Estetyczne fundamenty polityki w koncepcji Wilhelma von Humboldta
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6069.102.02Słowa kluczowe:
klasyczny liberalizm, preromantyzm, romantyzm, koncepcja BildungAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest oparta na estetycznej idei samodoskonalenia (niem. Bildung) koncepcja polityczna przedstawiciela preromantyzmu niemieckiego Wilhelma von Humboldta. Autor zwraca uwagę, że charakterystyczna dla preromantyzmu i romantyzmu niemieckiego koncepcja estetyczna wprowadziła nowy paradygmat w zakresie postrzegania twórczości artystycznej. Klasyczna wizja sztuki jako naśladownictwa za sprawą zradykalizowanej przez preromantyków i romantyków niemieckich Kantowskiej filozofii podmiotu została przeformułowana w filozofię kreacji artystycznej pojmowanej jako ekspresja indywidualności i oryginalności artysty. Na tym nowym estetyczno-indywidualistycznym paradygmacie Wilhelm von Humboldt oparł swoją klasycznie liberalną wizję państwa minimalnego. Estetyczna koncepcja Bildung stała się w ten sposób fundamentem filozofii politycznej.
Pobrania
Bibliografia
Beiser, Frederick. 1992. Enlightenment, Revolution, and Romanticism. The Genesis of Modern Political Thought, 1790–1800. Cambridge MA: Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674418974
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674418974
Berlin, Isaiah. 2004. Korzenie romantyzmu. Tłum. Anna Bartkowicz. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Chmieliński, Maciej. 2004. Atomizm a indywidualizm. Rozważania nad myślą polityczną i prawną Wilhelma von Humboldta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Chmieliński, Maciej. 2020. „Legal ‘Determinism’ or Legal ‘Creationsm’? Conservative-Communitarian Versus Contractarian Approaches to Legal Change”. W The Philosophy of Legal Change. Theoretical Perspectives and Practical Processes. Red. Maciej Chmieliński, Michał Rupniewski. 77–96. London–New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429504709-6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429504709-6
Citkowska-Kimla, Anna. 2010. Romantyzm polityczny w Niemczech. Reprezentanci, idee, model. Kraków: Księgarnia Akademicka. https://doi.org/10.12797/9788376380063
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788376380063
Humboldt, Wilhelm von. 1946. Über die Grenzen der Wirksamkeit des Staates. Nürnberg: Verlag Hans Carl.
Google Scholar
Humboldt, Wilhelm von. 2001. „Myśli o urządzeniu państwa spisane pod wpływem nowej konstytucji francuskiej”. Tłum. Ewa Namowicz. W Państwo a społeczeństwo. Wizje wspólnot niemieckich od oświecenia do okresu restauracji. Red. Tadeusz Namowicz. 184–193. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Kant, Immanuel. 1964. Krytyka władzy sądzenia. Tłum. Jerzy Gałecki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Łempicki, Zygmunt. 1966. Renesans, oświecenie, romantyzm i inne studia z historii literatury. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Maistre de, Joseph. 1936. Considérations sur la France. Paris: VRIN.
Google Scholar
Menze, Clemens. 1972. „Grundzüge der Bildungsphilosophie Wilhelm von Humboldts”. W Bildung und Gesellschaft. Zum Bildungsbegriff von Humboldt bis zur Gegenwart. Red. Hans Steffen. 5–28. Göttingen: Vanderhoeck&Ruprecht.
Google Scholar
Ostermann, Reiner. 1993. Die Freiheit des Individuums. Eine Rekonstruktion der Gesellschaftstheorie Wilhelm von Humboldts. Frankfurt am Main–New York: Campus-Verlag.
Google Scholar
Platon. 1997. Państwo, Prawa. Tłum., wstęp i komentarz Władysław Witwicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Google Scholar
Simmel, Georg. 1917. Grundfragen der Soziologie (Individuum und Gesellschaft). Berlin–Leipzig: G.J. Göschen.
Google Scholar
Troeltsch, Ernst. 1957. „The Ideas of Natural Law and Humanity in World Politics”. W Natural Law and Theory of Society, 1500–1800. Red. Otto Gierke. Boston: Beacon Press.
Google Scholar
Watson, Alan. 2001. Society and Legal Change. Philadelphia: Temple University Press.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.