in Latin America, „International Review of Retail, Distribution & Consumer Research”, nr 13(3), s. 221–243.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

Karasiewicz, G. (2018). Dezinternacjonalizacja w handlu detalicznym – model teoretyczny. Ekonomia Międzynarodowa, (23), 79–90. https://doi.org/10.18778/2082-4440.23.01

Numer

Dział

Articles