Komizm a intertekstualia w późnej twórczości Tadeusza Różewicza

Autor

  • Konrad Kissin Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski.

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.18

Słowa kluczowe:

Tadeusz Różewicz, intertekstualność, parafrazy komiczne, parodia, trawestacja, postmodernizm

Abstrakt

U Różewicza intertekstualność stanowiła zawsze ważną kategorią, związaną z imperatywem dialogowości – wielogłosowość ta stopniowo narasta w dziełach „poety z Radomska”. W późnej jego twórczości, już w latach 90., następuje zwrócenie się ku wzorcom estetycznym postmodernizmu. Pisarz ponadto wraca do projektów komiczności z początków swojej twórczości – tak na przykład w tomie Kup kota w worku pojawia się żywioł satyryczny. Parafrazy komiczne Różewicza, w zależności od tego czy modelem dla nich staje się wzorzec literacki czy rzeczywistość pozajęzykowa, zaliczyć można do parodii lub trawestacji. Różny jest też stosunek autora do wykorzystywanego tekstu, przebiega on od „pogodnych uśmiechów” (Staff, Filipowicz) do ostrza krytyki (Derrida, Masłowska). Niezależnie jednak od tego główną metodą jaką osiągany jest żart jest metoda komizmu degradacyjnego. Intertekstualność u Różewicza jest zawsze aktywna znaczeniotwórczo. Jego teksty reinterpretują prototyp, a przez to twórczo ingerują w teraźniejszość.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Balbus Stanisław, Między stylami, Kraków 1996, s.123–124
Google Scholar

Burkot Stanisław, Literatura polska po 1939 roku, Warszawa 2007, s. 86
Google Scholar

Markiewicz Henryk, Parodia a inne gatunki literackie, [w:] tenże, Nowe przekroje i zbliżenia: rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1974, s.102–118
Google Scholar

Mizerkiewicz Tomasz, Trzy koncepcje komizmu w poezji Tadeusza Różewicza, [w:] tenże, Nić śmiesznego. Studia o komizmie w literaturze polskiej XX i XXI wieku, Poznań 2007, s. 204–239
Google Scholar

Różewicz Tadeusz, „Zostanie po mnie pusty pokój”, [w:] tenże, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, Warszawa 1997, s. 21
Google Scholar

Różewicz Tadeusz, Appendix, [w:] tenże, Szara strefa, Wrocław 2002, s. 89
Google Scholar

Różewicz Tadeusz, Mężczyzna jak dziecko, czyli Czym się różni leszcz od krąpia. Parodia opowiadania Kornela Filipowicza, [w:] tenże, Kup kota w worku (work in progress), Wrocław 2008, s. 35
Google Scholar

Sobolewska Justyna, Mądrość kota, „Polityka” 2012, nr 9
Google Scholar

Wiedemann Adam, Pożegnanie „żywej mowy”, „Tygodnik Powszechny” 2003, nr 25
Google Scholar

Ziomek Jerzy, Powinowactwa literatury, Warszawa 1980, s. 377–382
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Kissin, K. (2013). Komizm a intertekstualia w późnej twórczości Tadeusza Różewicza. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (2), 229–237. https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.18

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.