Zbroja pawężników. Ikonografia a źródła pisane

Autor

  • Arkadiusz Przybyłok Institute of Archaeology, University of Lodz image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6034.29.14

Słowa kluczowe:

zbroja pawężnicza, późne średniowiecze, ikonografia, źródła pisane

Abstrakt

W przeciągu XV w. i w początkach wieku XVI pawężnicy stanowili mur chroniący oddziały strzelcze, będąc tym samym grupą najbardziej narażoną i w domyśle elitarną. Przerwanie ich linii w wielu wypadkach było zapewne początkiem końca oddziału. Stąd też można przypuszczać, iż na pawężnikach wywierano szczególną presję związaną z jakością noszonego przez nich uzbrojenia. W badaniach nad zbrojami pawężników pomocne są szczególnie źródła pisane. Korzystając z materiału zebranego przez T. Grabarczyka oraz A. Bołdyrewa, można podsumować statystycznie używane przez nich uzbrojenie. Pośród 1776 pawężników o określonym uzbrojeniu, 576 (32,4%) miało hełmy. W następnej kolejności należy wymienić 487 osób z myszką lub parą myszek, 250 walczących miało zaś szynkę/szynki, czyli osłonę nogi. Jedynie 35 zaciężnych chroniły rękawice płytowe, ośmiu napierśnik, pięciu obojczyk, trzech kirys i dwóch kolczugi. Liczba żołnierzy niechronionych oscyluje w granicach 30%.

Wiedzę o uzbrojeniu pawężników warto również poszerzyć o ikonografię: malowidła ścienne z kościoła św. Wawrzyńca ze Strzelnik, poliptyk z kościoła Joannitów ze Stargardu, Poliptyk Legnicki, Pasję z toruńskiego kościoła św. Jakuba. We wszystkich przypadkach pawężnicy mają pełne zbroje płytowe. Na obrazie Oblężenie Malborka z Dworu Artusa w Gdańsku zauważyć można około 25 pawężników, z których tylko jeden nagi nie ma hełmu. W 11 przypadkach hełmowi towarzyszy podbródek lub obojczyk, w 14 ochrona tułowia, a w 12 – płytowe osłony nóg. 14 z walczących ma również pełne osłony rąk. Baltazar Behem w swoim Kodeksie przedstawił dwóch pawężników w saladach. Szyję jednej z postaci ochrania kołnierz wykonany z kolczugi, w drugim przypadku jedynie tekstylny kaptur. Korpusy obu żołnierzy chronią napierśniki, ręce zaś – pełne naręczaki i rękawice. Na pochodzącym z 1. poł. XVI w. obrazie Bitwa pod Orszą widzimy maszerujące dwie grupy pawężników. Masa postaci i rozmiar tarcz utrudnia rozpoznanie uzbrojenia ochronnego, w związku z czym powiedzieć można jedynie, że najprawdopodobniej wszyscy oni noszą na głowach hełmy, a na ramionach obojczyki. Można jedynie przypuszczać, iż ówcześni artyści nie brali udziału w walkach, nie znali w pełni realiów pola bitwy. Obraz pawężnika nie musiał być w pełni wiarygodnym oddaniem jakiejś postaci, a ideą. Stąd, jako znacząca formacja, najczęściej byli zakuci w stal niczym elita rycerstwa.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Adamczewski M. 1989 Uzbrojenie zaciężnych rot pieszych Wojska Polskiego (1471–1500), „Rocznik Łódzki”, R. 39, pp. 249–257.
Google Scholar

Ameisenowa Z. 1961 Kodeks Baltazara Behema, Warszawa.
Google Scholar

Białostocki J. 1955 Zagadka „Bitwy pod Orszą”, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 1, pp. 80–98.
Google Scholar

Bołdyrew A. 2011a Pawęże w wojsku polskim w pierwszej połowie XVI w. (w świetle rejestrów popisowych piechoty zaciężnej), [in:] Non Sensistis Gladios. Studia ofiarowane Marianowi Głoskowi w 70. rocznicę urodzin, eds. O. Ławrynowicz, J. Maik, P.A. Nowakowski, Łódź, pp. 65–78.
Google Scholar

Denkstein V. 1965 Pavézy českého typu, t. III, „Sborník Národního muzea v Praze”, řada A 19, Praha.
Google Scholar

Grabarczyk T. 2000 Piechota zaciężna Królestwa Polskiego w XV wieku, Łódź.
Google Scholar

Kodeks... 2000 Miniatury z Kodeksu Baltazara Behema, Kraków.
Google Scholar

Kopania K. 2008 Duchowa wędrówka po Jerozolimie. Obraz pasyjny z kościoła św. Jakuba w Toruniu, „Biuletyn Historii Sztuki”, Vol. 70/1–2, pp. 91–112.
Google Scholar

Labuda A.S. 1979 Malarstwo tablicowe w Gdańsku w 2 poł. XV w., Warszawa.
Google Scholar

Machiavelli N. 2008 O sztuce wojny, Warszawa.
Google Scholar

Malarstwo... 2004 Malarstwo gotyckie w Polsce, Vol. 2, eds. A.S. Labuda, K. Secomska, Warszawa.
Google Scholar

Gotyckie malarstwo... 1984 Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce, ed. A. Karłowska-Kamzowa, Poznań.
Google Scholar

Nowakowski A. 1990 Uzbrojenie ochronne, [in:] Uzbrojenie w Polsce średniowiecznej 1350–1450, ed. A. Nadolski, Łódź.
Google Scholar

Nicolle D. 1995 Italian Medieval Armies 1300–1500, London.
Google Scholar

Szymczak J. 1989 Produkcja i koszty uzbrojenia rycerskiego w Polsce XIII–XV w., Łódź.
Google Scholar

Kutrzeba S. 1937 Polskie ustawy i artykuły wojskowe od XV do XVIII wieku, ed. S. Kutrzeba, Kraków.
Google Scholar

Wagner E., Drobná Z., Durdik J. 1960 Tracht, Wehr und Waffen des Späten Mittelalters (1350–1450), Praha.
Google Scholar

Wasiak W. 2009 Gotyckie malarstwo ścienne z kościoła św. Wawrzyńca w Strzelnikach, woj. opolskie jako źródło do historii uzbrojenia, Vol. 1–2, Łódź, typescript in Institute of Archeology University of Lodz.
Google Scholar

Żygulski Z. jun. 1978 Średniowieczna zbroja szydercza, [in:] Sztuka i ideologia XV wieku, ed. P. Skubiszewski, pp. 597–607.
Google Scholar

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Przybyłok, A. (2012). Zbroja pawężników. Ikonografia a źródła pisane. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica, (29), 261–269. https://doi.org/10.18778/0208-6034.29.14

Numer

Dział

Articles