Analiza porównawcza praktycznego wykorzystania internetu w działaniach marketingowych uczelni wyższych w Polsce i na Ukrainie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.14

Słowa kluczowe:

instytucja szkolnictwa wyższego, działania marketingowe, marketing internetowy, komunikacja marketingowa, podobieństwa strukturalne, wariacje, korelacja rang

Abstrakt

W warunkach ery informacyjnej zwiększa się rola szkolnictwa wyższego w systemie czynników stymulujących postęp społeczny, wzrasta też poziom konkurencji w środowisku dostawców tych usług. Wymaga to dywersyfikacji polityki marketingowej instytucji szkolnictwa wyższego, jej digitalizacji i integracji w przestrzeni wirtualnej. W celu zbadania roli narzędzi internetowych i ich znaczenia w działaniach marketingowych przeprowadzono badania ankietowe wśród menedżerów i specjalistów instytucji szkolnictwa wyższego na Ukrainie i w Polsce. Uzyskane dane posłużyły jako podstawa do badania poziomu zmienności, podobieństwa struktur i ogólnej spójności odpowiedzi respondentów z tych dwóch krajów. Zweryfikowano hipotezy dotyczące braku istotnych różnic między przewidywaną rolą Internetu w działalności marketingowej instytucji szkolnictwa wyższego w Polsce i na Ukrainie, spójności odpowiedzi respondentów z tych dwóch krajów na temat poziomu rozpowszechnienia praktyk korzystania z Internetu w działaniach marketingowych instytucji szkolnictwa wyższego oraz docierania przez Internet do potencjalnych studentów przez szkoły wyższe z uwzględnieniem czynników geograficznych. Dominująca cecha Internetu – szybki dostęp do informacji – umożliwia skuteczne działania marketingowe. Osoby zarządzające szkołami wyższymi powinny zwiększyć świadomość pracowników działów marketingu w zakresie korzystania z Internetu w celu rozszerzenia świadczenia usług edukacyjnych, zintensyfikowania interakcji z klientami, przyciągnięcia sponsorów, promowania własnych marek, badań rynku i tym podobnych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bartosik-Purgat, M. (2018), Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Beztelesna, L., Vasyliv, V. (2016), Internet marketing as a formation resource of image policy and competitiveness of University, “Herald of the National University of Water and Environmental Engineering, Rivne”, Vol. 3 (75), pp. 17–29.
Google Scholar

Buchnowska, D. (2013), Activity of the best Polish universities on the Facebook social network, “Economic Problems of Services”, Vol. 105, pp. 605–614.
Google Scholar

Daynovskyy, Y., Semak, B., Boychuk, I. (2018), Digital communication strategies in marketing of higher education services, “Visnyk of Lviv Trade and Economic University. Economic Sciences”, Vol. 56, pp. 5–11. https://doi.org/10.36477/2522-1205-2018-56-01
Google Scholar

Hall, H., Peszko, K. (2016), Social media as a relationship marketing tool of modern university, “Marketing i Zarządzanie”, Vol. 5 (46), pp. 41–56. https://doi.org/10.18276/miz.2016.46-05
Google Scholar

Illiashenko, S. (2014), Internet-marketing of scientifically-educational services. “Scientific works of Donetsk National Technical University. Economic series”, Vol. 4, pp. 271–277.
Google Scholar

Kisiołek, A. (2018), Internet advertising as a marketing tool of higher education institutions in Poland, “Visnyk of Academician Stepan Demianchuk International University of Economics and Humanities in Rivne”, Vol. 2 (20), pp. 51–59.
Google Scholar

Kisiołek, A., Karyy, O., Prokopenko, O. (2018), Online marketing of higher education institutions of Poland and the Ukraine in the light of research, “Visnyk of Lviv Polytechnic National University. Series of Logistic”, Vol. 892, pp. 105–113.
Google Scholar

Mozgova, G., Kolosovska, O., Onishchenko, V. (2017), Use of the mobile application “INSTAGRAM” as an Internet marketing tool for social communications to promote the brand of higher education institutions and their subdivisions, “Scientific Herald of Kherson State University”, Vol. 23 (2), pp. 77–82.
Google Scholar

Petrunya, Y., Petrunya, V. (2018), The environment of university activity and marketing aspects of management, “Scientific View: Economics and Management”, Vol. 2 (60), pp. 115–121. https://doi.org/10.32836/2521-666X/2018-2-60-16
Google Scholar

Prosovych, O., Botsman, Y. (2018), Marketplace as a digital marketing tool, “Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues”, Vol. 5, No. 897, pp. 32–38. https://doi.org/10.23939/semi2018.01.032
Google Scholar

Smyczek, S., Matysiewicz, J. (2015), New Media in Higher Education Market, Publishing House of the University of Economics in Katowice, Katowice.
Google Scholar

The 7 hottest higher ed digital marketing trends for 2019. Retrieved from: https://www.higher-education-marketing.com (accessed: 10.07.2019).
Google Scholar

The Most Important 2019 Higher Education Marketing Trends. Retrieved from: https://linchpinseo.com/marketing-trends-in-higher-education/ (accessed: 10.07.2019).
Google Scholar

Wojciechowska, I. (2018), The Scale of Using Social Media by Universities in Poland, “Modern Management Review”, Vol. 25 (1), pp. 169–182.
Google Scholar

Zabolotskiy, А. (2016), Internet marketing of Distance Learning in Ukrainian Universities (for example, the University of Economics and Law “Krok”). “Youth and the Market”, Vol. 3 (164), pp. 164–167.
Google Scholar

Zhehus, О. (2018), Forming of the Social Media Marketing strategy of higher education institutions, “Marketing and Digital Technologies”, Vol. 2 (2), pp. 58–75. https://doi.org/10.15276/mdt.2.2.2018.5
Google Scholar

Opublikowane

2020-06-23

Jak cytować

Kisiołek, A., Karyy, O., & Нalkiv L. (2020). Analiza porównawcza praktycznego wykorzystania internetu w działaniach marketingowych uczelni wyższych w Polsce i na Ukrainie. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 23(2), 87–102. https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.14

Numer

Dział

Artykuły