Barokowe „wojny” (z) ciałem

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.27.12

Słowa kluczowe:

wojna, Amor Divinus, Amor profanus, ciało, dusza, tradycja judeochrześcijańska, Platon, Seneka, antyk, barok, kultura potrydencka

Abstrakt

The article presents the topic of the allegorical war against the body, which in the post-Tridentine culture was perceived in an ambivalent way: as sinful and evil and as good because it was the work of God. Allegorical battles were also presented, in which the body is a tool in battle. Attention was paid to the sources of this ambivalence – the dualistic nature of man. The different needs of the soul and body have the nature of a conflict. The fight for man is fought by: Amor Divinus and Amor profanus. The bodies of people who lived piously and wanted to achieve mystical union with Christ are shown in the laudatory theme – similarly to. The bodies of sinners who succumbed to sensual temptations during their lives are depreciated, despised, presented in turpistic aesthetics, and ultimately condemned to the torments of hell. The ancient sources of this type of imagery were indicated – the ideas of Plato, the thought of Seneca and Horace – and the affiliations between ancient culture and post-Tridentine poetry. It has been established that the Body of Christ has a unique status. Descriptions of the tormented Jesus, permeated with brutal naturalism, were intended to provoke reflection and influence the conversion of sinners. The Judeo-Christian tradition and the heritage of Greco-Roman antiquity were transformed and adapted to the post-Tridentine culture in the 17th century.

Biogram autora

Krystyna Krawiec-Złotkowska - Uniwersytet Pomorski w Słupsku

Dr hab. Krystyna Krawiec-Złotkowska, prof. UP w Słupsku – DSc, associate profesor of Pomeranian University in Słupsk. Literary scholar in the field of Polish baroque poetry, anthropology of literature, cultural poetics and Christian spirituality. Author of two monographs: Przestrzenie Wacława Potockiego (Spa­ces of Wacław Potocki, 2009), Na początku był ogród... Wirydarze w polskiej poezji barokowej na tle kultury dawnej Europy (In the beginning was the garden... Garths in Polish baroque poetry against the background of European culture of old ages, 2017) and multiple articles. Editor of nine multi-authored monographs: Rzeczpospolita domów (The republic of houses, 2008, 2010, 2012, 2015, 2019), Kalwaria Wejherowska. Żywy pomnik kultury barokowej na Pomorzu (The Calvary of Wejherowo. A living monument of baroque culture in Pomerania, 2008), Piotr Skarga SJ w Roku Jubileuszowym (Piotr Skarga SJ in the Jubilee Year, 2014), E fructu arbor cognosciturW sześćsetną rocznicę urodzin Jana Długosza (E fructu arbor cognoscitur... On the 600th birth anniversary of Jan Długosz, 2019, co-editor: T. Ceynowa), 500-lecie reformacji. Historia i perspektywy (500th anniversary of the Reformation. History and prospects, 2020, co-editor: P. Pauba), Podążając za Mistrzem. Pamięci Profesora Zbigniewa Zielonki – Ojca słupskiej polonistyki (Following the Master. In memory of Professor Zbigniew Zielonka – the Father of Polish studies in Słupsk, 2023, co-editor: J. Złotkowska). 

Bibliografia

Baka, J. (1986). Poezje. Oprac. i wstęp A. Czyż, A. Nawarecki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Błoński, J. (2001). Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Bohuszewicz, P. (2008). Dwoista natura miłości. O „Nadobnej Paskwalinie” Samuela Twardowskiego. W: R. Krzywy (red.). Amor vincit omnia. Erotyzm w literaturze staropolskiej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 143–155.
Google Scholar

Bolesławiusz, K. (2004). Przeraźliwe echo trąby ostatecznej. Wyd. J. Sokolski. BPS. T. 29. Warszawa: IBL PAN.
Google Scholar

Chemperek, D. (2005). Poezja Jana Gawińskiego i kultura literacka drugiej połowy XVII wieku. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Czechowicz, A. (2002). Sprzeczne komunikaty. Alegoria i mowa podwójna w „Nadobnej Paskwalinie”. W: K. Meller, J. Kowalski (red.). Wielkopolski Maro. Samuel ze Skrzypny Twardowski i jego dzieło w wielkiej i małej Ojczyźnie. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka. 221–234.
Google Scholar

Deszczyńska, M. (2001). Wyobrażenie przedmurza w piśmiennictwie schyłku polskiego oświecenia. Przegląd Historyczny XCII(3). 285–301.
Google Scholar

Eustachiewicz, M., Majewski, W. (1986). Nad lirykami Wespazjana Kochowskiego. Studia Staropolskie. T. LII. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo PAN.
Google Scholar

Falęcka, B. (1983). Sztuka tworzenia. Podmiot autorski w poezji kunsztownej polskiego baroku. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Głażewski, J. (2008). W żywiole tekstu. „Dworzanki” Jana Gawińskiego – próba lektury i interpretacji. Studia Staropolskie. Series Nova. T. XX (LXXVI). Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Google Scholar

Grabowiecki, S. (1996). Rymy duchowne. Wyd. K. Mrowcewicz. BPS. T. 5. Warszawa: IBL PAN.
Google Scholar

Grześkowiak, R. (2004). Szatan, Świat i Ciało – trzej metafizyczni nieprzyjaciele duszy w poezji polskiej przełomu XVI i XVII wieku. W: I. Kadulska, R. Grześkowiak (red.). Od liryki do retoryki. W kręgu słowa, literatury i kultury. Prace ofiarowane profesorom Jadwidze i Edmundowi Kotarskim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.137–148.
Google Scholar

Gurowska, A. (2001). Wprowadzenie do lektury. W: A. Wieszczycki. Utwory poetyckie. Wyd. A. Gurowska. BPS. T. 22, Warszawa: Wydawnictwo IBL. 5–31.
Google Scholar

Hanusiewicz, M. (1994). Świat podzielony. O poezji Sebastiana Grabowieckiego. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Hanusiewicz, M. (2004). Pięć stopni miłości. O wyobraźni erotycznej w polskiej poezji barokowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Google Scholar

Hernas, C. (1998). Barok. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Jurkowlaniec, G. (2001). Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Google Scholar

Karpiński, A. (2004). Filologiczne pytania do Mikołaja Sępa Szarzyńskiego na marginesie rękopiśmiennych wierszy z Rytmów. W: J. Głażewski, M. Prejs, K. Mrowcewicz (red.). Corona scientiarum. Studia z historii literatury i kultury nowożytnej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton. 71–87.
Google Scholar

Kochowski, W. (1991). Utwory poetyckie. Wybór. Oprac. M. Eustachiewicz. BN I 92. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Kopeć, J.J. (1985). Droga krzyżowa. Dzieje nabożeństwa i antologia współczesnych tekstów. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Google Scholar

Kotarska, J. (1970). Poetyka popularnej liryki miłosnej XVII wieku w Polsce. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Kotarska, J. (1973). Antypetrarkizm w poezji staropolskiej. Rekonesans. W: J. Pelc (red.). Literatura staropolska i jej związki europejskie. Wrocław: Wydawnictwo PAN. 211–238.
Google Scholar

Kotarska, J. (1980). Erotyk staropolski. Inspiracje i odmiany. Wrocław: IBL PAN.
Google Scholar

Kotarska, J. (1998). „Nad blask brylantów, pereł miganie”. Wśród symboli szlachetnych kamieni i klejnotów. W: J. Kotarska. Theatrum mundi. Ze studiów nad poezją staropolską. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 153–178.
Google Scholar

Kowzan, J. (2003). Quattuor hominum novissima. Dzieje serii tematycznej czterech rzeczy ostatecznych w literaturze staropolskiej. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
Google Scholar

Krawiec-Złotkowska, K. (2009). Ogród rajski w „Emblemata” Zbigniewa Morsztyna. W: J. Ławski, Z. Abramowicz. (red.). Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Seria II: Wokół kultur Śródziemnomorza. T. 1. Literatura i słowo. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Krawiec-Złotkowska, K. (2010). Od wartości do wartości… Metamorfoza (?) nadobnej Paskwaliny Samuela Twardowskiego. W: L. Wiśniewska, M. Gołuński (red.). Przemiany mitów i wartości nie tylko w literaturze. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. 191–205.
Google Scholar

Krawiec-Złotkowska, K. (2013). „W drodze na Ucztę Królewską…” Topika solarna w psalmach „Kancjonału Wschowskiego”. W: P. Klint, M. Małkus, K. Szymańska (red.). Kultura radości na Ziemi Wschowskiej. Obraz uroczystości, jubileuszy, wizyt gości, świąt. Wschowa: Stowarzyszenie Czas A.R.T.
Google Scholar

Krawiec-Złotkowska, K. (2014). Zbożni rycerze Wacława Potockiego i ich pierwowzory (wybrane przykłady). Tematy i Konteksty 4(9). 67–88.
Google Scholar

Krawiec-Złotkowska, K. (2017). Na początku był ogród… Wirydarze w polskiej poezji barokowej na tle kultury dawnej Europy. Słupsk–Wejherowo: Wydawnictwo Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Google Scholar

Krawiec-Złotkowska, K. (2021). Torcular Christi w literaturze polskiego baroku. Wybrane przykłady. Język–Szkoła–Religia. T. 16. E. Jakiel (red.). 59–75. https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.05
Google Scholar

Kuran, M. (2008). O erotyzmie w twórczości Samuela Twardowskiego. W: R. Krzywy (red.). Amor vincit omnia. Erotyzm w literaturze staropolskiej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 156–189.
Google Scholar

Künstler-Langner, D. (1993). Idea vanitas, jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Google Scholar

Künstler-Langner, D. (2000). Człowiek i cierpienie w poezji polskiego baroku. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Google Scholar

Künstler-Langner, D. (2002). Mądrość i miłość w romansie „Nadobna Paskwalina” Samuela Twardowskiego. W: Wielkopolski Maro. Samuel ze Skrzypny Twardowski i jego dzieło w wielkiej i małej Ojczyźnie. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka. 211–220.
Google Scholar

Künstler-Langner, D. (2004). Przeżycie czasu w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. W: J. Głażewski, M. Prejs, K. Mrowcewicz (red.). Corona scientiarum. Studia z historii literatury i kultury nowożytnej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton. 103–113.
Google Scholar

Marinelli, L. (1990). Figure foniche nell’anonima traduzione polacca dell’ „Adone” di G. Marino. In: S. de Fanti (ed.). Munera polonica et slavica Riccardo Lewański oblata. Udine. 153–171.
Google Scholar

Marinelli, L. (1997). Polski Adon. O poetyce i retoryce przekładu. Izabelin: Świat Literacki.
Google Scholar

Marinelli, L., Mrowcewicz, K. (1993). Wprowadzenie. W: G.B. Marino-Anonim. Adon. T. II. Roma–Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Google Scholar

Miaskowski, K. (1995). Zbiór rytmów. Wyd. A. Nowicka-Jeżowa. BPS. T. 3. Warszawa: IBL PAN.
Google Scholar

Morsztyn, Z. (1975). Wybór wierszy. Oprac. J. Pelc. BN I 215. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Mrowcewicz, K. (1987). Czemu wolność mamy? Antynomie wolności w poezji Jana Kochanowskiego i Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. Studia Staropolskie. T. LIII. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo PAN.
Google Scholar

Mrowcewicz, K. (1996). Wprowadzenie do lektury. W: S. Grabowiecki. Rymy duchowne. Wyd. K. Mrowcewicz. BPS. T. 5. Warszawa: IBL PAN. 5–11.
Google Scholar

Mrowcewicz, K. (2004). Palimpsesty Sępowe. W: J. Głażewski, M. Prejs, K. Mrowcewicz (red.). Corona scientiarum. Studia z historii literatury i kultury nowożytnej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton. 57–69.
Google Scholar

Nieznanowski, S. (1965). O poezji Kaspra Miaskowskiego. Studium o kształtowaniu się baroku w poezji polskiej. Rozprawy Wydziału Historyczno-Filologicznego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar

Nowicka-Jeżowa, A. (1978). Madrygały staropolskie. Z dziejów liryki miłosnej w epoce renesansu i baroku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Nowicka-Jeżowa, A. (1980). Wilanki staropolskie. Społeczna i literacka problematyka mody wiejskiej. W: H. Dziechcińska (red.). Z dziejów życia literackiego w Polsce XVI i XVII wieku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. 129–182.
Google Scholar

Nowicka-Jeżowa, A. (1992). Pieśni czasu śmierci. Studium z historii duchowości XVI–XVIII wieku. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar

Nowicka-Jeżowa, A. (1994). Morsztyn i Marino – poeci dwóch kultur. Barok. Z. 1. 31–48.
Google Scholar

Nowicka-Jeżowa, A. (1995). Dyskusja nad platońską koncepcją miłości w erotyce J.A. Morsztyna. W: A. Nowicka-Jeżowa, M. Hanusiewicz, A. Karpiński (red.). Literatura polskiego baroku. W kręgu idei. Lublin: Wydawnictwo KUL. 413–438.
Google Scholar

Nowicka-Jeżowa, A. (1995). Wprowadzenie do lektury. W: K. Miaskowski. Zbiór rytmów. Wyd. A. Nowicka-Jeżowa. BPS. T. 3. Warszawa: IBL PAN. 5–18.
Google Scholar

Nowicka-Jeżowa, A. (2000). Jan Andrzej Morsztyn i Giambattista Marino. Dialog poetów europejskiego baroku. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Otwinowska, B. (1968). „Concors discordia” Sarbiewskiego w teorii konceptyzmu. Pamiętnik Literacki 59(3). 81–110.
Google Scholar

Pelc, J. (2002). Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Pelc, J. (2004). Barok – epoka przeciwieństw, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Platon. (1982). Fedon. W: Platon. Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Fedon. Tłum. i oprac. W. Witwicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pliszka, M. (2002). „Nadobna Paskwalina” Samuela Twardowskiego jako przykład barokowej poezji wizyjnej. W: K. Meller, J. Kowalski (red.). Wielkopolski Maro. Samuel ze Skrzypny Twardowski i jego dzieło w wielkiej i małej Ojczyźnie. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka. 244–262.
Google Scholar

Porębowicz, E. (1893). Andrzej Morsztyn, przedstawiciel baroku w poezji polskiej. Kraków: Akademia Umiejętności.
Google Scholar

Potocki, W. (2012). Pojedynek rycerza chrześcijańskiego (ok. 1645) oraz Enchiridion militis Christiani (ok. 1685). Oprac. R. Grześkowiak. M. Lenart. W: R. Grześkowiak, R. Krzywy (red.). „Umysł stateczny i w cnotach gruntowny…” Prace edytorskie dedykowane pamięci Profesora Adama Karpińskiego. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Raubo, G. (2002). Oko i rozum. Myśl antropologiczna w „Nadobnej Paskwalinie” Samuela Twardowskiego. W: K. Meller, J. Kowalski (red.). Wielkopolski Maro. Samuel ze Skrzypny Twardowski i jego dzieło w wielkiej i małej Ojczyźnie. Poznań: Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka. 189–210.
Google Scholar

Raubo, G. (2006). Światło przyrodzone. Rozum w literaturze polskiego baroku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Rysiewicz, A. (1990). Zagadnienia retoryki w analizie poezji polskiej przełomu XVI i XVII wieku. Wrocław: IBL PAN.
Google Scholar

Słownik języka polskiego. (1989). M. Szymczak. (red.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Słownik wyrazów bliskoznacznych. (1991). S. Skorupko. (red.).Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Sokolski, J. (2004). Wprowadzenie do lektury. W: K. Bolesławiusz. Przeraźliwe echo trąby ostatecznej. Wyd. J. Sokolski. BPS. T. 29. Warszawa: IBL PAN. 5–18.
Google Scholar

Sokołowska, J. (1971). Spory o barok w poszukiwaniu modelu epoki. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Szarzyński Sęp, M. (2004). Rytmy polskie. Wyb. J. Koryl. Warszawa–Rzeszów: Agencja Wydawnicza Ad Oculos.
Google Scholar

Szczukowski, I. (2004). Homo inquietus. Wątki augustyńskie w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. W: J. Głażewski. M. Prejs. K. Mrowcewicz (red.). Corona scientiarum. Studia z historii literatury i kultury nowożytnej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton. 115–134.
Google Scholar

Szczukowski, I. (2012). Między odrzuceniem a zbawieniem. Problematyka ciała w piśmiennictwie religijnym polskiego baroku. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar

Ślaski, J. (1991). Wokół literatury włoskiej, węgierskiej i polskiej w epoce renesansu. Szkice komparatystyczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Ślęk, L., Karpiński, A., Pawlak, W. (red.) (2005). Koncept w kulturze staropolskiej. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar

Tazbir, J. (1984). Od antemurale do przedmurza, dzieje terminu. Odrodzenie i Reformacja w Polsce XXIX. 167–184.
Google Scholar

Teusz, L. (2002). Bolesna Muza nie Parnasu Góry, ale Golgoty… Mesjady polskie XVII stulecia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Google Scholar

Twardowski, S. (1980). Nadobna Paskwalina. Oprac. J. Okoń. BN I 87. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Walecki, W. (1972). Klemens Bolesławiusz (Pisarz reformacki z XVI wieku). Zarys monograficzny. Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne. 25. 277–302.
Google Scholar

Walińska, M. (2009). Kupidyn i Śmierć, czyli o pewnej niezwykłej przygodzie antycznego bożka w poezji staropolskiej opisanej. W: R. Ocieczek, M. Jarczykowa (red.). Sarmackie theatrum, t. IV. Studia o literaturze i książce dawnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 128–143.
Google Scholar

Walińska, M. (2012). Topika mitologiczna w poezji dawnej. W: M. Jarczykowa i A. Sitkowa (red.). Sarmackie theatrum, t. VI. Między tekstami. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 7–28.
Google Scholar

Weintraub, W. (1960). O niektórych problemach polskiego baroku. Przegląd Humanistyczny 4/5(20). 9–27.
Google Scholar

Wichowa, M. (1995). Idea pogardy świata i nędzy człowieka w literaturze polskiego baroku. W: A. Nowicka-Jeżowa, M. Hanusiewicz, A. Karpiński (red.). Literatura polskiego baroku. W kręgu idei. Lublin: Wydawnictwo KUL. 237–256.
Google Scholar

Wichowa, M. (2010). Dzieło Diega de Estella „O wzgardzie świata i próżności jego” w przekładzie ks. Augustyna Kochańskiego jako poradnik medytacji. Problemy komunikacji literackiej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-10-30

Jak cytować

Krawiec-Złotkowska, K. (2024). Barokowe „wojny” (z) ciałem. Collectanea Philologica, (27), 165–185. https://doi.org/10.18778/1733-0319.27.12