Ekspansja zagraniczna przedsiębiorstw w modelu sharing economy
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.22.02Słowa kluczowe:
ekspansja zagraniczna, model biznesu, gospodarka współdzieleniaAbstrakt
Celem artykułu jest scharakteryzowanie internacjonalizacji przedsiębiorstw działających w modelu sharing economy na tle tradycyjnych form ekspansji zagranicznej. Badania literaturowe pozwalają zidentyfikować ponad 700 modeli biznesu funkcjonujących w tej gospodarce, o bardzo zróżnicowanym poziomie internacjonalizacji, dla których głównym kierunkiem ekspansji są rynki wschodzące. Przedsiębiorstwa w modelu sharing economy, a zwłaszcza korporacje międzynarodowe, na zagraniczne rynki patrzą w taki sam sposób, jak na specyfikę swojej działalności – dostęp ważniejszy jest niż własność.
Bibliografia
Bengtsson V., Kock S. (2000), Coopetition in business networks: Cooperate and compete simultaneously, Industrial Marketing Management.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0019-8501(99)00067-X
Chaffey D. (2016), Digital business i e-commerce management. Strategia-Realizacja-Praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Chwistecka-Dudek H., Borczuch A. (2005), Alianse jako gra strategiczna, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
de Caldas Lima J.M. (2008), Patterns of Internationalization for Developing Country Enterprises (Alliances and Joint Ventures), United Nations Industrial Development Organization, Vienna.
Google Scholar
Doz V., Hamel V. (2006), Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści przez współpracę, Helion, Gliwice.
Google Scholar
Dyal-Chand R. (2015), Regulating Sharing: The Sharing economy as an Alternative Capitalist System, Tulane Law Review, 90(2).
Google Scholar
Feelländer A., Ingram C., Teigland R. (2015), The Sharing economy – Embracing Change With Caution, Näringspolitiskt Forum Rapport, #11, Entreprenörskapsforum.
Google Scholar
Gorynia M., Jankowska B. (2007), Teorie internacjonalizacji, „Gospodarka Narodowa”, nr 10.
Google Scholar
Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2007), Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Gulati N., Nohria N., Zaheer A. (2000), Strategic Networks, „Strategic Management Journal”, t. 21, nr 3.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(200003)21:3<203::AID-SMJ102>3.0.CO;2-K
Hagel III J., Brown V. (2006), Organizacja jutra. Zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją, Helion, Gliwice.
Google Scholar
Kohen B. (2016), Making Sense Of The Many Business Models In The Sharing economy, www.fastcompany.com/3058203/making-sense-of-the-many-business-models-in-the-sharing-economy (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar
Kosintceva A. (2016), Business Models Of Sharing Economy Companies. Exploring features responsible for sharing economy companies’ internationalization, https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2403861/masterthesis.pdf, s. 33–37 (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar
Pakulska T. (2017), Internacjonalizacja w gospodarce współdzielenia (sharing economy), „Horyzonty Polityki”, t. 8, nr 23.
Google Scholar
Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. (2017), Geobiznes, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4674
Poniatowska-Jaksch M., Sobicecki R. (2016), Gospodarka współdzielenia (sharing economy), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar
Rude L. (2015), 4 Keys to a Successful Sharing Economy Business Model, www.text100.com/articles/technology/sucessful-sharing-economy-business-model (data dostępu: 10.01.2016).
Google Scholar
Seif H. (2016), Internationalization Strategies for Business Models Based on Sharing economy Principles – an Analysis of Selected Enterprises, www.munich-business-school.de/insights/en/2016/sharing-economy-2 (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar
Vaughan V. (2017), Disruption in unexpected sectors and corporates adapting their business models; find out what’s next for the sharing economy in our 2017 predictions, PWC, http://pwc.blogs.com/megatrend_matters/2017/02/disruption-in-unexpected-sectors-and-corporates-adapting-their-business-models-find-out-whats-next-f.html (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar
Wallenstein J., Shelat U. (2017a), Hopping aboard he sharing economy www.bcg.com/pl-pl/publications/2017/strategy-accelerating-growth-consumer-products-hopping-aboard-sharing-economy.aspx 22.08.2017 (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar
Wallenstein V, Shelat U. (2017b), What’s next for the sharing economy? BCG Henderson Institute, Boston, www.bcg.com/publications/2017/strategy-technology-digital-whats-next-for-sharing-economy.aspx (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.