Internacjonalizacja przedsiębiorstw – istota budowania konkurencyjności w dobie globalizacji korporacyjnej

Autor

  • Magdalena Rosińska-Bukowska Zakład Handlu Światowego, Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.08.04

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, przedsiębiorstwa, korporacje, globalizacja, konkurencyjność

Abstrakt

The purpose of this article is to analyze the changes in the strategies of the internationalization of enterprises as a result of the evolution the global economy. An attempt is made to assess the impact of the progressive stages of the process of globalization on the models of functioning of enterprises, especially the rules of competitiveness building. The article is divided into four parts. The first part is an analysis of the evolution of the globalization processes. The second part refers to the impact of changes in the globalization process for businesses. The third part shows the implications of the current phase of globalization for the competitiveness system. The last part is an attempt to explain the methods of the implementation of these challenges using selected corporations as examples (Volkswagen, Siemens, British Petroleum).

Bibliografia

Aaker D. A. (1992), Strategic Market Management, John Wiley & Sons, New York.
Google Scholar

Appadurai A. (2000), Grassroots Globalization and the Research Imagination, Public Culture, No. 12.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1215/08992363-12-1-1

von Bertalanffy L. (1984), Ogólna teoria systemów, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Google Scholar

Blomstermo A., Deo Sharma D. (2003), Learning in the Internationalization Process of Firm, Edward Elgar Publishing, Cheltenham Northampton, Massachusetts.
Google Scholar

Brown T. E., Davidsson P., Wiklund J. (2001), An Operationalization of Stevenson’s Conceptualization of Entrepreneurship as Opportunity − based Firm Behavior, Strategic Management Journal, No. 22.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/smj.190

Budnikowski A. (2006), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Google Scholar

Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J. (1995), Systemic Competitiveness – Key Policy Issues, Industrial Organization and Manufacturing Competitiveness in Developing Countries, Vol. 23.
Google Scholar

Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J. (1996), Systemic Competitiveness: New Governance Patterns for Industrial Development, Frank Cass, London.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18356/ac130076-en

Flejterski S., Wahl P. T. (2003), Ekonomia globalna – synteza, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar

Gorynia M., Jankowska B. (2008), Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar

Grant R. M. (2009), Contemporary Strategy Analysis, Blackwell Publishing, Oxford.
Google Scholar

Hagel J., Brown J. S. (2005), The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Hamel G., Prahalad C. K. (1990), The Core Competences of the Corporation, Harvard Business Review, Vol. May – June.
Google Scholar

Huff A. S., Floyd S. W., Sherman H. D., Terjesen S. (2011), Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Google Scholar

Kotler Ph., Kartajaya H., Seitawan I. (2010), Marketing 3.0, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9781118257883

Marzęda K. (2007), Proces globalizacji korporacyjnej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz – Warszawa – Lublin.
Google Scholar

Morden A. R. (1993), Elements of Marketing, DP Publications Ldt, London.
Google Scholar

Platonoff A. L. (2009), Zarządzanie dynamiczne, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Porter M. E., Kramer M. R. (2011), The Big Idea: Creating Shared Value, Harvard Business Review No. 89 (1/2).
Google Scholar

Prahalad C. K., Krishnan M. S. (2008), The New Age of Innovation: Driving Co-created Value Through Global Networks, McGraw-Hill Professional.
Google Scholar

Prahalad C. K. (2006), Inside-out strategy. Explanation of Core Competence of Hamel and Prahalad, www.ckprahalad.com.
Google Scholar

Rosińska M. (2007), Globalna sieć biznesowa jako konsekwencja nowego paradygmatu konkurencyjności w gospodarce opartej na wiedzy [w:] A. Jewtuchowicz (red.), Region w gospodarce opartej na wiedzy, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-675-8

Rosińska-Bukowska M. (2013), Adjustment of Corporate Organizational Structure to The Demands of Competition in Fast Changing Global Economy, International Business and Global Economy, No. 32.
Google Scholar

Scholte J. A. (2000), Globalization: A Critical Introduction, St. Martin’s Press Inc., New York.
Google Scholar

Stigliz J. E. (2004), Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Interbrand (2013), The Best Global Brands 2013, www.interbrand.com/en/best-globalbrands/ 2013/top-100-list-view.aspx (data dostępu: 22.02.2014).
Google Scholar

Wiedersheim-Paul F., Olson H. C., Welch L. S. (1978), Pre-Export Activity: The First Step in Internationalization, Journal of International Business Studies, Vol. 9 (1).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490650

Zineldin M. (2004), Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, Intelligence & Planning, Vol. 22.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/02634500410568600

Pobrania

Opublikowane

2014-12-30

Jak cytować

Rosińska-Bukowska, M. (2014). Internacjonalizacja przedsiębiorstw – istota budowania konkurencyjności w dobie globalizacji korporacyjnej. Ekonomia Międzynarodowa, (8), 153–171. https://doi.org/10.18778/2082-4440.08.04

Numer

Dział

Articles