Rynki książki w Europie wobec wyzwań Jednolitego Rynku Cyfrowego
DOI:
https://doi.org/10.2478/cer-2019-0019Słowa kluczowe:
rynek książki, e‑booki, prawo europejskie, Jednolity Rynek Cyfrowy, prawo autorskieAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja wyzwań związanych z cyfryzacją i jednolitym rynkiem cyfrowym dla rynków książek w Europie. Pytania badawcze są związane z charakterem tych wyzwań i wpływem na europejskie rynki książki z jednej strony tych wyzwań, a z drugiej działań instytucji unijnych. Prowadzi to do hipotezy, że rynki książki w Europie stoją przed wyzwaniami związanymi z cyfryzacją o charakterze technologicznym, ekonomicznym, prawnym, politycznym i sądowniczym. W związku z tym kluczową metodą badawczą będzie analiza tych wyzwań i działań podejmowanych przez instytucje UE. Rynek książki w Europie charakteryzuje się zróżnicowaniem i fragmentacją w porównaniu z np. rynkiem amerykańskim i wobec rozwoju rynków książki w tzw. gospodarkach wschodzących traci udział w światowym rynku książki. W ciągu ostatniej dekady kurczył się w latach 2008–2013, żeby odnotować odbicie po 2014 r. Na jego tle polski rynek książki sukcesywnie maleje. Rynek e‑booków, dynamiczny rozwijający się w latach 2009–2014 (często kosztem książek papierowych), osiągnął poziom ok. 6–7% całego rynku książki w Europie. Wobec postępujących procesów cyfryzacji Unia Europejska przystąpiła do realizacji Strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego, który wpływa również na europejski rynek książki poprzez przyjmowane w jego ramach dyrektywy i rozporządzenia wspólnotowe. Kształtują one europejskie prawo autorskie, które wprowadzając wyjątki i ograniczenia, implementowane w różnym stopniu w poszczególnych krajach członkowskich, oddziaływają na modele biznesowe europejskich wydawców. Dodatkowo na działalność autorów i wydawców wpływ ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W związku z tym instytucje unijne, poprzez dyrektywę w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym, starają się stworzyć odpowiednie ramy prawne dla utworów niedostępnych w obrocie handlowym czy potwierdzające prawo do godziwej rekompensaty za dozwolony użytek prywatny wydawców. Oddzielną kwestią pozostaje tzw. e‑lending związany z możliwością wypożyczania książek elektronicznych. Rozwój rynku publikacji elektronicznych ograniczał brak możliwości stosowania preferencyjnych stawek VAT, co zostało ostatecznie rozwiązane przez Parlament Europejski i Radę w latach 2017–2018. Instytucje europejskie wywierają wpływ na rynek książki w Europie, gdzie ostatnio Komisja Europejska stara się rozwiązać problemy wynikłe z interpretacji dotychczasowych dyrektyw przez Trybunał Sprawiedliwości UE.
Pobrania
Bibliografia
Comte, J. (2017), Row between EU ministers halts e‑book tax rate, EUobserver, 19 June, https://euobserver.com/economic/138276 (accessed: 30.08.2018).
Google Scholar
Dobrołęcki, P. (2016), The Polish Book Market 2016, Instytut Książki, https://instytutksiazki.pl/en/polish‑book‑market,7,reports,18,polish‑book‑market–2016,36.html (accessed: 29.08.2018).
Google Scholar
European Commission (2011), Copyright: Commission brokers agreement to increase the number of out‑of‑commerce books being made available again, Brussels, http://europa.eu/rapid/press‑release_IP–11–1055_en.htm?locale=en (accessed: 31.08.2018).
Google Scholar
European Commission (2015), A Digital Single Market for Europe: Commission sets out 16 initiatives to make it happen, Brussels, http://europa.eu/rapid/press‑release_IP–15–4919_en.htm (accessed: 30.08.2018).
Google Scholar
European Commission (2016), State of the Union 2016: Commission proposes modern EU copyright rules for European culture to flourish and circulate, Strasbourg, http://europa.eu/rapid/press‑release_IP–16–3010_en.htm (accessed: 30.08.2018).
Google Scholar
European Commission (2017), Commission Staff Working Document Accompanying the document Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Mid‑Term Review on the implementation of the Digital Single Market Strategy A Connected Digital Single Market for All, SWD/2017/0155final, Brussels, https://eur‑lex.europa.eu/legal‑content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017SC0155&rid=1 (accessed: 30.08.2018).
Google Scholar
European Council (2018), Electronic publications: Council adopts reform allowing reduced VAT rates, https://www.consilium.europa.eu/en/press/press‑releases/2018/11/06/electronic‑publications‑council‑adopts‑reform‑allowing‑reduced‑vat‑rates/?utm_source=dsms‑auto&utm_medium=email&utm_campaign=E‑publikacje:+Rada+przyjmuje+reformę+umożliwiającą+obniżenie+VAT# (accessed: 13.12.2018).
Google Scholar
Federation of European Publishers (FEP 2017), The Book Sector in Europe: Facts and Figures 2017, https://fep‑fee.eu/The‑Federation‑of‑European–844 (accessed: 28.08.2018).
Google Scholar
International Federation of Reproduction Rights Organisations, World Intellectual Property Organization (IFRRO/WIPO 2017), International Survey on Text and Image Copyright Levies. 2016 Edition, 2017, http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_1042_2017.pdf (accessed: 30.08.2018).
Google Scholar
Juncker, J.‑C. (2014), A New Start for Europe: My Agenda for Jobs, Growth, Fairness and Democratic Change. Political Guidelines for the next European Commission, Strasbourg, https://ec.europa.eu/commission/sites/beta‑political/files/juncker‑political‑guidelines‑speech_en.pdf (accessed: 30.08.2018).
Google Scholar
Katsarova, I. (2016), E‑Books: Evolving markets and new challenges, European Parliamentary Research Service, http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2016/577954/EPRS_BRI(2016)577954_EN.pdf (accessed: 28.08.2018).
Google Scholar
Maciejewski, J. (2012), Książka out‑of‑commerce, „Biblioteka Analiz”, No. 7.
Google Scholar
Memorandum of Understanding Key Principles on the Digitisation and Making Available of Out‑of‑Commerce Works, Brussels, 20 September 2011, http://ec.europa.eu/internal_market/copyright/docs/copyright‑infso/20110920‑mou_en.pdf (accessed: 31.08.2018).
Google Scholar
Simon, J.P., de Prato G. (2012), Statistical, Ecosystems and Competitiveness Analysis of the Media and Content Industries: The Publishing Industry, European Commission, http://is.jrc.ec.europa.eu/pages/ISG/documents/BookReportwithcovers.pdf (accessed: 28.08.2018).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.