Komizm a intertekstualia w późnej twórczości Tadeusza Różewicza
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.18Słowa kluczowe:
Tadeusz Różewicz, intertekstualność, parafrazy komiczne, parodia, trawestacja, postmodernizmAbstrakt
U Różewicza intertekstualność stanowiła zawsze ważną kategorią, związaną z imperatywem dialogowości – wielogłosowość ta stopniowo narasta w dziełach „poety z Radomska”. W późnej jego twórczości, już w latach 90., następuje zwrócenie się ku wzorcom estetycznym postmodernizmu. Pisarz ponadto wraca do projektów komiczności z początków swojej twórczości – tak na przykład w tomie Kup kota w worku pojawia się żywioł satyryczny. Parafrazy komiczne Różewicza, w zależności od tego czy modelem dla nich staje się wzorzec literacki czy rzeczywistość pozajęzykowa, zaliczyć można do parodii lub trawestacji. Różny jest też stosunek autora do wykorzystywanego tekstu, przebiega on od „pogodnych uśmiechów” (Staff, Filipowicz) do ostrza krytyki (Derrida, Masłowska). Niezależnie jednak od tego główną metodą jaką osiągany jest żart jest metoda komizmu degradacyjnego. Intertekstualność u Różewicza jest zawsze aktywna znaczeniotwórczo. Jego teksty reinterpretują prototyp, a przez to twórczo ingerują w teraźniejszość.
Pobrania
Bibliografia
Balbus Stanisław, Między stylami, Kraków 1996, s.123–124
Google Scholar
Burkot Stanisław, Literatura polska po 1939 roku, Warszawa 2007, s. 86
Google Scholar
Markiewicz Henryk, Parodia a inne gatunki literackie, [w:] tenże, Nowe przekroje i zbliżenia: rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1974, s.102–118
Google Scholar
Mizerkiewicz Tomasz, Trzy koncepcje komizmu w poezji Tadeusza Różewicza, [w:] tenże, Nić śmiesznego. Studia o komizmie w literaturze polskiej XX i XXI wieku, Poznań 2007, s. 204–239
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, „Zostanie po mnie pusty pokój”, [w:] tenże, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, Warszawa 1997, s. 21
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Appendix, [w:] tenże, Szara strefa, Wrocław 2002, s. 89
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Mężczyzna jak dziecko, czyli Czym się różni leszcz od krąpia. Parodia opowiadania Kornela Filipowicza, [w:] tenże, Kup kota w worku (work in progress), Wrocław 2008, s. 35
Google Scholar
Sobolewska Justyna, Mądrość kota, „Polityka” 2012, nr 9
Google Scholar
Wiedemann Adam, Pożegnanie „żywej mowy”, „Tygodnik Powszechny” 2003, nr 25
Google Scholar
Ziomek Jerzy, Powinowactwa literatury, Warszawa 1980, s. 377–382
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Konrad Kissin

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.