Wpływ innowacyjności na poprawę konkurencyjności banków – analiza case studies

Autor

  • Karolina Anielak MA, University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Institute of International Economics

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.22.03

Słowa kluczowe:

innowacyjność, konkurencyjność, bankowość

Abstrakt

Analiza sektora bankowego wskazuje, że wprowadzanie innowacji stało się jedną z kluczowych strategii wzmacniania pozycji konkurencyjnej, w tym walki o pozyskanie grona nowych klientów. Innowacyjność w bankowości nabiera coraz większego znaczenia, a banki niestosujące się do panującego trendu znacząco obniżają swoją pozycję rynkową. Nasilone działania pod względem wprowadzania innowacji, które zostały docenione na forum międzynarodowym i krajowym licznymi nagrodami, skłoniły autorkę do zobrazowania problemu badawczego na przykładzie banków PKO BP, mBank, Idea Bank oraz ING Bank Śląski. Celem artykułu jest ukazanie wpływu innowacyjności na konkurencyjność banków. Artykuł przedstawia szeroki przegląd definicyjny pojęcia „konkurencyjność”, przybliża specyfikę konkurencyjności w sektorze bankowym, rodzaje innowacji finansowych oraz analizę case studies wybranych banków, odnoszącą się do wskaźników efektywnościowych a także skutków wprowadzanych innowacji.

Bibliografia

Bednarska- Olejniczak D. (2011), Marketing w usługach bankowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Warszawa.
Google Scholar

Davidson H (1989), Developing New Personal Financial Products – Some Evidenceon the Role of Market Research, “International Journal of Bank Marketing” No. 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/02652328910134563

Flejterski P. (1999), Konkurencyjność a dylematy dywersyfikacji struktury bankowości w Polsce [in:] Finanse i bankowość a wejście Polski do Unii Europejskiej, Warszawa- Pułtusk.
Google Scholar

Godziszewski B. (2001), Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, UMK, Toruń.
Google Scholar

Grzegorczyk W. (1997), Strategie marketingowe banków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Hansen G. (dostęp 25.02.2016), Innowacje w bankach są mało zyskowne, ale dają inny efekt, ObserwatorFinansowy, www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/bankowosc/innowacje-w-bankach-sa-malo-zyskowne-ale-daja-inny-efekt (accessed: 25.02.2016).
Google Scholar

Harasim J. (2004), Strategie marketingowe w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej, wyd. 2, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Kisiel M. (2007), Internet a konkurencyjność banków w Polsce, CeDeWu.pl, Warszawa.
Google Scholar

KNF, Raport o sytuacji banków 2010–2015, www.knf.gov.pl/opracowania/sektor_bankowy/raporty_i_opracowania/publika-cje_sektora_bankowego/index.html (accessed: 17.03.2016).
Google Scholar

Kosiński B. (2001), Tendencje rozwojowe na rynku usług bankowych [in:] I. Oręziak, B. Pietrzak, Bankowość na świecie i w Polsce – stan obecny i tendencje rozwojowe, Instytut Naukowo-Wydawniczy Olympus, Warszawa.
Google Scholar

Kostecka A., Innowacje w bankowości elektronicznej. Tu wygrywa Polska, http://natemat.pl/125031,innowacje-w-dziedzinie-bankowosci-elektronicznej (accessed: 14.01.2014).
Google Scholar

Krzyżkiewicz Z. (1996), Innowacje bankowe, Wyższa Szkoła Ubezpieczeń i Bankowości, Warszawa.
Google Scholar

Marcinkowska M. (2012), Innowacje finansowe w bankach, “Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica”, No. 266.
Google Scholar

Marcinkowska M. (2013), Kapitał relacyjny banku, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Miklaszewska E. (2010), Wpływ deregulacji rynków finansowych na strategie banków komercyjnych [in:] E. Miklaszewska (ed.), Bank na rynku finansowym: problemy skali, efektywności i nadzoru, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar

NBP, Raport o stabilności systemu finansowego 2015, www.nbp.pl/home.aspx?f=/systemfinansowy/system_finansowy.html (accessed: 15.02.2015).
Google Scholar

Pawłowska M. (2005), Konkurencja i efektywność na polskim rynku bankowym na tle zmian strukturalnych i technologicznych, “Materiały i studia NBP”, No. 192.
Google Scholar

Pawłowska M. (2012), Konkurencja w sektorze bankowym. Teoria i wyniki empiryczne, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Pawłowski J. (2008), Diagnoza potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw, “Przegląd Organizacji”, No. 5.
Google Scholar

Pierścionek Z. (2007), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Porter M.E. (1998), Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Przybyciński T. (1998), Dylematy rozwoju konkurencji w sektorze bankowym w Polsce, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar

Rose P., Marquis H.M. (2009), Money market and capital market, Financial Institutions and Instrumentsin a Global Marketplace, McGraw Hill, Nowy Jork, No. 5.
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu w procesie kreacji wartości dodanej przedsiębiorstwa [in:] Kreacja wartości przedsiębiorstw. Nowe trendy i kierunki rozwoju, M. Jabłoński, K. Zamasz (eds.), Prace Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
Google Scholar

Skawińska E. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Stankiewicz M. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstwa, budowanie konkurencyjności i przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.
Google Scholar

Szpringer W. (1994), Dostosowania strukturalne w gospodarce. Konkurencja czy regulacja?, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
Google Scholar

Van Hoose D. (2010), The industrial organization of banking, Bank Behaviour, Market Structure and Regulation, Springer-Veralg, Berlin Heidelberg.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-02821-2

Zielińska-Głebocka A. (2004), Podstawowe założenia konkurencji [in:] Z. Brodecki (ed.), Konkurencja, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.
Google Scholar

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Anielak, K. (2018). Wpływ innowacyjności na poprawę konkurencyjności banków – analiza case studies. Ekonomia Międzynarodowa, (22), 55–78. https://doi.org/10.18778/2082-4440.22.03

Numer

Dział

Articles