Zachowania konsumentów na rynku usług noclegowych – porównanie Wiednia, Bratysławy i Pragi w 2018 roku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-2008.24.16

Słowa kluczowe:

usługi noclegowe, zachowania konsumentów, elastyczność cenowa, Wiedeń, Bratysława, Praga

Abstrakt

Celem artykułu jest porównanie trzech rynków usług noclegowych przy użyciu danych empirycznych pochodzących z ponad 250 obiektów noclegowych usytuowanych w trzech miejscowościach (Wiedeń, Bratysława, Praga). Na podstawie danych dziennych dokonano ich porównania dla okresów miesięcznych w 2018 roku. Porównania dokonano na podstawie trzech podstawowych kryteriów – obłożenia, średniej stawki dziennej oraz wskaźnika cenowej elastyczności popytu. Elastyczność cen zmierzono za pomocą analizy regresji log‑log. Kluczowe wnioski z porównania są następujące: (1) Rynki wiedeński i praski są podobne pod względem obłożenia i współczynnika elastyczności cenowej. Z kolei rynek w Bratysławie wykazywał istotne statystycznie różnice w porównaniu z pozostałymi dwoma rynkami pod względem wszystkich badanych kryteriów. (2) Rynek w Bratysławie działał w znacznie niższym przedziale cenowym w porównaniu z innymi analizowanymi rynkami. W dłuższej perspektywie rynek ten charakteryzował się także mniejszym obłożeniem. (3) Rynki w Wiedniu i Pradze reagowały bardziej dynamicznie zmianą cen na zmiany w zachowaniu konsumentów. (4) Zidentyfikowano tak zwany „efekt listopada”, w którym wszystkie wskaźniki na wszystkich rynkach zachowywały się nietypowo. (5) Cechą wspólną wszystkich rynków jest to, że w długim okresie wykazywały one nieelastyczny cenowo popyt, a na przełomie roku wszystkie te kraje zmagały się z paradoksem Giffena.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Aalen, P., Iversen E.K., Jakobsen, E.W. (2019), Exchange rate fluctuations and demand for hotel accommodation: panel data evidence from Norway, “Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism”, 19 (2), pp. 210–225, https://doi.org/10.1080/15022250.2018.1482566
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/15022250.2018.1482566

Abrate, G., Nicolau, J.L., Viglia, G. (2019), The impact of dynamic price variability on revenue maximisation, “Tourism Management”, 74, pp. 224–233, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.03.013
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.03.013

Ahn, Y.‐J., Baek, U., Lee, B.C., Lee, S.K. (2018), An almost ideal demand system (AIDS) analysis of Korean travelers” summer holiday travel expenditure patterns, “International Journal of Tourism Research”, 20 (6), pp. 768–778, https://doi.org/10.10 02/jtr.2229
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.2229

Akbaba, A. (2006), Measuring service quality in the hotel industry: A study in a business hotel in Turkey, “International Journal of Hospitality Management”, 25 (2), pp. 170–192, http://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.08.006
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.08.006

Assaf, A.G., Barros, C.P., Josiassen, A. (2010), Hotel efficiency: a bootstrapped metafrontier approach, “International Journal of Hospitality Management”, 29 (3), pp. 468–475, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.10.020
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.10.020

Baldassin, L., Gallo, M., Mattevi, E. (2017), Tourism in European cities, “Tourism Economics”, 23 (1), pp. 3–28, http://doi.org10.5367/te.2015.0494
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5367/te.2015.0494

Barros, C.P. (2005), Measuring efficiency in the hotel sector, “Annals of Tourism Research”, 32 (2), pp. 456–477, https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.07.011
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.07.011

Barros, C.P., Dieke, P. (2008), Technical efficiency of African hotels, “International Journal of Hospitality Management”, 27 (3), pp. 438–447, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2007.11.004
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2007.11.004

Dioko, L. (Don) A.N., So, S.‑I. (Amy) (2012), Branding destinations versus branding hotels in a gaming destination – Examining the nature and significance of co‑branding effects in the case study of Macao, “International Journal of Hospitality Management”, 31 (2), pp. 554–563, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.07.015
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.07.015

Dorta‑Afonso, D., Hernández‑Martín, R. (2015), Subnational tourism competitiveness performance. The Canary Islands vs. the German Länder, “European Journal of Tourism Research”, 10, pp. 51–63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.54055/ejtr.v10i.177

Goolsbee, A., Petrin, A. (2004), The Consumer Gains from Direct Broadcast Satellites and the Competition with Cable TV, “Econometrica”, 72 (2), pp. 351–381, https://doi.org/10.1111/j.1468-0262.2004.00494.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0262.2004.00494.x

Hsieh, L.F., Lin, L.H. (2010), A performance evaluation model for international tourist hotels in Taiwan – An application of the relational network DEA, “International Journal of Hospitality Management”, 29 (1), pp. 14–24, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.04.004
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.04.004

Ivanov, S., Ivanova, M. (2016), Do hotel chains improve destination’s competitiveness?, „Tourism Management Perspectives”, 19 (A), pp. 74–79, https://doi.org/10.1016/j.tmp.2016.04.007
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2016.04.007

Ivanov, S., Webster, C. (2013), Globalisation as a driver of destination competitiveness, “Annals of Tourism Research”, 43, pp. 628–633, https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.07.010
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.07.010

Kim, H.B., Kim, W.G. (2005), The relationship between brand equity and firms” performance in luxury hotels and chain restaurants, “Tourism Management”, 26 (4), pp. 549–560, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.03.010
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.03.010

Mendieta‑Peñalver, L.F., Perles‑Ribes, J.F., Ramón‑Rodríguez, A.B., Such‑Devesa, M.J. (2016), Is hotel efficiency necessary for tourism destination competitiveness? An integrated approach, “Tourism Economics”, 24 (1), pp. 3–26, https://doi.org/10.5367/te.2016.0555
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5367/te.2016.0555

Morlotti, C., Cattaneo, M., Malighetti, P., Redondi, R. (2017), Multi‑dimensional price elasticity for leisure and business destinations in the low‑cost air transport market: Evidence from easyJet, “Tourism Management”, 61, pp. 23–34, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.01.009
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.01.009

Nalley, M.E., Park, J., Bufquin, D. (2019), An investigation of AAA diamond rating changes on hotel performance, “International Journal of Hospitality Management”, 77, pp. 365–374, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.07.016
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.07.016

Nunes, S., Estevão, C., Nicolau Filipe, M. (2018), Determinant factors of competitiveness in the hotel sector: the case of Portugal, “Competitiveness Review”, 28 (2), pp. 122–135, https://doi.org/10.1108/CR-07-2016-0043
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/CR-07-2016-0043

Reynolds, D., Thompson, G.M. (2007), Multiunit restaurant productivity assessment using three‑phase data envelopment analysis, “International Journal of Hospitality Management”, 26 (1), pp. 20–32, http://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.08.004
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.08.004

Sanjeev, G.M. (2007), Measuring efficiency of the hotel and restaurant sector: the case of India, “International Journal of Contemporary Hospitality Management”, 19 (5), pp. 378–387, https://doi.org/10.1108/09596110710757543
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/09596110710757543

Sánchez‑Pérez, M., Illescas‑Manzano, M.D., Martínez‑Puertas, S. (2019), Modeling hotel room pricing: A multi‑country analysis, “International Journal of Hospitality Management”, 79, pp. 89–99, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.12.014
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.12.014

Shy, O. (2008), How to Price: A Guide to Pricing Techniques and Yield Management, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar

Sigala, M. (2004), Using data envelopment analysis for measuring and benchmarking productivity in the hotel sector, “Journal of Travel & Tourism Marketing”, 16 (2–3), pp. 39–60, https://doi.org/10.1300/J073v16n02_04
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1300/J073v16n02_04

Tembi, M.T., Kimbu, A.N. (2019), Unlocking Policy Impediments for Service Delivery in Tourism Firms: Evidence from Small and Medium Sized Hotels in Sub‑Saharan Africa, “Tourism Planning & Development”, 16 (2), pp. 179–196, https://doi.org/10.1080/21568316.2018.1556328
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/21568316.2018.1556328

Vives, A., Jacob, M., Aguiló, E. (2018), Online hotel demand model and own‑price elasticities, “Tourism Economics”, 25 (5), pp. 670–694, https://doi.org/10.1177/1354816618800643
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1354816618800643

Wang, F.C., Hung, W.T., Shang, J.K. (2006), Measuring the cost efficiency of international tourist hotels in Taiwan, “Tourism Economics”, 12 (1), pp. 65–85, https://doi.org/10.5367/000000006776387150
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5367/000000006776387150

Xia, H., Vu, H.Q., Lan, Q., Law, R., Li, G. (2018), Identifying hotel competitiveness based on hotel feature ratings, “Journal of Hospitality Marketing & Management”, 28 (1), pp. 1–20, https://doi.org/10.1080/19368623.2018.1504366
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/19368623.2018.1504366

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Petříček, M., & Chalupa, Štěpán. (2021). Zachowania konsumentów na rynku usług noclegowych – porównanie Wiednia, Bratysławy i Pragi w 2018 roku. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 24(2), 137–152. https://doi.org/10.18778/1508-2008.24.16

Numer

Dział

Artykuły