Internacjonalizacja przedsiębiorstw – istota budowania konkurencyjności w dobie globalizacji korporacyjnej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.08.04Słowa kluczowe:
internacjonalizacja, przedsiębiorstwa, korporacje, globalizacja, konkurencyjnośćAbstrakt
The purpose of this article is to analyze the changes in the strategies of the internationalization of enterprises as a result of the evolution the global economy. An attempt is made to assess the impact of the progressive stages of the process of globalization on the models of functioning of enterprises, especially the rules of competitiveness building. The article is divided into four parts. The first part is an analysis of the evolution of the globalization processes. The second part refers to the impact of changes in the globalization process for businesses. The third part shows the implications of the current phase of globalization for the competitiveness system. The last part is an attempt to explain the methods of the implementation of these challenges using selected corporations as examples (Volkswagen, Siemens, British Petroleum).Bibliografia
Aaker D. A. (1992), Strategic Market Management, John Wiley & Sons, New York.
Google Scholar
Appadurai A. (2000), Grassroots Globalization and the Research Imagination, Public Culture, No. 12.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1215/08992363-12-1-1
von Bertalanffy L. (1984), Ogólna teoria systemów, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Google Scholar
Blomstermo A., Deo Sharma D. (2003), Learning in the Internationalization Process of Firm, Edward Elgar Publishing, Cheltenham Northampton, Massachusetts.
Google Scholar
Brown T. E., Davidsson P., Wiklund J. (2001), An Operationalization of Stevenson’s Conceptualization of Entrepreneurship as Opportunity − based Firm Behavior, Strategic Management Journal, No. 22.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/smj.190
Budnikowski A. (2006), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Google Scholar
Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J. (1995), Systemic Competitiveness – Key Policy Issues, Industrial Organization and Manufacturing Competitiveness in Developing Countries, Vol. 23.
Google Scholar
Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer-Stamer J. (1996), Systemic Competitiveness: New Governance Patterns for Industrial Development, Frank Cass, London.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18356/ac130076-en
Flejterski S., Wahl P. T. (2003), Ekonomia globalna – synteza, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar
Gorynia M., Jankowska B. (2008), Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar
Grant R. M. (2009), Contemporary Strategy Analysis, Blackwell Publishing, Oxford.
Google Scholar
Hagel J., Brown J. S. (2005), The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar
Hamel G., Prahalad C. K. (1990), The Core Competences of the Corporation, Harvard Business Review, Vol. May – June.
Google Scholar
Huff A. S., Floyd S. W., Sherman H. D., Terjesen S. (2011), Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Google Scholar
Kotler Ph., Kartajaya H., Seitawan I. (2010), Marketing 3.0, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118257883
Marzęda K. (2007), Proces globalizacji korporacyjnej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz – Warszawa – Lublin.
Google Scholar
Morden A. R. (1993), Elements of Marketing, DP Publications Ldt, London.
Google Scholar
Platonoff A. L. (2009), Zarządzanie dynamiczne, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Porter M. E., Kramer M. R. (2011), The Big Idea: Creating Shared Value, Harvard Business Review No. 89 (1/2).
Google Scholar
Prahalad C. K., Krishnan M. S. (2008), The New Age of Innovation: Driving Co-created Value Through Global Networks, McGraw-Hill Professional.
Google Scholar
Prahalad C. K. (2006), Inside-out strategy. Explanation of Core Competence of Hamel and Prahalad, www.ckprahalad.com.
Google Scholar
Rosińska M. (2007), Globalna sieć biznesowa jako konsekwencja nowego paradygmatu konkurencyjności w gospodarce opartej na wiedzy [w:] A. Jewtuchowicz (red.), Region w gospodarce opartej na wiedzy, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Rosińska-Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-675-8
Rosińska-Bukowska M. (2013), Adjustment of Corporate Organizational Structure to The Demands of Competition in Fast Changing Global Economy, International Business and Global Economy, No. 32.
Google Scholar
Scholte J. A. (2000), Globalization: A Critical Introduction, St. Martin’s Press Inc., New York.
Google Scholar
Stigliz J. E. (2004), Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Interbrand (2013), The Best Global Brands 2013, www.interbrand.com/en/best-globalbrands/ 2013/top-100-list-view.aspx (data dostępu: 22.02.2014).
Google Scholar
Wiedersheim-Paul F., Olson H. C., Welch L. S. (1978), Pre-Export Activity: The First Step in Internationalization, Journal of International Business Studies, Vol. 9 (1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490650
Zineldin M. (2004), Co-operition: The Organisation of the Future, Marketing, Intelligence & Planning, Vol. 22.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/02634500410568600
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.