W świecie średniowiecznych symboli. Wyobrażenie tarczy na fresku z kościoła pw. św. Marcina w Wichowie

Autor

  • Arkadiusz Michalak The Archaeological Museum of the Middle Odra River Area

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6034.29.10

Słowa kluczowe:

tarcza, późne średniowiecze, ludzka twarz, apotropaion

Abstrakt

Już co najmniej od XIX w. w badaniach nad uzbrojeniem wykorzystywane są źródła ikonograficzne. Dzieła sztuki pozwalają nam również wniknąć w świat nieoświetlony zazwyczaj przez źródła materialne: mentalności, wiary, przesądów.

Z ilustracją takiej sytuacji mamy prawdopodobnie do czynienia również w wypadku fresków w kościele p.w. św. Marcina w podżagańskim Wichowie. Malowidła z Wichowa mogły powstać na podstawie malarstwa tablicowego, lub pewniej miniaturowego. Kompozycja interesującego nas Ukrzyżowania nawiązuje do form znanych z czeskich oraz śląskich rękopisów iluminowanych z przełomu XIV i XV stulecia oraz początków wieku XV. Według poznańskiej badaczki pozwala to uznać je za dzieło miejscowej twórczości cechowej rozwijane na użytek dydaktyki w kościołach parafialnych.

W niniejszym tekście interesować będzie nas przede wszystkim występująca w scenie Ukrzyżowania Chrystusa tarcza, którą dzierży wskazujący na Ukrzyżowanego dowódca jego oprawców. Na trójkątnego kształtu zabytku wyobrażono twarz brodatego mężczyzny o satyrycznie powiększonych oczach i nosie. Typologicznie tarcza mieści się w formach trójkątnych, występujących głównie w XIII i XIV w. Ich występowanie w wieku XV nie powinno jednak dziwić, gdyż były one jako tarcze funeralne używane również w tym czasie.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Allen P., Mayer W. 2000 John Chrysostom, Routledge.
Google Scholar

Baldass L. 1935 Eine südböhmische Malerwerkstatt um 1420, “Zeitschrift für Kunstgeschichte” 4/5–6, pp. 301–319.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1481031

Bartlová M. 2001 Poctivé obrazy. Deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400–1460, Praha.
Google Scholar

Bartlová M. 2002 A contribution to the characteristics of the Master of the Rajhrad altarpiece as an art personality, “Bulletin Národní galerie v Praze” 11/1, pp. 6–19.
Google Scholar

Bartlová M. 2002a Eine Neudatierung des sog. Raigerner Altars und die Folgen für die Chronologie der böhmischen Tafelmalerei des 15. Jahrhunderts, “Zeitschrift für Kunstgeschichte” 65, pp. 145–179.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/4150682

Bartra R. 1994 Wild Men in the Looking Glass: The Mythic Origins of European Otherness, Ann Arbor.
Google Scholar

Bartsch K. 1887 Katalog der Handschriften der Universitäts-Bibliothek in Heidelberg. (Band 1): Die altdeutschen Handschriften der Universitätsbibliothek in Heidelberg, Heidelberg.
Google Scholar

Bernheimer R. 1979 Wild men in the Middle Ages, New York.
Google Scholar

Block E.C. 2010 Corpus of Medieval Misericords: Belgium (B) – Netherlands (NL), Turnhout.
Google Scholar

Boccia L.G. 1982 Progetti e modelli di spade tra i disegni degli Uffizi, [in:] Blankwaffen, armes blanches, armi bianche, edged weapons: festschrift Hugo Schneider zu seinem 65. Geburtstag, eds. K. Stuber, H. Wetter, Zürich, pp. 87–130.
Google Scholar

Boccia L.G., Coelho E.T. 1967 L’arte dell’armatura in Italia, Milano.
Google Scholar

Boccia L.G., Coelho E.T. 1975 Armi bianche Italiane, Milano.
Google Scholar

Bock von R.G. 1966 Die Entwicklung der Bartmannmaske an rheinischem Steinzeug, “Keramos” 34, pp. 30–43.
Google Scholar

Carpegna di N. 1969 Antichi Armi dal. Sec. IX al XVIII già Collezione Odescalchi, Roma.
Google Scholar

Chmielowiec S., Kašpar V. 2010 K pochopení výskytu tzv. zbroje “posměšné” či “bizarní” a fenoménu “komična” ve středověkém umění. Pokus o načrtnutí problematiky na základě ikonografických pramenů, “Castelologia Bohemica” 12, pp. 453–476.
Google Scholar

Cidlinska L. 1989 Goticke kridlove oltare na Slovensku, Bratislava.
Google Scholar

Čepela V. 2010 Pašiový oltárny triptych z Hronského Beňadika vo svetle vývoja militárií, “Vojenská História” 1, pp. 12–32.
Google Scholar

D’Amato R. 2011 Σιδηροράβδιον, βαρδούκιον, ματζούκιον, κορύνη: The War-mace of Byzantium, 9th–15th century AD: new evidence from the Balkans in the collection of the World Museum of Man, Florida, “Acta Militaria Mediaevalia” VII, pp. 7–48.
Google Scholar

Denkstein V. 1965 Pavézy českého typu III, “Sborník Národního muzea v Praze” 19/1–5, pp. 117–202.
Google Scholar

Dickinson T.M. 2005 Symbols of Protection: The Significance of Animal-ornamented Shields in Early Anglo-Saxon England, “Medieval Archaeology” 49/1, pp. 109–163.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1179/007660905x54062

Fingernagel A., Roland M. 1997 Mitteleuropäische Schulen I (ca. 1250–1350), Wien.
Google Scholar

Franzen W. 2002 Die Karlsruher Passion und das “Erzählen in Bildern”. Studien zur süddeutschen Tafelmalerei des 15. Jahrhunderts, Berlin.
Google Scholar

Gaimster D. 1997 German Stoneware 1200–1900: Archaeological and Cultural History, Containing a guide to the collection of the British Museum, Victoria & Albert Museum and Museum of London, London.
Google Scholar

Grancsay S.V. 1952 The Armor of Henry II of France from the Louvre Museum, “The Metropolitan Museum of Art Bulletin” 11/2, pp. 68–80.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3257587

Grancsay S.V. 1955 Loan Exhibition of Medieval and Renaissance Arms and Armour from The Metropolitan Museum of Art, Los Angeles.
Google Scholar

Grancsay S.V. 1958 Medieval Armor in a Prayer Book, “The Metropolitan Museum of Art Bulletin” 16/10, pp. 287–292.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3257773

Grancsay S.V. 1959 Royal Armorers: Antwerp or Paris?, “The Metropolitan Museum of Art Bulletin” XVIII/1, pp. 1–8.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3257834

Grancsay S.V. 1964 Lucio Piccinino. Master Armorer of the Renaissance, “The Metropolitan Museum of Art Bulletin” XXII, pp. 257–271.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3258200

Habicht V.C. 1915 Die niedersächsischen mittelalterlichen Chorgestühle, “Studien zur deutschen Kunstgeschichte” 181, Strasbourg.
Google Scholar

Harrison J.E. 1991 Prolegomena to the Study of Greek Religion, Princeton.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9780691227467

Hayward J.F. 1979–1980 The Revival of Roman Armour in the Renaissance, [in:] Art, Arms and Armour: An International Anthology, Vol. I, ed. R. Held, Chiasso, pp. 144–163.
Google Scholar

Hewitt J. 1855–1860 Ancient armour and weapons in Europe, Vol. I–III, Oxford.
Google Scholar

Hiersemann K.W. 1906 Manuscripte des Mittelalters and späterer Zeit: Einzel-Miniature und Reproduktionen, Leipzig.
Google Scholar

Holmes M.R. 1951 The So-Called Bellarmine Mask on Imported Rhenish Stoneware, “Antiquaries Journal” XXXI, pp. 173–179.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0003581500076356

Husband T. 1980 The wild man: medieval myth and symbolism. Catalogue of an exhibition held at the Cloisters, Metropolitan Museum of Art, New York.
Google Scholar

Kaczmarek R. 1999 Rzeźba architektoniczna XIV wieku we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Kaczmarek R. 2007 Gotycka sala posiedzeń kapituły. W sprawie zmiany metryki domu kapituły katedry wrocławskiej, [in:] Artifex doctus. Studia ofiarowane profesorowi Jerzemu Gadomskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Vol. I, eds. W. Bałus, W. Walanus, M. Walczak, Kraków, pp. 353–362.
Google Scholar

Karłowska-Kamzowa A. 1979 Malarstwo śląskie 1250–1450, Wrocław.
Google Scholar

Karłowska-Kamzowa A. 1984 Śląsk, [in:] Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce, ed. A. Karłowska-Kamzowa, Poznań, pp. 79–110.
Google Scholar

Karłowska-Kamzowa A. 1993 Nauczanie obrazowe na ziemiach polskich w XIV i XV w. na przykładzie malowideł ściennych, [in:] Literatura i kultura późnego średniowiecza w Polsce, ed. T. Michałowska, Warszawa, pp. 257–264.
Google Scholar

Karłowska-Kamzowa A. 2004 Malarstwo ścienne na Śląsku, [in:] Malarstwo gotyckie w Polsce. Synteza, eds. A.S. Labuda, K. Secomska, Warszawa, pp. 69–91.
Google Scholar

Katalog... 1970 Kärntner Kunst des Mittelalters aus dem Diözesanmuseum Klagenfurt. Ausstellung in der Österreichischen Galerie im Oberen Belvedere vom 22. 12. 1970 bis 12. 4. 1971 und in der Kärntner Landesgalerie, Klagenfurt vom 13. 5. bis 30. 6. 1971, Wechselausstellung der Österreichischen Galerie 65, Wien.
Google Scholar

Kliś Z. 2006 Pasja: cykle pasyjne Chrystusa w średniowiecznym malarstwie ściennym Europy Środkowej, Kraków.
Google Scholar

Knüvener P. 2011 Die spätmittelalterliche Skulptur und Malerei in der Mark Brandenburg, Worms.
Google Scholar

Kohlmorgen J. 2002 Der mittelalterliche Reiterschild. Historische Entwicklung von 975 bis 1350 und Anleitung zum Bau eines kampftauglichen Schildes, Wald-Michelbach.
Google Scholar

Kowalski P. 2007 Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa.
Google Scholar

Kozioł T. 1977 Konserwacja malowideł ściennych w Wichowie, typescript in the archive of Pracownia Konserwacji Zabytków, Poznań.
Google Scholar

Krása J. 1974 Rukopisy Václava IV, Praha.
Google Scholar

Krása J. 1974a Studie o Rukopisech Husitske Doby, “Umeni” 22, pp. 17–55.
Google Scholar

Kretzenbacher L. 1982 Maskenschild und Schildmasken. Gedanken zum gotischen Kreuzigungsfresko in der obersteirischen Utsch um 1400, “Zeitschrift der historischen Vereins für Steiermark” 73, pp. 45–79.
Google Scholar

Kretzenbacher L. 1987 Ein Maskenschild als rätselhaftes Bildsymbol und Heilsgewinnung St. Olafs zu Stiklestad 1030, “Fornvännen” 82, pp. 19–31.
Google Scholar

Laking G.F. 1917 An Early Work of Lucio Picinino, “The Burlington Magazine for Connoiseurs” 31/172, pp. 26–31.
Google Scholar

LeRoy A.H., Bridges S. 1959 Symbolism in Liturgical Art, New York.
Google Scholar

Lexicon... 1974 Lexicon der christlichen Ikonographie, Vol. 7, eds. E. Kirschbaum, W. Brunfels, Rom–Freiburg–Basel–Wien.
Google Scholar

Lutsch H. 1891 Die Kunstdankmäler des Reg.-Bezirk Liegnitz, Breslau.
Google Scholar

Marco Polo... 1995 Marco Polo. Das Buch der Wunder, comm. J. Richard, F. Avril, J. Monfrin, M.T. Gousset, M.H. Tesnière, Munich.
Google Scholar

Marek L. 2008 Broń biała na Śląsku XIV–XVI wiek, “Wratislavia Antiqua” 10, Wrocław.
Google Scholar

Matějček A. 1950 Česká malba gotická. Deskové malířství 1350–1450, 3rd edition, Praha.
Google Scholar

Michalak A., Kwaśniewicz, Wawrzyniak P. 2008 Salada typu niemieckiego ze zbiorów Lubuskiego Muzeum Wojskowego w Drzonowie koło Zielonej Góry, “Acta Militaria Mediaevalia” IV, pp. 199–221.
Google Scholar

Miodońska B. 2007 Józef z Arymatei – świadek Męki Chrystusa. Glosa do ikonografii tzw. antependium z Rudawy, [in:] Artifex doctus. Studia ofiarowane profesorowi Jerzemu Gadomskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, t. I, eds. W. Bałus, W. Walanus, M. Walczak, Kraków, pp. 97–105.
Google Scholar

Möller L.L. 1963 Die Wilden Leute des Mittelalters. Katalog zur Ausstellung vom 6. September bis zum 30. Oktober 1963, “Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg”, Hamburg.
Google Scholar

Musper H.T. 1961 Gotische Malerei nördlich der Alpen, Köln.
Google Scholar

Müller T. 1975 Ein früher gotischer Prunkdolch, “Pantheon” 33, pp. 203–207.
Google Scholar

Naredi-Rainer P., Madersbacher L. 2007 Kunst in Tirol, Innsbruck–Wien.
Google Scholar

Nickel H. 1972 ‘a harnes all gilte’. A Study of the Armor of Galiot de Genouilhac and the Iconography of Its Decorations, “Metropolitan Museum Journal” 5, pp. 75–124.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1512628

Nickel H. 1974 Ullstein Waffenbuch. Eine kulturhistorische Waffenkunde mit Markenverziehens, Ullstein–Berlin–Frankfurt–Wien.
Google Scholar

Nickel H., Pyhrr S., Tarassuk L. 1982 The Art of Chivarly. European Arms and Armour from The Metropolitan Museum of Art, New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1513644

Oakeshott R.E. 1991 Records of the Medieval Sword, Woodbridge.
Google Scholar

Pešina J. 1950 Česká malba pozdní gotiky a renesance. Deskové malířství 1450–1550, Praha. Pešina J. 1982 Mistr Vyšebrodského cyklu, Praha.
Google Scholar

České umĕni... 1970 České umĕni gotické 1350–1420, ed. J. Pešina, Praha.
Google Scholar

Petersen H. 1882 Et dansk Flag fra Unionstiden i Maria-Kirken i Lübeck, Copenhagen.
Google Scholar

Pyhrr S.W. 2003 Right Knee Defence for an Armor of Claude Gouffier, [in:] S.W. Pyhrr, D.J. LaRocca, M. Ogawa, Arms and Armor. Notable acquisitions 1991–2002, New York, pp. 12–13.
Google Scholar

Pyhrr S.W., Godoy J.A. 1998 Heroic Armor of the Italian Rennaisance: Filippo Negroli and Contemporaries, New York.
Google Scholar

Reverseau J.P. 1982 Musee de l’Arme Paris. Les armes et la vie, Paris–Barcelone–Lausanne–Londres–Milan–Montreal–New York–Stuttgart.
Google Scholar

Rohde A. 1922 Ein Dolchmesser des 14. Jahrhunderts im Hamburgischen Museum für Kunst und Gewerbe, “Zeitschrift für Waffen und Kostümkunde” 9, pp. 155–156.
Google Scholar

Russel B. 1972 A History of Western Philosophy, New York.
Google Scholar

Schiller G. 1968 Ikonographie der christlichen Kunst, Vol. 2: Die Passion Jesu Christi, Gütersloh.
Google Scholar

Schultes L. 2005 Die gotischen Flügelaltäre Oberösterreichs, Linz.
Google Scholar

Seibert J. 2007 Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postaci, symbole, Kielce.
Google Scholar

Springer C. 2010 Armour and masculinity in the Italian Renaissance, Toronto.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3138/9781442685765

Šmahel F. 2012 Diví lidé (v imaginaci) pozdního středověku, Praha.
Google Scholar

Tobler Ch.H. 2006 In Service of the Duke. The 15th Century Fighting Treatise of Paulus Kal, Highland Park.
Google Scholar

Tuchman B. 1978 A Distant Mirror: The Calamitous 14th Century, New York.
Google Scholar

Veenstra J.R., Laurens P. 1997 Magic and Divination at the Courts of Burgundy and France, New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004247376

White H. 1973 The Forms of Wildness: Archaeology of an Idea, [in:] The Wild Man Within: An Image in Western Thought from the Renaissance to romanticism, eds. E. Dudley, M.E. Novak, London, pp. 3–38.
Google Scholar

Wilckens von L. 1994 Das Mittelalter und die “Wilden Leute”, “Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst” 45, pp. 65–82.
Google Scholar

Wilson A., Joyce L.W. 1984 A Medieval Mirror: Speculum humanae salvationis, 1324–1500, Berkeley.
Google Scholar

Yamamoto D. 2000 The Boundaries of the Human in Medieval English Literature, Oxford.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198186748.001.0001

Żygulski Z. jun. 1978 Średniowieczna zbroja szydercza, [in:] Sztuka i ideologia XV wieku, ed. P. Skubiszewski, Warszawa, pp. 587–607.
Google Scholar

Żygulski Z. jun. 1984 Armour as a Symbolic Form, “Waffen und Kostümkunde” 26/2, pp. 77–95.
Google Scholar

Салтыков A.A. 1981 Mузей Древнерусского Искуссmва имени Андрея Рублева, Ленинград.
Google Scholar

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Michalak, A. (2012). W świecie średniowiecznych symboli. Wyobrażenie tarczy na fresku z kościoła pw. św. Marcina w Wichowie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica, (29), 184–208. https://doi.org/10.18778/0208-6034.29.10

Numer

Dział

Articles