Ekspansja zagraniczna przedsiębiorstw w modelu sharing economy

Autor

  • Małgorzata Poniatowska-Jaksch dr hab. nauk ekonomicznych, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Rynków i Konkurencji

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.22.02

Słowa kluczowe:

ekspansja zagraniczna, model biznesu, gospodarka współdzielenia

Abstrakt

Celem artykułu jest scharakteryzowanie internacjonalizacji przedsiębiorstw działających w modelu sharing economy na tle tradycyjnych form ekspansji zagranicznej. Badania literaturowe pozwalają zidentyfikować ponad 700 modeli biznesu funkcjonujących w tej gospodarce, o bardzo zróżnicowanym poziomie internacjonalizacji, dla których głównym kierunkiem ekspansji są rynki wschodzące. Przedsiębiorstwa w modelu sharing economy, a zwłaszcza korporacje międzynarodowe, na zagraniczne rynki patrzą w taki sam sposób, jak na specyfikę swojej działalności – dostęp ważniejszy jest niż własność.

Bibliografia

Bengtsson V., Kock S. (2000), Coopetition in business networks: Cooperate and compete simultaneously, Industrial Marketing Management.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0019-8501(99)00067-X

Chaffey D. (2016), Digital business i e-commerce management. Strategia-Realizacja-Praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Chwistecka-Dudek H., Borczuch A. (2005), Alianse jako gra strategiczna, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

de Caldas Lima J.M. (2008), Patterns of Internationalization for Developing Country Enterprises (Alliances and Joint Ventures), United Nations Industrial Development Organization, Vienna.
Google Scholar

Doz V., Hamel V. (2006), Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści przez współpracę, Helion, Gliwice.
Google Scholar

Dyal-Chand R. (2015), Regulating Sharing: The Sharing economy as an Alternative Capitalist System, Tulane Law Review, 90(2).
Google Scholar

Feelländer A., Ingram C., Teigland R. (2015), The Sharing economy – Embracing Change With Caution, Näringspolitiskt Forum Rapport, #11, Entreprenörskapsforum.
Google Scholar

Gorynia M., Jankowska B. (2007), Teorie internacjonalizacji, „Gospodarka Narodowa”, nr 10.
Google Scholar

Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2007), Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Gulati N., Nohria N., Zaheer A. (2000), Strategic Networks, „Strategic Management Journal”, t. 21, nr 3.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(200003)21:3<203::AID-SMJ102>3.0.CO;2-K

Hagel III J., Brown V. (2006), Organizacja jutra. Zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją, Helion, Gliwice.
Google Scholar

Kohen B. (2016), Making Sense Of The Many Business Models In The Sharing economy, www.fastcompany.com/3058203/making-sense-of-the-many-business-models-in-the-sharing-economy (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar

Kosintceva A. (2016), Business Models Of Sharing Economy Companies. Exploring features responsible for sharing economy companies’ internationalization, https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2403861/masterthesis.pdf, s. 33–37 (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar

Pakulska T. (2017), Internacjonalizacja w gospodarce współdzielenia (sharing economy), „Horyzonty Polityki”, t. 8, nr 23.
Google Scholar

Pakulska T., Poniatowska-Jaksch M. (2017), Geobiznes, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4674

Poniatowska-Jaksch M., Sobicecki R. (2016), Gospodarka współdzielenia (sharing economy), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar

Rude L. (2015), 4 Keys to a Successful Sharing Economy Business Model, www.text100.com/articles/technology/sucessful-sharing-economy-business-model (data dostępu: 10.01.2016).
Google Scholar

Seif H. (2016), Internationalization Strategies for Business Models Based on Sharing economy Principles – an Analysis of Selected Enterprises, www.munich-business-school.de/insights/en/2016/sharing-economy-2 (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar

Vaughan V. (2017), Disruption in unexpected sectors and corporates adapting their business models; find out what’s next for the sharing economy in our 2017 predictions, PWC, http://pwc.blogs.com/megatrend_matters/2017/02/disruption-in-unexpected-sectors-and-corporates-adapting-their-business-models-find-out-whats-next-f.html (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar

Wallenstein J., Shelat U. (2017a), Hopping aboard he sharing economy www.bcg.com/pl-pl/publications/2017/strategy-accelerating-growth-consumer-products-hopping-aboard-sharing-economy.aspx 22.08.2017 (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar

Wallenstein V, Shelat U. (2017b), What’s next for the sharing economy? BCG Henderson Institute, Boston, www.bcg.com/publications/2017/strategy-technology-digital-whats-next-for-sharing-economy.aspx (data dostępu: 18.01.2018).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Poniatowska-Jaksch, M. (2018). Ekspansja zagraniczna przedsiębiorstw w modelu sharing economy. Ekonomia Międzynarodowa, (22), 44–54. https://doi.org/10.18778/2082-4440.22.02

Numer

Dział

Articles