Competition and cooperation in the health tourism sector in Uniejów
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-8403.05.07Keywords:
health tourism, competitive advantages, relational capital, cooperation, club goodsAbstract
The globalization of the economy made it necessary for market actors to seek innovative ways of building competitive advantages. It is an essential condition to survive in a highly competitive environment. A new way of staying competitive in the market is to combine the forces of various market actors, i.e. form cooperative networks of competitors. The system of relations in a network of cooperating entities is a source of unique advantages for the group members. The aim of this paper is to demonstrate that Uniejów is a place where a system of cooperative-competitive relations is functioning and generating unique competitive advantages. The paper attempts to highlight the specific relationships between the entities, with a particular focus on their character, extent, quality and advantages.
References
Bakhshinejad M., Porter’s Competitive Advantage Model and its Application in Bottled Drinking Water in Iran, „Agricultura Tropica et Subtropica” 2014, Vol. 47/2, s. 60–67.
Google Scholar
Bushouse B.K., Governance Structures: Using IAD to understand variation in service delivery for club goods with information asymmetry, „The Policy Studies Journal” 2011, Vol. 39, No. 1, s. 105–119.
Google Scholar
Cygler J., Aluchna M., Marciszewska E., Witek-Hajduk M.K., Materna G., Kooperacja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.
Google Scholar
Jankowska B., Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012.
Google Scholar
Januszewska M., Wiedza i kreatywność w procesach innowacyjnych jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstw uzdrowiskowych, [w:] Uzdrowiska i ich znaczenie w gospodarce turystycznej, red. A.R. Szromek, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków 2010, s. 259–278.
Google Scholar
Kaczmarska A., Uwarunkowania i tendencje zmian rozwoju uzdrowisk w Polsce, [w:] Uzdrowiska i ich znaczenie w gospodarce turystycznej, red. A.R. Szromek, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków 2010, s. 55–75.
Google Scholar
Kaźmierski J., Rozwój i zarządzanie strukturami klastrowymi w regionie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
Google Scholar
Kornak A.S., Turystyka uzdrowiskowa w gospodarce gmin i powiatów, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Sopocie z siedzibą w Gdańsku, Gdańsk 2002.
Google Scholar
Markowski T., Teoretyczne podstawy rozwoju lokalnego i regionalnego, [w:] Gospodarka regionalna i lokalna, red. Z. Strzelecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 13–28.
Google Scholar
Łazarek M., Łazarek R., Uzdrowiska w Europie – teraźniejszość i rys historyczny, Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie, Lublin 2007.
Google Scholar
Panasiuk A., Miejsce turystyki uzdrowiskowej w strukturze rynku turystycznego, [w:] Ekonomiczne problemy turystyki, red. B. Meyer, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Zeszyty Naukowe Nr 784, nr 3(23), Szczecin 2013, s. 9–22.
Google Scholar
Popescu L., Badita A., Sosea C., Present and perspectives for health tourism – SPA services in Romania, „Forum Geografic”, Vol. XIII, Issue 2 (December 2014), 200585, Craiova, Romania 2015, s. 242–248.
Google Scholar
Stawasz E., Przewaga konkurencyjna, [w:] Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, red. K.B. Matusiak, PARP, Warszawa 2011, s. 243.
Google Scholar
Warner M.E., Club Goods and Local Government, „Journal of the American Planning Association” 2011, Vol. 77, No. 2, s. 155–166.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.