Historia i literatura. Dwie konkurencyjne czy dopełniające się wzajemnie opowieści o przeszłości?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6034.40.03

Słowa kluczowe:

historiografia, pamięć historyczna, metodologia badań historycznych, literatura historyczna

Abstrakt

Wzajemne związki między historią i literaturą były wielokrotnie przedmiotem rozważań zarówno dziejopisów, jak i pisarzy. Warto do nich wrócić dziś, kiedy szeroko rozumiana przeszłość pod różnymi postaciami jest nie tylko przedmiotem profesjonalnych studiów, ale także zajmuje istotne miejsce w dyskursie publicznym czy kulturze masowej. Najczęściej wraca ona do nas pod postacią pamięci, tego słowa klucza, kumulującego w sobie nadzieje i zagrożenia związane z obecnością przeszłości w naszym życiu. Trwający od dłuższego czasu pamięciowy boom, określany niekiedy mianem „rewanżu pamięci” wobec dominującego przez lata obrazu oficjalnej historii, usankcjonowanego jej pretensjami do naukowości, prowokuje do zadania po raz kolejny pytania o różnice w postrzeganiu przeszłości przez historię i literaturę.

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że istnieją zasadnicze dwa sposoby, przy pomocy których od stuleci próbujemy sobie radzić z otaczającą nas złą i dobrą historią. Pierwszy z nich proponuje historiografia, drugi literatura.

Zasadnicza różnica między obiema opowieściami ma charakter zdroworozsądkowy. W świecie narracji historycznej mieszczą się wydarzenia, które się wydarzyły lub według takich czy innych domniemań wydarzyć się miały albo mogły. W narracji literackiej stanowią one domenę zmyślenia, nawet wtedy, kiedy nawiązują do rzeczywistych faktów dziejowych. W tym kontekście przeciwstawienie fikcji i nie-fikcji ma znaczenie konstytutywne.

Współczesna historiografia coraz rzadziej odwołuje się do klasycznej, zwanej inaczej korespondencyjną, definicji prawdy, rodem z Arystotelesa, co nie znaczy, że w środowisku historyków wciąż nie można znaleźć wielu jej zwolenników. Częściej jednak badacze gotowi są zaakceptować nieklasyczne definicje prawdy. Odwołują się one albo do idei konsensusu badaczy bądź też do zasady niesprzeczności z istniejącą wiedzą.

W powszechnej świadomości środowiska historyków otwiera się więc furtka dla heretycko brzmiącej jeszcze nie tak dawno tezy o pluralizmie prawd. Przekonania, że historia jest taka, jak piszący o niej historyk. W tym kontekście zwraca się uwagę na rozliczne, pozanaukowe uwarunkowania pracy dziejopisa – kulturę, w której został wychowany, reprezentowany przezeń system wartości, polityczne sympatie itp. Coraz więcej zwolenników zdaje się zdobywać pogląd, że prawda jest w dużej mierze konstrukcją historyka, wydobytą z dostępnych świadectw, tworzoną na podstawie obowiązujących w cechu reguł warsztatu historycznego oraz, że łączy się ona z wyborem, odpowiedzialnością, ma zatem wymiar etyczny.

Analizowany dualizm obu opowieści o przeszłości jest czymś naturalnym, z czym powinniśmy się pogodzić. Nie oznacza to jednak zgody na utożsamianie ze sobą obu dyskursów czy dowolne ich zastępowanie. Powinniśmy się temu sprzeciwiać w imię nie tylko obrony podważanego obecnie coraz częściej waloru wiedzy naukowej, ale także z przyczyn etycznych. Z tego punktu widzenia można więc nieco prowokacyjnie powtórzyć zasygnalizowaną, towarzyszącą mi tezę, że „historia jest najtrudniejszym sposobem pisania fikcji”.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Burska L., Kłopotliwe dziedzictwo. Szkice o literaturze i historii, Warszawa 1998.
Google Scholar

Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978.
Google Scholar

Głowiński M., Narracja historyczna – narracja w powieści historycznej, [w:] Narracja. Historia. Fikcja. Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 129–135.
Google Scholar

Grabski A.F., Dzieje historiografii, Poznań 2003.
Google Scholar

Historia w przestrzeni publicznej, red. J. Wojdon, Warszawa 2018.
Google Scholar

Jak w XXI wieku opowiadać historię? Narracja jako problem teoretyczny i praktyczny w niemieckich naukach o historii, kulturze, literaturze, tłum. J. Kałążny, M. Wojtyna, Poznań 2019.
Google Scholar

Le Roy Ladurie E., Montaillou, wioska heretyków 1294–1324, tłum. E.D. Żółkiewska, Warszawa 1988 (pierwodruk 1975; wyd. 2 z przedm. E. Domańskiej, Czerwonak 2014).
Google Scholar

Mann G., Dziejopisarstwo jako literatura, [w:] G. Mann, Ludzie myśli, ludzie władzy, historia, tłum. E. Paczkowska-Łagowska, Kraków 1997, s. 9–3.
Google Scholar

Pomian K., Miejsca pamięci, konflikty pamięci, „Gazeta Wyborcza” 12–13 IV 2008.
Google Scholar

Schlink B., Lektor, tłum. M. Podlasek-Ziegler, Warszawa 2001.
Google Scholar

Schulze W., O stosunku do niemieckiej historii po 1945, [w:] Pamięć polska, pamięć niemiecka od XIX do XXI wieku, red. K. Mikulski, Z. Noga, Toruń 2006, s. 32–45.
Google Scholar

Stiepanowa M., Pamięci pamięci, tłum. A. Sowińska, Warszawa 2020.
Google Scholar

Stobiecki R., Etyczne dylematy konfrontacji z przeszłością. Studium dwóch przypadków /Lektor Bernharda Schlinka i Wydanie poprawione Petera Esterhazyego/, „Sensus Historiae” 2011, 1, s. 9–22 (wersja angielska Coming to Terms with the Past and Ethical Dilemmas. Two Case Studies (The Reader by Bernard Schlink and Revised edition by Peter Esterhazy / https://www.sensushistoriae.epigram.eu).
Google Scholar

To poeci wygrywają wojny. Z J. Cersasem rozmowia M. Stasiński, „Gazeta Wyborcza” 3–4 XII 2005.
Google Scholar

Tokarska-Bakir J., Historia jako fetysz, „Gazeta Wyborcza” 15–16 II 2003.
Google Scholar

Tokarska-Bakir J., Strach w Polsce, „Gazeta Wyborcza” 12–13 I 2008.
Google Scholar

Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 1998.
Google Scholar

Tych F., Czy istnieją odrębne pamięci o Shoah: polska i żydowska?, „Znak” 2000, 541 (6), s. 55–62.
Google Scholar

Werner W., Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-11-19

Jak cytować

Stobiecki, R. (2025). Historia i literatura. Dwie konkurencyjne czy dopełniające się wzajemnie opowieści o przeszłości?. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica, (40), 23–36. https://doi.org/10.18778/0208-6034.40.03

Numer

Dział

Articles