Mit cyklopa w antyku i literaturze hiszpańskiej złotych wieków

Autor

  • Hanna Zalewska-Jura Uniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Klasycznej, Zakład Hellenistyki image/svg+xml
  • Agnieszka Kłosińska-Nachin Uniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Hiszpańskiej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.17.11

Słowa kluczowe:

myth of Polyphemus, ancient literature, Spanish literature, Lope de Vega, Luis de Góngora

Abstrakt

W literaturze starożytnej obecne są dwa, biegunowo odmienne, motywy podania o Cyklopie: epicki, znany z IX ks. Odysei, przywołany później i poddany modyfikacji przez Eurypidesa w dramacie satyrowym Cyklop oraz liryczno-erotyczny spopularyzowany przez Teokryta w XI sielance, Skargi Cyklopa. Wersję Teokryta rozbudował Owidiusz w XIII ks. Metamorfoz. Pomostem między obydwoma wariantami mitycznymi jest tzw. dytyramb Filoksenosa z Kytery. Mit Polifema, głównie w postaci, jaką nadał mu Owidiusz, przewija się przez hiszpański wiek XVI aż do początku kolejnego stulecia, znajdując wielu naśladowców i tłumaczy. Pod koniec XVI wieku sięga do niego również Lope de Vega w powieści pasterskiej La Arcadia (1598), nadając mu formę tradycyjnej hiszpańskiej strofy romance. Mit stanowi odbicie historii będącej przedmiotem narracji, wzbogacając powieść o elementy perspektywy autobiograficznej. W Fábula de Polifemo (1612) Luisa de Góngory mit ulega całkowitej transformacji. W jego interpretacji przeważają barokowe kontrasty i hiperbola. Struktura dzieła oparta jest na zbieżności przeciwieństw: potworności Polifema i piękna Galatei. Mit staje się też okazją do transpozycji koncepcji piękna, wywodzącej się od petrarkizmu: obserwować można dominantę planu metaforycznego, zastępującego elementy rzeczywistości.

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Zalewska-Jura, H., & Kłosińska-Nachin, A. (2014). Mit cyklopa w antyku i literaturze hiszpańskiej złotych wieków. Collectanea Philologica, 17, 109–126. https://doi.org/10.18778/1733-0319.17.11

Numer

Dział

Articles