Uniejowski Uniwersytet Trzeciego Wieku jako ośrodek edukacji, aktywizacji i integracji lokalnej społeczności

Autor

  • Urszula Urbaniak Uniejowski Uniwersytet Trzeciego Wieku; Towarzystwa Przyjaciół Uniejowa
  • Edyta Masierek Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-3148-2503

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-8403.13.04

Słowa kluczowe:

Uniwersytet Trzeciego Wieku, seniorzy, Uniejów

Abstrakt

W artykule przedstawiono genezę powstania oraz funkcjonowania Uniejowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, który stanowi ważny ośrodek edukacji i aktywności, a także miejsce integracji lokalnej społeczności. Podsumowano dziesięć lat jego działalności i zrealizowanych w tym czasie aktywności. Dokonano analizy liczby słuchaczy oraz ich miejsca zamieszkania. Podkreślono znaczenie Uniejowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku dla lokalnej społeczności, jego udział w projektach o zasięgu regionalnym, a także jego reprezentację w Radzie Społecznej Seniorów i Obywatelskim Parlamencie Seniorów, co pozwala m.in. na uwzględnianie aktualnych potrzeb osób starszych w planowanych i realizowanych z myślą o nich działaniach.

Bibliografia

Adamska U., Serafin M., Dusza A., 10 lat zachwycania się urokiem nauki i świata: X-lecie Konińskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku 2005–2015, Konin 2015.
Google Scholar

Al Hazzouri A.Z., Elbejjani M., Abi Chahine M., Sadana R., Sibai A.M., Late-life learning and health: Challenges, opportunities, and future directions, „Lancet Healthy Longevity” 2021, vol. 2(10), e613–e614. https://doi.org/10.1016/S2666-7568(21)00207-5
Google Scholar

Baszak-Filipczuk T., Niżnik I., Nowak M., Paradecki G., A seniorzy UTW PK wciąż wędrują, Kraków 2015.
Google Scholar

Bilewicz A., Uniwersytet Trzeciego Wieku we Wrocławiu w latach 1976–2007, Kraków 2009.
Google Scholar

Borowska-Stefańska M., Wiśniewski Sz., Mobilność codzienna osób starszych w Łodzi, Łódź 2019. https://doi.org/10.18778/8142-352-6
Google Scholar

Bugajska B., Uczelnia z misją – 35 lat działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2014, nr 1, s. 62–75.
Google Scholar

Casanova G., Weil J., Cerqueira M., The evolution of universities of the third age around the world: A historical review, „Gerontology & Geriatrics Education” 2024, vol. 45(3), s. 483–498. https://doi.org/10.1080/02701960.2023.2231375
Google Scholar

Coughlin J.F., Longevity, lifestyle, and anticipating the new demands of aging on the transportation system, „Public Works Management & Policy” 2009, vol. 13(4), s. 301–311. https://doi.org/10.1177/1087724X09335609
Google Scholar

Czerniawska O., Pierre Vellas – twórca UTW, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, Łódź 2000, s. 190–195.
Google Scholar

Dziedzic J., Szlachta I., Seniorzy na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie: jubileusz UTW 2011–2016, Kraków 2016.
Google Scholar

Fabiś A., Konieczna-Woźniak R., Polski fenomen uniwersytetów trzeciego wieku, „Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej” 2022, t. 22(1), s. 55–78.
Google Scholar

Field J., Good for your soul? Adult learning and mental well-being, „International Journal of Lifelong Education” 2009, vol. 28(2), s. 175–191. https://doi.org/10.1080/02601370902757034
Google Scholar

Formosa M., Active ageing through lifelong learning: The university of the third age, [w:] M. Formosa (red.), The University of the Third Age and Active Ageing, „International Perspectives on Aging” 2019, vol. 23, s. 3–18. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21515-6
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny, Uniwersytety trzeciego wieku w roku akademickim 2021/2022, Warszawa–Gdańsk 2023.
Google Scholar

Grzanka-Tykwińska A., Chudzińska M., Podhorecka M., Kędziora-Kornatowska K., Uniwersytety Trzeciego Wieku wczoraj, dziś i jutro, „Gerontologia Polska. Zeszyty problemowe Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego” 2015, t. 23, nr 4, s. 206–209.
Google Scholar

Halicki J., Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny, „Edukacja Dorosłych” 2013, nr 2, s. 9–18.
Google Scholar

Jan Paweł II, List Ojca Świętego Jana Pawła II „Do moich Braci i Sióstr – ludzi w podeszłym wieku”, 13.
Google Scholar

Jopkiewicz A., Trafałek E. (red.), Trzeci wiek bez starości: Uniwersytet Trzeciego Wieku w Kielcach w latach 1985–2000, Kielce 2000.
Google Scholar

Konieczna-Woźniak R., Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Poznań 2001.
Google Scholar

Korzeniewska A.H., Oczekiwania osób starszych w aspekcie działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Działdowie: działającego pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie, Olsztyn 2009.
Google Scholar

Krzesińska-Żach B., Opinie słuchaczy o działalności Uniwersytetu III Wieku w Białymstoku, „Praca Socjalna” 2013, nr 2, s. 47–58.
Google Scholar

Louchin J., Kubacka E., Inkielman M., 10 lat MU3W: Milanowski Uniwersytet Trzeciego Wieku 2005–2015, Milanówek 2015.
Google Scholar

Makuła W., Kultura fizyczna słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2010, nr 11, s. 29–33.
Google Scholar

Minichiello V., Meeting the educational needs of an aging population: The Australian experience, „International Review of Education” 1992, vol. 38(4), s. 403–416. https://doi.org/10.1007/BF01102326
Google Scholar

Obhi H.K., Hardy A., Margrett J.A., Values of lifelong learners and their pursuits of happiness and whole-person wellness, „Aging & Mental Health” 2021, vol. 25(4), s. 672–678. https://doi.org/10.1080/13607863.2020.1711868
Google Scholar

Orte C., March M.X., Balance and perspectives of lifelong learning programmes in the international arena from the perspective of adult learning, „Procedia – Social & Behavioral Sciences” 2012, vol. 46, s. 4593–4597. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.302
Google Scholar

Ratana-Ubol A., Charungkaittikul S., Sajjasophon R., The scenario of the University of the Third Age models for lifelong learning of the Thai aging groups, „Kasetsart Journal of Social Sciences” 2015, vol. 36(1), s. 88–96.
Google Scholar

Rosłaniec U. (red.), Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku w Szczecinie 1978–1998: zbiór wybranych wspomnień i refleksji oraz inne materiały dwudziestoletniej działalności UTW Szczecin, Szczecin 2001.
Google Scholar

Smejlis T. (red.), Działania Sudeckiego UTW na rzecz seniorów w Wałbrzychu w latach 2003–2013, Wałbrzych 2013.
Google Scholar

Sondej M., współpr. J. Wasiak, Fascynacje profesorów i słuchaczy Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku 1979–2014, Łódź 2014.
Google Scholar

Swindell R., U3A in Australia and New Zealand: Society’s $4 million bonanza, „Comparative Education” 1999, vol. 35(2), s. 235–247. https://doi.org/10.1080/03050069928008
Google Scholar

Swindell R., U3A (the University of the Third Age) in Australia: A model for successful ageing, „Ageing and Society” 1993, vol. 13(2), s. 245–266. https://doi.org/10.1017/S0144686X00000878
Google Scholar

Tańska M., Babicz-Zielińska E., Chaillot A., Attitudes of elderly people towards new and unfamiliar food, „Handel Wewnętrzny” 2017, t. 1(366), s. 368–376.
Google Scholar

Uchwała Rady Miejskiej w Uniejowie nr L/308/2013 z dnia 23 sierpnia 2013 r. w sprawie zmiany Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Uniejowie.
Google Scholar

Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce w roku akademickim 2021/2022, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uniwersytety-trzeciego-wieku-w-roku-akademickim-20212022,11,4.html [dostęp: 23.04.2024].
Google Scholar

Wieczorkowska M., Działania na rzecz seniorów – od dobrych chęci do profesjonalizacji, „Polityka Społeczna w Regionie Łódzkim” 2018, z. 21, s. 7–18.
Google Scholar

Zadworna M., Healthy aging and the University of the Third Age – Health behavior and subjective health outcomes in older adults, „Archives of Gerontology and Geriatrics” 2020, vol. 90, 104126. https://doi.org/10.1016/j.archger.2020.104126
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-10-30

Jak cytować

Urbaniak, U., & Masierek, E. (2024). Uniejowski Uniwersytet Trzeciego Wieku jako ośrodek edukacji, aktywizacji i integracji lokalnej społeczności. Biuletyn Uniejowski, 13, 69–112. https://doi.org/10.18778/2299-8403.13.04

Numer

Dział

Articles