Kleos Pindara

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.18.02

Słowa kluczowe:

Pindar, poezja grecka, tradycja poetycka, kleos

Abstrakt

Artykuł porusza kwestię funkcjonowania pojęcia sławy - kleos - w Odach zwycięskich Pinda­ra. Pierwszym problemem jest stosunek pomiędzy kleos Pindara a kleos epickim, w szczególności Homeryckim. Staram się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Pindar w bardzo ograniczony sposób korzystał z motywów pochodzących z Iliady i Odysei, natomiast bardzo często sięgał do poezji cyklicznej. Przeprowadzam dokładną analizę ostatnich wersów trzeciej Ody Pytyjskiej w świetle Homeryckiej koncepcji kleos oraz bardzo archaicznej formuły poetyckiej kleos aphthiton. Następnie rozważam relację Pindara z wcześniejszymi poetami lirycznymi, głównie na podstawie fragmen- tów z Ibykosa 282a (S151), Elegii Platejskiej Symonidesa, krótko wspominając Stezychora. Staram się pokazać jak koncepcje kleos w tradycji poetyckiej wpłynęły na Pindara.

Biogram autora

Maciej Jaszczyński - University of Oxford

Mgr Maciej Teodor Jaszczyński – Faculty of Linguistics, Philology and Phonetics, University of Oxford, Walton Street, Oxford OX1 2HG. In 2009 in his first year of high-school he received a title of the Laureate of the National Latin Olympiad. In 2014 he graduated in Classics from the University of Warwick with a first-class degree. He has received a prize for the best dissertation in his year for his paper on Pindar and the poetic tradition. Currently he is an MPhil student of General Linguistics and Comparative Philology at the University of Oxford. He is working on topics from the area of Ancient Greek historical and comparative linguistics, as well as learning Sanskrit.

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Jaszczyński, M. (2015). Kleos Pindara. Collectanea Philologica, 18, 17–24. https://doi.org/10.18778/1733-0319.18.02

Numer

Dział

Articles