Outdoor advertisements in Uniejów town square
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-8403.07.10Keywords:
town square, outdoor advertisement, public spaces, spatial planning, UniejówAbstract
From the very beginning of the socio-economic transformation in Poland, rapid development of outdoor media advertisement was observed, especially in the cities. Lack of effective legal regulations and low awareness of the importance of creating aesthetic public spaces has resulted in too many advertisements in inappropriate places. Moreover, new legal instruments are not being used in the best possible way. The goal of the article is identification of the forms and characterization of outdoor advertising in the town square in Uniejów in the context of spatial order standards.References
Cieślak A.B., Historyczne centrum Uniejowa w kontekście rozwoju funkcji uzdrowiskowej – rola i znaczenie, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 5–24.
Google Scholar
Czarnecki B., Plac rynkowy współczesnego małego miasta w Polsce na przykładzie Białostocczyzny, Wyd. Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2003.
Google Scholar
Czyński M., Ostrowski M., Reklama w przestrzeni publicznej miasta, „Przestrzeń i Forma” 2011, nr 16, s. 213–228.
Google Scholar
Gulmez M., Karaca S., Kitapci O., The Effects Of Outdoor Advertisements On Consumers: A Case Study, „Studies in Business and Economics” 2010, nr 5(2), s. 70–88, http://eccsf.ulbsib iu.ro/RePEc/blg/journl/526gulmez&karaca&kitapci.pdf [dostęp: 28.04.2018].
Google Scholar
Janiszewska A., Klima E., Rochmińska A., Centra handlowe w Łodzi – zawłaszczona przestrzeń publiczna?, [w:] Człowiek w przestrzeni publicznej miasta. XXIV Konwersatorium wiedzy o mieście, red. I. Jażdżewska, Łódź 2011, s. 157–166.
Google Scholar
Karta Przestrzeni Publicznej przygotowana na III Kongres Urbanistyki Polskiej, http://www.tup.org.pl/download/2009_0906_KartaPrzestrzeniPublicznej.pdf [dostęp: 29.04.2018].
Google Scholar
Lamprecht M., Kilka uwag o rozwoju Uniejowa w świetle nowych funkcji miasta, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 131–139.
Google Scholar
Litwińska E., Czy można mówić o specyfice przestrzeni publicznych małego miasta?, „Studia KPZK PAN” 2012, t. 144, s. 21–31.
Google Scholar
Maik W., Przestrzeń publiczna w mieście: pojęcie, ujęcie badawcze, funkcje i ewolucja zjawiska, [w:] Przestrzeń publiczna miast. XXIV Konwersatorium wiedzy o mieście, red. I. Jażdżewska, Łódź 2011, s. 9–14.
Google Scholar
Markiewicz M., Reklama zewnętrzna w mieście, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2010.
Google Scholar
Mierzejewska L., Rozwój zrównoważony jako kategoria ładu przestrzennego, „Biuletyn KPZK PAN” 2003, z. 205, s. 127–140.
Google Scholar
Mikosz J., Formy reklamy zewnętrznej, „Kultura – Media – Teologia” 2010, nr 3, s. 44–58.
Google Scholar
Parysek J.J. , Ład przestrzenny jako kategoria pojęciowa i planistyczna, „Biuletyn KPZK PAN” 2003, z. 205, s. 111–126.
Google Scholar
Plan rynku w Uniejowie uzyskany ze strony Geoportalu Województwa Łódzkiego, http://geoportal.lodzkie.pl/imap [dostęp: 2.03.2018]
Google Scholar
Suchowiak J., Symfonia świateł – identyfikacja wizualna i reklama w kontekście wnętrz architektonicznych, „Kosmos” 2015, t. 64, nr 4, s. 563–578.
Google Scholar
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 1991, nr 9, poz. 31).
Google Scholar
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. 1994, nr 89, poz. 414).
Google Scholar
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003, nr 80, poz. 717).
Google Scholar
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. 2015, poz. 774)
Google Scholar
Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Wyd. Arkady, Warszawa 1984.
Google Scholar
Wojnarowska A., Przestrzeń publiczna Uniejowa, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 25–44.
Google Scholar
Wójcik M., Zróżnicowanie szaty informacyjnej miasta jako przejaw dysproporcji przestrzennych. Studium przypadku wielkomiejskiego centrum Łodzi, [w:] Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi, red. A. Suliborski, M. Wójcik, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 187–207.
Google Scholar
Zalesińska M., Zewnętrzna reklama LED – nowa technologia i nowe zagrożenia, „Polish Journal for Sustainable Development” 2017, t. 21, nr 2, s. 161–168.
Google Scholar
http://www.kmt.uksw.edu.pl/formy-reklamy-zewnetrznej-artykul#ftn141 [dostęp: 1.05.2018].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.