Awangardowy Eliot [przełożył Tomasz Cieślak-Sokołowski]

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.01.26

Abstrakt

The author of the article describes a mode of twentieth century poetry for which the key concept is that of constructivism — the specific understanding that language is itself a field of meaning-making. In the successive parts of her paper, Marjorie Perloff ponders on Eliot’s The Love Song of J. Alfred Prufrock with special regard to his actual literary practice. The poetic mode of instability and dislocation, the poetics of indeterminacy — she tries to convince us — are to become, in their more extreme forms, the characteristic mode of such contemporary poets as John Ashbery, Robert Creeley, Lyn Hejinian and Charles Bernstein.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Marjorie Perloff - Stanford University

Marjorie Perloff jest emerytowaną profesor Stanford University, autorką kilkunastu książek (od spisanej w duchu nowokrytycznym Rhyme and Meaning in the Poetry of Yeats z roku 1970, po jeden z manifestów tzw. nowych studiów modernistycznych 21st-Century Modernism z roku 2002 — książka została wydana w prestiżowej serii Blackwell Manifestos). Peter Barry w The Encyclopedia of Literary Critics and Criticism (1999) nazwał Perloff czołową amerykańską krytyczką współczesnej poezji, krytyczką łączącą ożywione zainteresowanie dla kanonizowanych poetów Wysokiego Modernizmu (Pound, Eliot) z umiejętnością wsłuchania się w rytm przemian amerykańskiej poezji powojennej (od poetów nowojorskich po tzw. L=A=N=G=U=A=G=E poetry lat 80. i 90.).

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Perloff, M. (2012). Awangardowy Eliot [przełożył Tomasz Cieślak-Sokołowski]. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (1), 275–292. https://doi.org/10.18778/2299-7458.01.26

Numer

Dział

Tłumaczenia