Wykorzystanie możliwości rozwoju międzynarodowego – przykład Grupy Kapitałowej „Sokołów” SA

Autor

  • Ireneusz Janiuk Zakład Podstaw i Strategii Zarządzania, Wydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstoku image/svg+xml
  • Mirosław Jarosiński Zakład Zarządzania w Gospodarce, Instytut Zarządzania, Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.06.02

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, strategia internacjonalizacji, przemysł mięsny

Abstrakt

liwości rozwoju międzynarodowego przedsiębiorstw: rozwój etapowy i wczesną internacjonalizację. Wyniki badań na temat internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw pokazują wzrost zainteresowania polskich przedsiębiorstw obiema ścieżkami rozwoju. Prezentowane w artykule przedsiębiorstwo, Grupa Kapitałowa „Sokołów” SA, jest dobrym przykładem rozwoju etapowego na rynkach międzynarodowych, a jednocześnie typowym przykładem internacjonalizacji przedsiębiorstw przemysłu mięsnego w Polsce, którego rola w polskim eksporcie dynamicznie rośnie.

Bibliografia

Ansoff H.I. (1957), Strategies for Diversification, Harvard Business Review, Vol. 35, No 2.
Google Scholar

Ansoff H.I. (1987), Corporate Strategy, Penguine Books, London.
Google Scholar

Chandler A.D. (1962), Strategy and Structure, MIT Press, Cambridge.
Google Scholar

Drewnowska B., Kucharczyk K. (2013), Polska żywność skutecznie podbija światowe rynki, Lista 2000 polskich przedsiębiorstw i eksporterów, „Rzeczpospolita” z dn. 03.12.2013 r.
Google Scholar

Grupa „Sokołów” docelowo chce utrzymać wielkość eksportu, www.portalspozywczy.pl [data dostępu: 19.03.2014 r.].
Google Scholar

Hill Ch.W.L., Jones G.R. (1992), Strategic Management, Houghton Miffling Company, Boston.
Google Scholar

Hill Ch.W.L., Jones G.R. (2008), Strategic Management Theory. An Integrated Approach, wyd. 8, Houghton Mifflin Company, Boston.
Google Scholar

Janiuk I. (2011), Grupy kapitałowe w procesie koncentracji przetwórstwa mięsnego w Polsce, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2 (145).
Google Scholar

Jantunen A., Nummela N., Puumalainen K., Saarenketo S. (2008), Strategic orientations of born globals – do they really matter? „Journal of World Business”, No 43/2008.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2007.11.015

Jarosiński M. (2013), Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar

Knight G., Madsen T.K., Servais P. (2004), An inquiry into born-global firms in Europe and the USA, „International Marketing Review”, No 21 (6), 2004.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/02651330410568060

Oviatt B.M., McDougall P.P. (1994), Toward a Theory of International New Ventures, „Journal of International Business Studies”, No 25 (1), 1994.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490193

Ranking eksporterów, Lista 2000 polskich przedsiębiorstw i eksporterów, „Rzeczpospolita”, 03.12.2013 r.
Google Scholar

Wywiad z Mieczysławem Walkowiakiem, Wiceprezesem Zarządu Sokołów SA, www.hurtidetal.pl [data dostępu: 19.03. 2014 r.].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-06-30

Jak cytować

Janiuk, I., & Jarosiński, M. (2014). Wykorzystanie możliwości rozwoju międzynarodowego – przykład Grupy Kapitałowej „Sokołów” SA. Ekonomia Międzynarodowa, (6), 81–90. https://doi.org/10.18778/2082-4440.06.02

Numer

Dział

Articles