Konkurencja i kooperacja w sektorze turystyki uzdrowiskowej w Uniejowie
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-8403.05.07Słowa kluczowe:
turystyka uzdrowiskowa, przewagi konkurencyjne, kapitał relacyjny, kooperacja, dobra kluboweAbstrakt
Zglobalizowana gospodarka wymusza na podmiotach rynkowych poszukiwanie coraz bardziej innowacyjnych sposobów budowania trwałych przewag konkurencyjnych. Jest to warunek niezbędny, aby sprostać silnej konkurencji. Podobnie dzieje się w sektorze turystyki uzdrowiskowej, dla którego poszukiwanie nowych źródeł przewag konkurencyjnych jest fundamentalnym zadaniem. Nowym sposobem bycia konkurencyjnym na rynku jest połączenie sił różnych aktorów gry rynkowej, wzajemnie kooperujących, tzn. jednocześnie konkurujących i współpracujących. Powstały w ten sposób system relacji w sieci współpracujących firm tworzy źródło unikalnych korzyści dostępnych tylko dla danej grupy. Autor artykułu koncentruje się na udowodnieniu, że Uniejów jest miejscem, gdzie funkcjonuje struktura tworząca system powiązań konkurencyjno-kooperacyjnych stanowiąca źródło unikalnych przewag konkurencyjnych na rynku. Artykuł stanowi próbę opisania specyfiki powiązań pomiędzy przedsiębiorstwami ze szczególnym uwzględnieniem ich charakteru, zasięgu, jakości oraz korzyści.
Bibliografia
Bakhshinejad M., Porter’s Competitive Advantage Model and its Application in Bottled Drinking Water in Iran, „Agricultura Tropica et Subtropica” 2014, Vol. 47/2, s. 60–67.
Google Scholar
Bushouse B.K., Governance Structures: Using IAD to understand variation in service delivery for club goods with information asymmetry, „The Policy Studies Journal” 2011, Vol. 39, No. 1, s. 105–119.
Google Scholar
Cygler J., Aluchna M., Marciszewska E., Witek-Hajduk M.K., Materna G., Kooperacja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013.
Google Scholar
Jankowska B., Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012.
Google Scholar
Januszewska M., Wiedza i kreatywność w procesach innowacyjnych jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstw uzdrowiskowych, [w:] Uzdrowiska i ich znaczenie w gospodarce turystycznej, red. A.R. Szromek, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków 2010, s. 259–278.
Google Scholar
Kaczmarska A., Uwarunkowania i tendencje zmian rozwoju uzdrowisk w Polsce, [w:] Uzdrowiska i ich znaczenie w gospodarce turystycznej, red. A.R. Szromek, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków 2010, s. 55–75.
Google Scholar
Kaźmierski J., Rozwój i zarządzanie strukturami klastrowymi w regionie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
Google Scholar
Kornak A.S., Turystyka uzdrowiskowa w gospodarce gmin i powiatów, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Sopocie z siedzibą w Gdańsku, Gdańsk 2002.
Google Scholar
Markowski T., Teoretyczne podstawy rozwoju lokalnego i regionalnego, [w:] Gospodarka regionalna i lokalna, red. Z. Strzelecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 13–28.
Google Scholar
Łazarek M., Łazarek R., Uzdrowiska w Europie – teraźniejszość i rys historyczny, Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie, Lublin 2007.
Google Scholar
Panasiuk A., Miejsce turystyki uzdrowiskowej w strukturze rynku turystycznego, [w:] Ekonomiczne problemy turystyki, red. B. Meyer, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Zeszyty Naukowe Nr 784, nr 3(23), Szczecin 2013, s. 9–22.
Google Scholar
Popescu L., Badita A., Sosea C., Present and perspectives for health tourism – SPA services in Romania, „Forum Geografic”, Vol. XIII, Issue 2 (December 2014), 200585, Craiova, Romania 2015, s. 242–248.
Google Scholar
Stawasz E., Przewaga konkurencyjna, [w:] Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, red. K.B. Matusiak, PARP, Warszawa 2011, s. 243.
Google Scholar
Warner M.E., Club Goods and Local Government, „Journal of the American Planning Association” 2011, Vol. 77, No. 2, s. 155–166.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.