"Escape rooms" – nowa oferta sektora rekreacji w Polsce

Authors

  • Andrzej Stasiak Uniwersytet Łódzki, Instytut Geografii Miast i Turyzmu, Pracownia Rekreacji i Turystyki Kwalifikowanej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.05

Keywords:

czas wolny, formy rekreacji, escape rooms, pokoje zagadek, gospodarka doświadczeń

Abstract

Globalizacja odciska swoje piętno również na rynku czasu wolnego, sprzyjając upowszechnianiu się na całym świecie zupełnie nowych form rekreacji. Doskonałym przykładem takiej błyskawicznej dyfuzji innowacji w globalnej skali jest powstanie i rozwój escape rooms. Celem artykułu jest próba wyjaśnienia niebywałej popularności pokoi zagadek w Polsce, głównie przez pryzmat analizy ich oferty. W pracy opisano genezę i rozwój tej formy rekreacji, omówiono lokalizację blisko 600 lokali działających w 2016 r., a także dokonano szczegółowej charakterystyki escape rooms w 10 polskich metropoliach. Przeprowadzone analizy prowadzą do wniosku, że fenomen pokoi zagadek wyrasta m.in. z fundamentalnych założeń tzw. gospodarki doświadczeń.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FRENCH S., SHAW J.M., 2015, The unbelievably lucrative business of escape rooms, Market Watch, http://www.marketwatch.com/story/the-weird-new-world-of-escape-room-businesses-2015-07-20; 21.07.2015.
Google Scholar

KOWALIK A., 2015, Ucieczka do pieniędzy – escape-roomy podbijają Polskę, „Pierwszy Milion”, 4, http://pierwszymilion.forbes.pl/escape-roomy-podbijaja-polske,artykuly,191344,1,4.html.
Google Scholar

LASALLE D., BRITTON T.A., 2003, Priceless. Turning ordinary products into extraordinary experience, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
Google Scholar

MOKRAS-GRABOWSKA J., 2015, Czas wolny w dobie postmodernizmu, „Folia Turistica”, 34, s. 11–30.
Google Scholar

NICHOLSON S., 2015, Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities, White Paper available at http://scottnicholson.com/pubs/erfacwhite.pdf.
Google Scholar

NIEZGODA A., 2014, Czas wolny a zmiany na rynku turystycznym, [w:] Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość turystyki, B. Krakowiak, J. Latosińska (red.), ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 5, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 101–112.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-262-0.07

PINE B.J., GILMORE J.H., 1999, The Experience Economy: Work Is Theater & Every Business a Stage, Harvard.
Google Scholar

Real-life escape games offer respite from daily stresses, South China Morning Post, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1148918/real-life-escape-games-offer-respite-dailystresses; 13.02.2013.
Google Scholar

SAKOSIK K., 2015, Top 6 łódzkich escape roomów. Sprawdź, co to takiego, „Gazeta Łódzka”, http://lodz.wyborcza.pl/lodz/1,35153,19287493,top-6-lodzkich-escape-roomow-sprawdz-coto-takiego.html#ixzz45EbBAB6n; 03.12.2015.
Google Scholar

SKOWRONEK I., 2012, Marketing doświadczeń. Od doświadczenia klienta do wizerunku firmy, Wyd. Poltext, Warszawa, ss. 286.
Google Scholar

WEIERMAIR K., MATHIES CH. (eds.), 2004, The Tourism and Leisure Industry: Shaping the Future, Haworth Press, London, ss. 357.
Google Scholar

http://escaperooms.pl; 13.05.2016.
Google Scholar

http://exitroom.pl; 13.05.2016.
Google Scholar

http://room-busters.blogspot.com; 13.05.2016.
Google Scholar

http://sirlock.pl; 13.05.2016.
Google Scholar

http://tkalniazagadek.pl; 13.05.2016.
Google Scholar

https://en.wikipedia.org/wiki/Escape_room; 13.05.2016.
Google Scholar

https://en.wikipedia.org/wiki/Race_to_Escape; 13.05.2016.
Google Scholar

https://lockme.pl; 13.05.2016.
Google Scholar

https://pl.wikipedia.org/wiki/Gra_fabularna.
Google Scholar

www.letmeout.pl; 13.05.2016.
Google Scholar

Published

2016-06-30

How to Cite

Stasiak, A. (2016). "Escape rooms" – nowa oferta sektora rekreacji w Polsce. Turyzm/Tourism, 26(1), 33–49. https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.05

Issue

Section

Articles