Stereotyp Europy w oczach młodych polityków – analiza lingwistyczna wpisów w mediach społecznościowych wybranych polskich organizacji młodzieżowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2196-8403.2022.07

Słowa kluczowe:

stereotyp, dyskurs, Europa, organizacja młodzieżowa, media społecznościowe

Abstrakt

W centrum uwagi artykułu znajdują się stereotypowe obrazy Europy, które można dostrzec w wypowiedziach młodych polityków publikowanych w prowadzonych przez nich mediach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook czy Instagram. Ponieważ stereotypy umożliwiają nazwanie jednego i tego samego faktu na różne sposoby, są one również nośnikami siły wyrazu, za pomocą której producent testu może wpłynąć na swoich potencjalnych czytelników. W efekcie w odbiorcy mogą kształtować się określone postawy, przekonania i sądy wartościujące. Niniejszy artykuł koncentruje się na zachowaniach dyskursywnych w mediach społecznościowych polskiej młodzieży politycznie zaangażowanej w celu ujawnienia ukształtowanych przez nią stereotypowych obrazów Europy/Unii Europejskiej. Celem badania jest więc z jednej strony zidentyfikowanie dominujących stereotypów w analizowanym fragmencie dyskursu o Europie, co pozwoli rzucić światło na stan wiedzy społecznej młodych politycznie zaangażowanych ludzi w Polsce na istotny pod względem politycznym i w ostatnich latach szeroko dyskutowany temat Europy/Unii Europejskiej. Pokazane zostanie także, w jakich językowych kontekstach działania osadzone są ujawnione stereotypy. W tym celu zbadana została ich realizacja językowa (leksyka, struktury gramatyczny, metafory i.in.).

Biogram autora

Karolina Waliszewska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Dr., Studium der Germanistik, Promotion im Fach Germanistische Sprachwissenschaft. Derzeit wissenschaftliche Mitarbeiterin am Germanistischen Institut der Adam-Mickiewicz-Universität Poznań. Forschungsschwerpunkte: Medien-, Text- und Pragmalinguistik. Forschungsaufenthalte in Rom, Kiel, Halle, Görlitz und Bielefeld. 2019-2021 Teilnahme am internationalen Projekt „Was hat Europa mit mir zu tun?“ ‒ Junge Erwachsene aus Deutschland und Polen blicken auf Europa.

Bibliografia

BARTMIŃSKI, JERZY (2012): Der Begriff des sprachlichen Weltbildes und die Methoden seiner Operationalisierung [Übersetzung aus dem Polnischen: WALDEMAR CZACHUR, WOLFGANG SCHRAMM]. In: tekst i dyskurs – text und diskurs 2012 (5):261-289.
Google Scholar

BENDEL LARCHER, SILVIA (2015): Linguistische Diskursanalyse. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Tübingen.
Google Scholar

BILUT-HOMPLEWICZ, ZOFIa (2011): „Wie vage darf der Diskursbegriff sein? Kritische Anmerkungen zum Terminus Diskurs in der deutschen Linguistik.“ In: WIERZBICKA, MARIOLA / WAWRZYNIAK, ZDZISŁAW (eds.): Grammatik im Text und im Diskurs. Frankfurt a.M., 27-38.
Google Scholar

CZACHUR, WALDEMAR (2020): Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy. [Diskurslinguistik als integratives Forschungsprogramm].Wrocław.
Google Scholar

DĄBROWSKA, JAROCHNA (1999): Stereotype und ihr sprachlicher Ausdruck im Polenbild der deutschen Presse: Eine textlinguistische Untersuchung. Tübingen.
Google Scholar

DĄBROWSKA-BURKHARDT, JAROCHNA (2013): Die gesamteuropäischen Verfassungsprojekte im transnationalen Diskurs. Eine kontrastive linguistische Analyse der deutschen und polnischen Berichterstattung. Zielona Góra.
Google Scholar

DĄBROWSKA-BURKHARDT, JAROCHNA (2021): Contemporary Stereotypes within German-Polish Relations: A Linguistic Approach. In: PLESZCZYŃSKI, ANDRZEJ / VERCAMER, GRISCHA (eds.): Germans and Poles in the Middle Ages: The Perception of the ‘Other’ and the Presence of Mutual Ethnic Stereotypes in Medieval Narrative Sources. Leiden / Boston, 375-392.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004466555_020

EMMER, MARTIN (2017): Soziale Medien in der politischen Kommunikation. In: SCHMIDT, JAN-HINRIK / TADDICKEN, MONIKA (eds.): Handbuch Soziale Medien. Springer Reference Sozialwissenschaften. Wiesbaden, 81-99. https://doi.org/10.1007/978-3-658-03765-9_5.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-03765-9_5

FUCHS, CHRISTIAN (2021): Soziale Medien und Kritische Theorie. Eine Einführung. München.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.36198/9783838555003

GARDT, ANDREAS (2007): Diskursanalyse – Aktueller theoretischer Ort und methodische Möglichkeiten. In: WARNKE, INGO H. (ed.): Diskurslinguistik nach Foucault: Theorie und Gegenstände. Berlin / Boston, 27-52. https://doi.org/10.1515/9783110920390.27.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110920390.27

GRUZD, ANATOILY / ROY, JEFFREY (2016): Social Media and Local Governments in Canada: An Examination of Presence and Purpose. In: SOBACI, MEHMET ZAHID (ed.): Social Media and Local Governments. Theory and Practice [ebook]. Cham, 79-94.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-17722-9_5

KAPLAN, ANDREAS. M. / HAENLEIN, MICHAEL (2010): Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. In: Business Horizons, 53 (1):59-68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003

KAZNOWSKI, DOMINIK: (2018): Social media – społeczny wymiar Internetu. [Soziale Medien – die soziale Dimension des Internets]. In: KRÓLEWSKI, JAROSŁAW / SALA, PAWEŁ (eds.): E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy. [E-Marketing. Die Trends von heute. Ein Starter-Paket]. Warszawa, 82-103.
Google Scholar

LIPPMANN, WALTER (1922): Public Opinion. London.
Google Scholar

LOBIN, HENNING (2020): Vorwort. In: MARX, KONSTANZE / LOBIN, HENNING / SCHMIDT, AXEL (eds.): Deutsch in Sozialen Medien: Interaktiv – multimodal – vielfältig. Berlin / Boston, V-VI. https://doi.org/10.1515/9783110679885-202.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110679885-202

MIKOŁAJCZYK, BEATA (2004): Sprachliche Mechanismen der Persuasion in der politischen Kommunikation dargestellt an polnischen und deutschen Texten zum EU-Beitritt Polens. Frankfurt a.M.
Google Scholar

MIKOŁAJCZYK, BEATA / WALISZEWSKA, KAROLINA (2022): „Was hat Europa mit mir zu tun?“ Europa in den Augen junger Politiker_innen – eine diskurslinguistische Analyse von Twitter-Beiträgen ausgewählter polnischer Jugendorganisationen. In: Linguistische Treffen in Wrocław, Vol. 22 (II):165-178. https://doi.org/10.23817/lingtreff.22-11
Google Scholar

PETERSEN, THOMAS / SCHWENDER, CLEMENS (eds.) (2009): Visuelle Stereotype. Köln.
Google Scholar

PETERSEN, THOMAS / SCHWENDER, CLEMENS (eds.) (2018): Die Entschlüsselung der Bilder. Methoden zur Erforschung visueller Kommunikation. Ein Handbuch. Köln.
Google Scholar

QUASTHOFF, UTA M. (1973): Soziales Vorurteil und Kommunikation. Eine Sprachwis-senschaftliche Analyse des Stereotyps. Ein interdisziplinärer Versuch im Bereich von Linguistik, Sozialwissenschaft und Psychologie. Frankfurt a.M.
Google Scholar

SCHWENDER, CLEMENS / PETERSEN, THOMAS (2019). Visuelle Stereotype in der Kommu-nikationsforschung. In: LOBINGER, KATHARINA (ed.): Handbuch Visuelle Kommunikationsforschung. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-06508-9_12.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-06508-9_12

SPITZMÜLLER, JÜRGEN / WARNKE, INGO H. (2011): Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuellen Sprachanalysen. Berlin / Boston.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110229967

ZYBATOV, LEW N. (1995): Russisch im Wandel. Die russische Sprache seit der Perestrojka. Wiesbaden.
Google Scholar

Opublikowane

2023-03-28

Jak cytować

Waliszewska, K. (2023). Stereotyp Europy w oczach młodych polityków – analiza lingwistyczna wpisów w mediach społecznościowych wybranych polskich organizacji młodzieżowych. Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, 125–144. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2022.07

Numer

Dział

Articles