Ikonografia uzbrojenia Słowian Zachodnich we wczesnym średniowieczu. Kilka uwag o wzorcach kulturowych na przykładzie tzw. zespołu Kodeksu wyszehradzkiego

Autor

  • Olgierd Ławrynowicz Instytut Archeologii, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6034.29.07

Słowa kluczowe:

ikonografia, broń, Polska, Czechy, zespół Kodeksu wyszehradzkiego, wczesne średniowiecze

Abstrakt

Wczesnośredniowieczne uzbrojenie z terenu Europy Środkowej doczekało się już licznych podsumowań. Do jego poznania wykorzystywane są niekiedy źródła ikonograficzne. Jednak kluczowym problemem jest kwestia, czy powstały one na miejscu i w pewnym stopniu wyobrażały miejscową rzeczywistość, czy też były importowane.

Zarówno we wczesnym, jak i późnym średniowieczu jedynym elementem łączącym dzieło z danym obszarem była się osoba finansująca powstanie dzieła, mająca wpływ na jego formę. W przypadku źródeł wczesnośredniowiecznych przedstawienia uzbrojenia zawężone są do konwencji motywów biblijnych i żywotów świętych i rzadko kiedy związane są z fundatorem w sposób bezpośredni. Dlatego też, niejako automatycznie, ogołocone są one z rodzimości tak typowej dla późnośredniowiecznej ikonografii sakralnej. Nie oznacza to jednak, że takich elementów nie ma. Mają one jednak inny, mniej dosłowny charakter, ukryty w doborze wykorzystywanych motywów religijnych, które „przemycały” elementy kultury dworskiej i rycerskiej, zaczątki której obecne były na dworach Przemyślidów i Piastów już w XI w. Przedstawienia te odzwierciedlać mogą więc aspiracje władców zachodniosłowiańskich w zakresie kultury dworskiej i rycerskiej.

Dlatego już na etapie doboru źródeł ikonograficznych służących przeprowadzeniu analizy ukazanego w nich uzbrojenia można uwzględnić dzieła powstałe poza Europą Środkową. Celem badań nie musi być więc identyfikacja „uzbrojenia Słowian Zachodnich”, ale określenie wzorca kulturowego ikonografii broni, z którą Słowianie mieli styczność, który wyrażał ich aspiracje oraz inspirował obyczaj rycerski i ceremoniał dworski. I tylko w takim sensie dzieła te mogą być źródłem do poszerzenia wiedzy o wczesnośredniowiecznym uzbrojeniu Słowian Zachodnich.

Dobrym przykładem omawianych źródeł ikonograficznych jest tzw. zespół Kodeksu wyszehradzkiego. Składa się on z czterech spokrewnionych ze sobą stylistycznie ksiąg liturgicznych powstałych najprawdopodobniej w dwóch ostatnich dekadach XI w. Są to evanglelistaria, dwa przechowywane w Polsce: Evangelistarium gnieźnieńskie i Evangelistarium płockie oraz dwa w Czechach: Kodeks wyszehradzki i Evangelistarium z katedry św. Wita.

Kodeks wyszehradzki powstał najprawdopodobniej w związku z koronacją Wratysława II w 1085 r. Zapewne przy okazji tej uroczystości katedra św. Vita otrzymała evangelistarium, które porusza tematykę apokaliptyczną. Mniej więcej w tym samym czasie powstały i dotarły do Polski Evangelistaria gnieźnieńskie i płockie, co było wynikiem ówczesnych silnych związków rodzinnych i politycznych Przemyślidów i Piastów.

Zapotrzebowanie na dworski i rycerski wzorzec kulturowy otoczenie Wratysława II i Władysława Hermana zaspokoić mogło zawartymi w wymienianych kodeksach scenami ukazującymi majestat władzy poprzez gesty czynione przy użyciu włóczni (fig. 1, 9b) i miecza (fig. 2–7, por. fig. 8).

Wątki zawarte w tzw. zespole Kodeksu wyszehradzkiego, poza swym czysto religijnym i dydaktycznym wydźwiękiem, ocierały się o ideologię rycerską, której ważnymi elementami było odwoływanie się do idei męczeństwa oraz obrony słabych. Miecz i włócznia pełnią tu pierwszoplanową rolę.

Ponieważ w księgach liturgicznych najistotniejszy był aspekt religijny, włócznia stanowi pierwszoplanowy symbol męczeństwa, śmierci i zmartwychwstania. Broń rycerska (miecz, włócznia, hełm i tarcza) wpleciona została także w cykl pasyjny (fig. 10–15). Oceniając uzbrojenie występujące w tych przedstawieniach, narzuca się standaryzacja stylistyczna broni zaczepnej oraz maniera w zróżnicowanym ukazywaniu uzbrojenia ochronnego: hełmów, detali konstrukcyjnych tarcz i pochew mieczowych.

Szczególnie wymownie znaczenie miecza przedstawione zostało w scenie sądu ostatecznego w Evangelistarium z katedry św. Wita (fig. 9a), w której z ust Chrystusa wychodzi miecz symbolizujący jego słowo, a więc jego władzę doczesną i duchową.

Powyższe przykłady scen z uzbrojeniem, chociaż pozornie skromne, niosły ze sobą bardzo silny impuls kulturowy. Należy bowiem zdawać sobie sprawę z faktu, że poza nielicznymi iluminacjami, płaskorzeźbami czy elementami rzemiosła artystycznego, elity zachodniosłowiańskie nie miały styczności z ikonograficznym programem symboliki broni. Nie jest przypadkiem, że motywy ukazywania władzy monarszej, widoczne w omawianych dziełach jak i w innych księgach liturgicznych, obecne też były na wizerunkach władców na monetach i pierwszych pieczęciach.

Tzw. zespół Kodeksu wyszehradzkiego traktowany może być jako źródło do poznania aspiracji w zakresie manifestowania majestatu przez zachodniosłowiańskich władców i raczej tylko w takim kontekście należy interpretować zawarte w nim przedstawienia uzbrojenia. Nowe wzorce kulturowe płynące z Zachodu także za sprawą iluminowanych kodeksów wzmacniały nacisk, jaki zaczęto w końcu XI w. przykładać do obyczaju rycerskiego i ceremoniału dworskiego. I właśnie z tego czasu pochodzą najwcześniejsze wzmianki o aktach pasowania na rycerza stanowiącego centralny punkt nowego, rycerskiego pojmowania symboliki broni.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Andrałojć M., Andrałojć M. 2007 O polskich bullach książęcych, „Inne oblicza historii” 1 (12), pp. 29–34.
Google Scholar

Chmielowiec S. 2003 Przedstawienia tzw. „zbroi szyderczej” w ikonografii średniowiecznej z terenu Małopolski, typescript of MA thesis written in the Institute of Archaeology, Lodz University.
Google Scholar

Codex... 1988 Codex Aueus Gnesnensis, ed. T. Dobrzaniecki, Warszawa.
Google Scholar

Černý P. 2004 Evangeliář zábrdovický a Svatovítská apokalypsa, Praha.
Google Scholar

Dalewski Z. 1997 Pasowanie na rycerza książąt polskich we wcześniejszym średniowieczu: znaczenie ideowe i polityczne, „Kwartalik Historyczny” 55/4, pp. 15–35.
Google Scholar

Dalewski Z. 1998 Władza, przestrzeń, ceremoniał. Ceremonia inauguracji władzy w Polsce w XIV i XV wieku, Warszawa.
Google Scholar

Flori J. 2003 Rycerze i rycerstwo w średniowieczu, Poznań.
Google Scholar

Friedl A. 1966 Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného Oráče v českém mythu, Praha.
Google Scholar

Gieysztor A. 1971 Bamberg i Polska w XI I XII wieku, „Studia Źródłoznawcze” 15, pp. 71–83.
Google Scholar

Iwańczak W. 2007 The Role of Arms in Gall’s and Kosmas’ Chronicles, „Fasciculi Archaeologiae Historicae” 20, pp. 71–82.
Google Scholar

Janowski A., Kurasiński T. 2009 Miecz i pochwa – razem i osobno. Wstęp do problematyki, [in:] Arma et Medium Aevum. Studia nad uzbrojeniem średniowiecznym, eds. P. Kucypera, P. Pudło, G. Żabiński, Toruń, pp. 74–115.
Google Scholar

Jasiński K. 1969 Dokument Władysława Hermana dla katedry bamberskiej, „Sprawozdania Towarzystwa Naukowego w Toruniu” 23, pp. 49–50.
Google Scholar

Kiersnowski R. 1988 Moneta w kulturze wieków średnich, Warszawa.
Google Scholar

Klinger K. 1966 Nieznany typ denara Bolesława Śmiałego, „Wiadomości Numizmatyczne” 10/2, pp. 95–99.
Google Scholar

Kovács L. 1970 Die Budapester Wikingerlanze (Geschichtsabriss der Ungarische Königslanze), “Acta Archaeologica Academiae Scientiarum Hungaricae” 22, pp. 123–145.
Google Scholar

Kovács L. 1976 Zur Datung der Münzen mit der Umschrift Landea Regis, “Acta Archaeologica Academiae Scientiarum Hungaricae” 28, pp. 12–145.
Google Scholar

Kurasiński T. 2005 Broń w kręgu znaczeń. O grotach włóczni skrzydełkowych znalezionych w grobach na terenie Polski wczesnośredniowiecznej, „Sprawozdania Archeologiczne” 57, pp. 197–213.
Google Scholar

Květ J. 1966 Une Apocalypse du XIe siècle de la Bibliothèque capitulaire Saint-Guy de Prague, [in:] Mélanges offerts à René Crozet, vol. I, eds. P. Gallais, Y.-F. Riou, Poitiers, pp. 241–251.
Google Scholar

Ławrynowicz O. 2005 Treści ideowe broni rycerskiej w Polsce wieków średnich, „Acta Archaeologica Lodziensia” 51, Łódź.
Google Scholar

Ławrynowicz O. 2011 Uzbrojenie indywidualne w „Kronice” Thietmara z Merseburga, [in:] Cum Arma per Aeva. Uzbrojenie indywidualne na przestrzeni dziejów, eds. P. Kucypera, P. Pudło, Toruń, pp. 9–32.
Google Scholar

Merhautová A. 1997 Kodex zv. vyšehradský, místo a data jeho vzniku a objednavatel, [in:] Život v archeologii středověku, eds. J. Kubková, J. Klápště, M. Ježek, P. Meduna, Praha.
Google Scholar

Merhautová A., Třeštík D., Paul P. 1984Románské umění v Čechách a na Moravě, Praha.
Google Scholar

Merhautová A., Spunar P. 2006 Korunovační evangelistář prvního českého krále, Praha.
Google Scholar

Michałowski R. 1993 Princeps fundator. Studium z dziejów kultury politycznej w Polsce X–XIII wieku, Warszawa.
Google Scholar

Nadolski A. 1954 Studia nad uzbrojeniem polskim w X, XI i XII wieku, „Acta Archaeologica Lodziensia” 3, Łódź.
Google Scholar

Nadolski A. 1994 Lądowa technika wojskowa od połowy X do połowy XII wieku, [w:] Polska technika wojskowa do 1500 r., ed. A. Nadolski, Warszawa, pp. 31–107.
Google Scholar

Nowakowski A. 1991 Uzbrojenie średniowieczne w Polsce (na tle środkowoeuropejskim), Toruń.
Google Scholar

Nowakowski A. 2003 Charakterystyka podstawy źródłowej, [in:] Uzbrojenie w Polsce średniowiecznej 1450–1500, ed. A. Nowakowski, Toruń, pp. 10–15.
Google Scholar

Nowakowski A. 2005 Wojskowość w średniowiecznej Polsce, Malbork.
Google Scholar

Petersen J. 1919 De norske vikingesverd. En typologisk-kronologisk studie over vikingetidens vaaben, Kristiania.
Google Scholar

Piech Z. 1993 Ikonografia pieczęci Piastów, Kraków.
Google Scholar

Piech Z. 2001 Prawda, konwencja i treści ideowe w polskich źródłach ikonograficznych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” 28, pp. 9–30.
Google Scholar

Piekosiński F. 1902 Najdawniejszy dokument polski, „Wiadomości Numizmatyczno-Archeologiczne” 4, pp. 495–502.
Google Scholar

Piekosiński F. 1906 Pieczęcie polskie wieków średnich, doby piastowskiej, Uzupełnienie I, „Herold Polski”, pp. 1–32.
Google Scholar

Pietrusińska M. 1971 Katalog i bibliografia zabytków, [in:] Sztuka polska przedromańska i romańska do schyłku XIII w., ed. M. Walicki, Warszawa, pp. 677–839.
Google Scholar

Stejskal K. 1992 Vyšehradský kodex a jeho místo v ottonském umění, [in:] Královský Vyšehrad. Sborník příspěvků k 900. výročí úmrtí prvního českého krále Vratislava II (1061– 1092), eds. J. Huber et al, Praha, pp. 26–43.
Google Scholar

Strzyż P. 2006 Uzbrojenie we wczesnośredniowiecznej Małopolsce, „Acta Archaeologica Lodziensia” 52, Łódź.
Google Scholar

Sawicka S. 1938 Les principaux manuscrits a peintures de la Bibliotheque Nationale de Varsovie, du château Royal et des Bibliotheques des Zamoyski a Varsovie, du Séminaire de Plock et du chapitre de Gniezno, „Bulletin de la Société Française de Reproductions de Manuscrits a Peintures” 19, Paris.
Google Scholar

Schramm P.E. 1966 Herrschaftszeichen und Staatssymbolik. Beiträge zu ihrer Geschichte vom dritten zum sechzehnten Jahrhundert, „Schriften der MGH” 13/II, Stuttgart.
Google Scholar

Schramm P.E. 1969 Kaiser, Könige und Päpste. Gesammelte Aufsätze zur Geschichte des Mittelalters, vol. 3, Stuttgart.
Google Scholar

Skwierczyński K. 1994 Treści ideowe monet królewskich Bolesława Szczodrego, „Wiadomości Nuzmizmatyczne” 38/3–4, pp. 141–55.
Google Scholar

Szymczak J. 2001 Uzbrojenie w świetle źródeł pisanych w Polsce do połowy XIII w., „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica” 23, pp. 87–100.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6034.23.1.07

Szymczak J. 2009 Miecz w polskich źródłach średniowiecznych, [in:] Краеугольный камень. Археология, история, искусство, культура России и сопредельных стран, eds. E.N. Nosov, S.W. Beleckij, Sankt-Petersburg–Moskva, pp. 494–504.
Google Scholar

Walicki M. 1971 Wyposażenie dworu i kościoła, [in:] Sztuka polska przedromańska i romańska do schyłku XIII w., ed. M. Walicki, Warszawa, pp. 249–303.
Google Scholar

Żygulski Z. Jr. 1978 Średniowieczna zbroja szydercza, [in:] Sztuka i ideologia XV wieku, ed. P. Skubiszewski, Warszawa, pp. 587–607.
Google Scholar

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Ławrynowicz, O. (2012). Ikonografia uzbrojenia Słowian Zachodnich we wczesnym średniowieczu. Kilka uwag o wzorcach kulturowych na przykładzie tzw. zespołu Kodeksu wyszehradzkiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica, (29), 123–144. https://doi.org/10.18778/0208-6034.29.07

Numer

Dział

Articles