"Escape rooms" – nowa oferta sektora rekreacji w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.05Słowa kluczowe:
czas wolny, formy rekreacji, escape rooms, pokoje zagadek, gospodarka doświadczeńAbstrakt
Globalizacja odciska swoje piętno również na rynku czasu wolnego, sprzyjając upowszechnianiu się na całym świecie zupełnie nowych form rekreacji. Doskonałym przykładem takiej błyskawicznej dyfuzji innowacji w globalnej skali jest powstanie i rozwój escape rooms. Celem artykułu jest próba wyjaśnienia niebywałej popularności pokoi zagadek w Polsce, głównie przez pryzmat analizy ich oferty. W pracy opisano genezę i rozwój tej formy rekreacji, omówiono lokalizację blisko 600 lokali działających w 2016 r., a także dokonano szczegółowej charakterystyki escape rooms w 10 polskich metropoliach. Przeprowadzone analizy prowadzą do wniosku, że fenomen pokoi zagadek wyrasta m.in. z fundamentalnych założeń tzw. gospodarki doświadczeń.
Pobrania
Bibliografia
FRENCH S., SHAW J.M., 2015, The unbelievably lucrative business of escape rooms, Market Watch, http://www.marketwatch.com/story/the-weird-new-world-of-escape-room-businesses-2015-07-20; 21.07.2015.
Google Scholar
KOWALIK A., 2015, Ucieczka do pieniędzy – escape-roomy podbijają Polskę, „Pierwszy Milion”, 4, http://pierwszymilion.forbes.pl/escape-roomy-podbijaja-polske,artykuly,191344,1,4.html.
Google Scholar
LASALLE D., BRITTON T.A., 2003, Priceless. Turning ordinary products into extraordinary experience, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
Google Scholar
MOKRAS-GRABOWSKA J., 2015, Czas wolny w dobie postmodernizmu, „Folia Turistica”, 34, s. 11–30.
Google Scholar
NICHOLSON S., 2015, Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities, White Paper available at http://scottnicholson.com/pubs/erfacwhite.pdf.
Google Scholar
NIEZGODA A., 2014, Czas wolny a zmiany na rynku turystycznym, [w:] Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość turystyki, B. Krakowiak, J. Latosińska (red.), ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 5, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 101–112.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-262-0.07
PINE B.J., GILMORE J.H., 1999, The Experience Economy: Work Is Theater & Every Business a Stage, Harvard.
Google Scholar
Real-life escape games offer respite from daily stresses, South China Morning Post, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1148918/real-life-escape-games-offer-respite-dailystresses; 13.02.2013.
Google Scholar
SAKOSIK K., 2015, Top 6 łódzkich escape roomów. Sprawdź, co to takiego, „Gazeta Łódzka”, http://lodz.wyborcza.pl/lodz/1,35153,19287493,top-6-lodzkich-escape-roomow-sprawdz-coto-takiego.html#ixzz45EbBAB6n; 03.12.2015.
Google Scholar
SKOWRONEK I., 2012, Marketing doświadczeń. Od doświadczenia klienta do wizerunku firmy, Wyd. Poltext, Warszawa, ss. 286.
Google Scholar
WEIERMAIR K., MATHIES CH. (eds.), 2004, The Tourism and Leisure Industry: Shaping the Future, Haworth Press, London, ss. 357.
Google Scholar
http://escaperooms.pl; 13.05.2016.
Google Scholar
http://exitroom.pl; 13.05.2016.
Google Scholar
http://room-busters.blogspot.com; 13.05.2016.
Google Scholar
http://sirlock.pl; 13.05.2016.
Google Scholar
http://tkalniazagadek.pl; 13.05.2016.
Google Scholar
https://en.wikipedia.org/wiki/Escape_room; 13.05.2016.
Google Scholar
https://en.wikipedia.org/wiki/Race_to_Escape; 13.05.2016.
Google Scholar
https://lockme.pl; 13.05.2016.
Google Scholar
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gra_fabularna.
Google Scholar
www.letmeout.pl; 13.05.2016.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.