Analiza jakości usług turystycznych w regionie kołobrzeskim z wykorzystaniem modeli szeregów czasowych
DOI:
https://doi.org/10.2478/v10103-012-0024-8Abstrakt
Celem niniejszej pracy jest analiza jakości świadczonych usług w zależności od szeregu czynników: ceny pobytu w hotelu, jakości usług hotelarskich (czystość w pokoju, rejestracja pobytu, informowanie klientów itp.), jakości usług gastronomicznych (oferty gastronomiczne), ilości i jakości usług sanatoryjno-rehabilitacyjnych z wykorzystaniem metod szeregów czasowych oraz prognozowania oceny jakości świadczonych usług. Badania były przeprowadzone na podstawie ankietowania gości zagranicznych z 13 hoteli regionu kołobrzeskiego, razem powyżej 1400 ankiet w zależności od wieku i płci ankietowanych. Dla ustalenia prawidłowości statystycznych zastosowano różne modele ekonometryczne. Po pierwsze, ocenianie jakości pobytu w hotelach przez klientów było rozpatrywane w przestrzeni czasowej 2006-2009 jako proces stochastyczny. Ustalono, że procesy są niestacjonarne, dlatego badanie bylo przeprowadzone na podstawie modelu ARIMA(1,1,1). Badania i prognozy pozwalają zrobić wniosek, że modele szeregów czasowych mogą oszacować trend, występujący dla badanego wskaźnika, natomiast błąd prognozowania jest dość wysoki (do 30%). Podobne wyniki były otrzymane rownież podczas badania ocen jakości pobytu w hotelach w zależności od płci badanych. Zaznaczymy, że średnia wartość ocen mężczyzn jest wyższa niż średnia ocen kobiet. Szeregi czasowe dla badanych zmiennych miały stopien zintegrowania I(1). Została ustalona znaczna więź integracyjna między oceną pobytu w hotelu oraz ilością odwiedzin wybranego hotelu, kiedy turyści nie po raz pierwszy odwiedzający hotel przeważnie wystawiają wysokie oceny jakości pobytu w hotelu. Wynikiem badania zależności długookresowej pobytu w hotelu od czasu trwania procedury zameldowania jest bardza wysoka współzależność oceny pobytu od oceny czasu trwania procedury zameldowania. Cena pobytu w hotelu negatywnie wpływa na ocenę pobytu w hotelu, natomiast usługi sanatoryjne i gastronomiczne odbierane są jako standard i nieznacznie wpływają na ocenę pobytu w hotelu. Przeprowadzone badania wskazują, że metody szeregów czasowych mogą być skutecznie zastosowane w badaniu wskaźników turystycznych i ocenie jakości usług hotelarskich.
Pobrania
Bibliografia
Akaike, H. (1974), A New Look at the Statistical Model Identification, ‘I.E.E.E. Transactions on Automatic Control’, 19
Google Scholar
Box, G.E.P., Jenkins G.M. (1976), Time Series Analysis: Forecasting and Control, Holden Day, San Francisco
Google Scholar
Charemza W.W., Deadman D.F. (1997), Nowa ekonometria [New econometrics], PWE, Warszawa
Google Scholar
Dickey D.A., Fuller W.A. (1979), Distribution of the Estimators for Autoregressive Time Series with a Unit Root, ‘Journal of the American Statistical Association’, 74
Google Scholar
Dłubakowska–Puzio E.K., Karpuk M., Puzio K. (2009), Przyszłość uzdrowiska Kołobrzeg w obliczu ogólnoświatowych zjawisk kryzysowych [The future of Kołobrzeg resort in the face of global crisis phenomena], [in:] M.Malicki, S.Bilan (ed.) Polityka gospodarcza, społeczna i ekologiczna w dobie kryzysu światowego [The economic, social and ecological policy in times of global crisis], Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin-Kijów
Google Scholar
Engle R. F., Granger C. W. J. (1987), Co-integration and error correction: Representation, estimation, and testing, ‘Econometrica’, 55
Google Scholar
http://gretl.sourceforge.net/
Google Scholar
Kwiatkowski D., Phillips P. C. B., Schmidt P., Shin Y. (1992), Testing the Null Hypothesis of Stationarity against the Alternative of a Unit Root, ‘Journal of Econometrics’, 54
Google Scholar
Ljung G.M., Box G.E.P. (1978), On a Measure of Lack of Fit in Time Series Models, ‘Biometrika’, 65
Google Scholar
Maddala G.S. (2006), Ekonometria [Econometrics], PWN, Warszawa
Google Scholar
Woźniak R. (2009), Pozycja konkurencyjna Kołobrzegu w świetle najnowszych badań empirycznych [The competitive position of Kołobrzeg in the light of recent empirical research], [in:] J. Chotkowski (ed.) Marketing w rozwoju turystyki [Marketing in tourism development], Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.